Officielt: 2,1 meter i den sydlige rende 10. november blev det omsider officielt - også i Danmark. Renden syd for Frederik Den IX's Bro er renset op, og dybden er nu på mindst 2,1 meter. Det fremgår af "Efterretninger for Søfarende". Her er oplysningen: *936. Tidligere EfS. 1/25 2006 udgår. Position. 54° 45,0´ N 11° 52,4´ E, Guldborg Sund. Detaljer. Efter oprensning er dybden i det afmærkede sejlløb gennem Guldborg Sund 2,1 m. Note. Opmærksomheden henledes på, at afmærkningen af Guldborg Sund løbende justeres på grund af materialevandring. Søkort. 163, 160, 197. Publikation. Den danske Lods II, side 308. [J.nr. 2524-0007-04]. (KDI 27. september og FRV 7. november 2006)
Guldborg Sund gik over sine bredder 1. november 2006 Toreby Sejlklub slap tilsyneladende med mindre oversvømmelser, skønt havnefoged Finn Jørgensen aldrig tidligere har oplevet så voldsomt et højvande. Han havde, som mange andre, lagt vejen fordi sejlklubben nogle gange i løbet af aftenen, mens vandet steg til omkring 1,6 meter over dagligt vande. DMI's målestation ved Karrebæksminde viste 164 cm. højvande, da vandstanden var på sit højeste. Ved Gedser var vandet ved midnat 130 cm. over dagligt vande. Halvanden time senere var vandet faldet 11 cm.
Ved mørkets frembrud dækkede vandet knapt nok broen ved slæbestedet, men klokken 20,30 nåede det over slidsken, og ved 23-tiden stod dele af kajen ved mastekranen og vejen mod vinterpladserne under vand. A-broen og B-broen lå begge helt under vand, og helt udsædvanlig skulle man gå opad fra dæmningen for at nå C-broens flydende pontoner.
Det var kuling fra nord i Skagerak og de indre danske farvande, som pressede vandet ned i sunde og bælter, samtidig med, at det opstemmede vand i Østersøen og Den botniske Bugt også strømmede mod Danmark. Søkortrettelse for den sydlige rende? En rettelse af søkort 163, Guldborg Sund med den nye mindstedybde på 2,1 meter afventer bekræftelser af dybden fra Kystdirektoratet og Søopmålingen, oplyser Kort- og Matrikelstyrelsen 30. oktober 2006 Dette spørgsmål sendte webredaktøren til Kort- og Matrikelstyrelsen 20. oktober 2006. I dag foreligger et grundigt svar: Til Palle Tørnqvist/Toreby Sejlklub Dit spørgsmål vedr. oprensning i Guldborg Sund syd for Kong Frederik IXs Bro er videresendt til undertegnede i Søkortområdet (SOE) under Kort & Matrikelstyrelsen (KMS). Jeg har checket vores oplysninger vedr. sagen og status er følgende: Disse mindre dybder blev således offentliggort af FRV i en midlertidig efterretning i Efterretninger for Søfarende nr. 21/567(T) 2005 og af SOE i Søkortrettelser nr. 21/183 2005 (i form af et udsnit til Kort 163). FRV har siden gentaget sin midlertidige efterretning i Efterretninger for Søfarende nr. 1/25(T) 2006. SOE har endnu ikke modtaget oplysninger fra Kystdirektoratet om, at oprensning har fundet sted og ej heller opmåling/oplysninger fra SOM, der bekræfter, at gennemsejlingsdybden på 2,1 m således er genskabt i sundet syd for broen. Før sådanne oplysninger modtages, så kan SOE ikke bringe en søkortrettelse, der retter dybden i sundet syd broen op til de 2,1 m igen. Jeg håber, at mit svar på Søkortområdets vegne, trods de mange forkortelser for myndighederne på dette område, er fyldestgørende. Med venlig hilsen TS i den nye Guldborgsund Kommune Af Mads Jørgensen Som det vil være de fleste bekendt medfører kommunalreformen, at vi 1. januar 2007 bliver en del af den nye Guldborgsund Kommune. Får det nogen betydning for Toreby Sejlklub? Ikke umiddelbart. I den daglige drift er vi jo ikke længere underlagt nogen myndighed, vi er populært sagt herre i eget hus. Nu da kommunesammenlægningen nærmer sig, gøres der fra mange interesseorganisationers side forsøg på, at påvirke politikerne. På initiativ af Friluftsrådet blev der den 5. september afholdt et møde, hvor foreninger og enkeltpersoner med særlig interesse for friluftslivet var inviteret, sammen med et par lokale politikere. Jeg deltog for Toreby Sejlklub. Friluftsrådets intention var at komme med et udkast til den strategi, der skal sætte rammerne for politikken på området fremover. Vi, der hovedsageligt nyder den blå del af naturen, oplever egentlig ikke mange begrænsninger. Når vi holder os til søfartsreglerne og i øvrigt opfører os pænt, er der sjældent problemer. Vandet er en slags ”allemandseje”, hvor ingen private interesser sætter grænser for vore udfoldelsesmuligheder. Har vi så noget at bekymre os om? Ja lidt, for sådan er det ikke med den grønne del af naturen. Her betyder interesser i skovbrug eller landbrug, for ikke at tale om industri og byggeri ofte at adgangen til et naturskønt område begrænses eller helt forhindres. Og så er det vigtigt at f.eks. Friluftsrådet, der er en paraplyorganisation for omkring 90 mindre organisationer, råber vagt i gevær. De er således med til at sikre, at der også på land er rig mulighed for at komme ud i naturen. Og når vi har fortøjet båden vil vi jo gerne have mulighed for gå- eller cykelture, eller andre oplevelser på land. Der tales i disse år meget om at friluftslivet i bred forstand handler om livskvalitet, oplevelser og sundhed. Alle undersøgelser viser at livsstilslidelser som diabetes2, stress, depression og hjerte- karsygdomme kan forebygges ved ophold i naturen. Det er netop det sundhedspolitiske aspekt der vinder størst gehør hos politikerne. Kan der ved at investere i friluftslivets udfoldelsesmuligheder på sigt spares penge i sygehusvæsnet, er det noget også politikere forstår. Økonomien er naturligvis en medspiller her som alle andre steder. Det er nogle af disse betragtninger Friluftsrådet vil slå på, når de afleverer deres strategiudkast. Der er kort sagt god økonomi i at investere i fritluftsliv. Ny adresse til Toreby Sejlklub 29. august At Kystvejen i Sundby ændres til: Guldborgvej. At de interne veje i Guldborgsundcentret gives vejnavnet Guldborgsundcentret. At vejen til Toreby Sejlklub gives vejnavnet Dæmningen. Efter endt høringsperiode har Nykøbing F. Kommune pr. 27. september 2006 meddelt, at Toreby Sejlklubs adresse fra 1. november 2006 bliver: Dæmningen 2. Dybvig Havn atter farbar 23. august Rosa Wiborg mener, at det varme vand i sommer har fået bunden til at vende ekstra kraftigt. Det har sendt vegetationen op til overfladen i mængder, der ikke er set tidligere. Omkring 100 gæstesejlere er blevet afvist anløb under de ni dages lukning, oplyser TV Øst.
Søfartsstyrelsens råd til fritidsfiskere FISKER DU I INDRE DANSKE FARVANDE? En 62-årig dansk mand er d. 7. august død efter en infektion af havbakterien Vibrio vulnificus. Han er smittet i forbindelse med lystfiskeri i Øresund, men har ikke badet. Opdaterede oplysninger kan ses på Sundhedsstyrelsens hjemmeside (www.sst.dk). Det er især mennesker med åbne sår, kroniske leverlidelser eller blodsygdomme der nedsætter immunforsvaret, der har risiko for at blive syge af bakterien. Bakterien er kun til stede når vandet er meget opvarmet, som det er tilfældet i øjeblikket. Det er derfor vigtigt, at anvende egnede handsker og andre relevante værnemidler, når der skal arbejdes med fangsten fra indre danske farvande. Skærer eller stikker man sig i forbindelse med behandling af fisk, er det vigtigt at vaske sig grundigt med vand fra vandhanen og sæbe. Evt. kan man spritte såret af. Får man betændelse i huden eller høj feber efter fiskeri i de indre farvande, er det vigtigt at komme hurtigt til læge med det, da det kan blive til en alvorlig infektion. For yderligere information kontakt venligst overlæge Ole Lyngenbo på tlf.: 39174614 (mobil 40277118) eller på e-mail: ol@dma.dk. Politi på Guldborg Sund 7. august En enkelt speedbådfører nåede således at sejle fra Middelalder-centeret til Lergravsbroen med 15 knob, hvor kun fem er tilladt, men han "slap" for videre tiltale, oplyser Lolland-Falsters Folketidende 7. august. Ingen af bådførere havde over de tilladte 0,5 promille, viste alkometer-prøverne. Nyt ordensreglement for havneområde? 30 juni Forslaget svarer stort set til de ordensbestemmelser, der gælder for havneområdet i forvejen samt for lystbådehavnene hver især. Toreby Sejlklub har, som bekendt, fartbegrænsning på tre knob i havnen og badeforbud. 2,10 meter vand i oprenset rende 24. juni Allerede for et par dage siden kunne man observere oprentningsfartøjet nord for Hasselø. Det er glædeligt nyt for sejlklubberne og havnene overalt på "Sydhavsøerne". I september var oprensningen bragt til ende. Så venter vi på en søkortrettelse fra Kort & Matrikelstyrelsen. På den tyske hjemmeside, N. V. Verlag, er den nye mindste dybde på 2,1 meter anført pr. september 2006. Vejrø Marina spærret indtil forår 2007 (Efterretninger for Søfarende) *529. Tid. Indtil foråret 2007. Position. 55° 02,1´ N 11° 22,5´ E, Vejrø Havn. Detaljer. I forbindelse med renoveringsarbejde er havnen i anførte tidsrum spærret for anløb. Søkort. 142 (INT 1368), 160. Publikation. www.danskehavnelods.dk. [J.nr. 2601.648-0001-04]. (KDI 14. marts og Rostgaard 7. juni 2006)
Fast promillegrænse fra 1. juli 2. juni 2006 (DR) Et enigt Folketing har vedtaget en promillegrænse på 0,5 for erhvervssejlads, store lystfartøjer, speedbåde og vandscootere. Loven træder i kraft den 1. juli. Erhvervsminister Bendt Bendtsen mener, promillegrænsen er et klart signal til alle sejlere om ikke at blande spritus og sejlads sammen. Uanset promillegrænsen gælder de generelle regler om, at man skal være i stand til at føre fartøjet på fuldt betryggende måde fortsat for alle. Revideret kontaktliste for 2006 Maj 2006 Formålet med listen er, at vi hurtigt kan kontakte hinanden, hvis der opstår en situation til søs, hvor der er brug for en hjælpende hånd - for eksempel ved motorstop. En pdf-udgave af Kontaktliste 2006 kan hentes under "Meddelelser" på Klubbens interne sider (ID og password). Print den ud, hvis du ikke har den i forvejen og opbevar den i din båd. Direkte e-post til "forretningsudvalget" Nu kan du sende e-post direkte til Toreby Sejlklubs "forretningsudvalg", det vil sige formanden, Jan Krastrup, næstformanden, Mads Jørgensen og kasserer Niels-Erik Brage. Som hidtil kan du også adressere e-post til Toreby Sejlklub. Denne post videresendes til både formand, næstformand, kasserer og webredaktør. Hvis du ønsker at henvende dig alene til en af "forretningsudvalget", kan du klikke på den ønskede person, hvorefter dit postprogram åbner et nyt brev med den valgte persons e-post-adresse i adressefeltet. Hvis du ikke har noget postprogram, kan du som hidtil udfylde formularen under "kontakt". Så sørger et eksternt program for at sende meddelelsen til Toreby Sejlklub. Sejlklubben -post@toreby-sejlklub.dk E-post til formand Jan Krastrup E-post til næstformand Mads Jørgensen E-post til kasserer Niels-Erik Brage Frihavnsregler 2006 Frihavnsordningen - regelsæt. 1. Alle havne, klubber, lav og sammenslutninger (i det følgende kaldet havne), uanset rnedlernskab af en hovedorganisation eller ej, kan tilsluttes FH ordningen, såfrernt de godkendes af administrationen af FH ordningen, eller en repræsentant herfra, vedrørende besejlingsforhold og havnepladser. Tilsluttede havne skal tilbyde/anvise plads til fartøjer der fører FH etiket (se punkt 4.) FH ordningen ornfatter kun fartøjer, der har betalt pladsleje for fast havneplads i deres hjemhavn. 2. Fartøjer rned hjemsted i en havn, der er rned i FH ordningen, kan ligge sorn gæst i op til tre døgn uden at betale havneafgift. En ny tre døgns periode kan først begynde efter tre døgns fravær. For ophold herudover betales den i havnen gældende havneafgift for gæstesejlere. 3. Herudover kan havnene i specielle tilfælde opkræve miljø- og elafgift fra ankomstdagen, hvilket skal fremgå af opslag, og der skal udstedes kvittering herpå. 4. Fartøjer, som er rned i FH ordningen, skal føre årets FH etiket. FH etiketten skal placeres på et for havnemyndigheden synligt sted. Kvittering for betalt pladsleje i hjemhavn skal på forlangende forevises den stedlige havnemyndighed. 5. FH ordningen kan kun anvendes i forbindelse med ferie- eller tursejlads og rnå ikke benyttes som parkeringsordning. For at undgå misforstaelser, skal den stedlige havnemyndighed underrettes, hvis båden forlades i mere end et døgn. Havnemyndigheden afgør i så fald suverænt, om der skal betales gæsteafgift. ß 6. Overdrager en bådejer i en frihavn sin båd i sæsonens løb til en ny ejer, der ikke ligger i en frihavn, er den tidligere ejer forpligtet til at fjerne FH etiketten senest ved overdragelsen. 7. De deltagende havne har pligt til at informere alle deres pladslejere om reglerne i FH ordningen og orientere om ordningens omfang ved at offentliggøre deltagerfortegnelsen og kort. 8. Såfremt en deltager i FH ordningen erfarer, at en anden deltager i ordningen misbruger denne, ved eksempelvis at udlevere FH etiketter til andre end ordningens deltagere, underrettes FH administrationen omgående på telefax 97 52 73 33 eller pr. e-mail FH@skivesoesportshavn.dk. Eksklusion af FH ordningen vil i sådanne tilfælde kunne finde sted. 9. Intet i disse regler forhindrer nogen havn i at kæve standardreglementet for overholdelse af orden rn.v. i de danske havne af 1931 rned senere ændringer overholdt. Det gælder også førerens pligt til ved anløb at foretage anmeldelse til havnemyndigheden. Skive. marts 2006 Hent regelsættet som pdf-dokument Internt link til "Frihavnsordningen" Link til Frihavnsordningen
Jan Krastrup ny formand for Toreby Sejlklub 28. februar, 2006 Valget af Jan Krastrup var enstemmigt. Det samme var hyldesten til Tage Mikkelsen i hvis formandstid klubben har haft solid fremgang og god økonomi, efter at klubben overtog havnen og fik foretaget en længe savnet oprensning af bassinerne. 3. marts 2006 Det Levende Søkort på Bella Boat Show Dansk Sejlunions partner, T-kartor, nåede netop at have en alfa version færdig få timer før udstillingen startede. Både lørdag og søndag præsentrede vi det nye produkt på Dansk Sejlunions stand, ligesom vi begge dage holdt et kort foredrag om produktet i foredragscafeen. Resultatet efter de første dage er, at mange brugere allerede nu har byttet deres gamle version og bestilt version 2006, som kommer på gaden den 15. april. Hvad er nyt i version 2006? Waypoints bliver nemmere at håndtere, idet der bliver mulighed for sortering. USB-porten vil nu komme til at fungere sammen med Det Levende Søkort. I sejladsvinduet kan man tilvælge en fartvektor, som viser bådens position om 3, 6, 12,...60 min, under forudsætning af uændret kurs og fart. Under punktet "Indstillinger" kan man selv vælge tiden. Det bliver også muligt at integrere svenske søkort i Det Levende Søkort. Sjøfartsverket er meget postive overfor at levere udvalgte pakker med svenske søkort til sejlads i indenskærs farvande. Prisen er ikke fastsat på nuværende tidspunkt, men indikationerne taler om en meget favorabel pris. Udover dette rettes fejl fra version 2. På temasiden bliver der også nyheder. Den mest markante kommer først til download kort efter produktets udgivelse. Farvandsvæsenet har længe arbejdet på at gøre Efterretninger for Søfarende elektronisk. Når efterretningstemaet er på plads, vil man ugentligt kunne downloade Efs, hvorefter de blivende ændringer placeres i kortet som et lille ikon. På denne måde kan kortene holdes opdateret. Promillegrænse for speedbåds-førere
3. marts, 2006, Dansk Sejlunion: |