Forudseenhed, håndværk og slid bag 16. november
Tage Mikkelsen var forud for sin tid, da han som formand siden 1996 i år 2000 lagde alle kræfter i, for at Toreby Sejlklub kunne opnå selvstændighed i forhold til den daværende Nykøbing F. Kommune, der var den egentlige ejer af Toreby Sejlklub og klubbens faciliteter. Næsten al medlemsbetaling blev afleveret til kommunen den gang. - Tage Mikkelsen måtte deltage i et utal af møder med repræsentanter for kommunen. Bendt Brund var formand for Havneudvalget, og Viggo Staberg var netop tiltrådt som havnechef i Nykøbing F. Erhvervshavn, sagde Jan Krastrup under overrækkelsen. Efter meget arbejde og mange undersøgelser og juridisk bistand fra advokat Jeanette Bukhave bekræftede medlemmerne selvstændigheden på en ekstraordinær generalforsamling i maj 2001 og året efter - 6. april 2002 - kunne kontrakten med kommunen endelig underskrives. Det var en modig beslutning. - Det er Tage Mikkelsen, der som formand og stor optimist med hensyn til projektet, vi i dag kan takke for, at Toreby Sejlklub har haft råd til de senere års store projekter, sagde Jan Krastrup. Blandt dem er udvidelse af klubhuset, asfaltering af dæmning og tilkørselsveje, ny bådeplads samt den igangværende fornyelse af klubbens bådebroer. I dag bestyrer Tage Mikkelsen "hjertebarnet", bommen ved slæbestedet, der tjente sig ind på fem år og er blevet en god indtægt for klubben. - De to sidelanterner fra færgen "Dronning Margrethe II", som du forærede klubben, vil altid være et bevis på dine varme følelser for Toreby Sejlklub, sagde Jan Krastrup. Arne Reitz-Hansen har såvel som bestyrelsesmedlem som medlem af Toreby Sejlklub udført et helt ekstraordinært stort arbejde ved stort set alle projekter i klubben, hvadenten det drejede sig om tømrerfaget, elektrikerfaget, smedefaget eller anden mekanisk bistand, sagde Jan Krastrup. Arne går ikke af vejen for at reparere ramslag, mastekran eller traktor, og han var kranfører i de mange år, klubben havde egen kran. Siden har Arne Reitz-Hansen med fast og kyndig hånd dirigeret søsætninger og bådoptagninger, således at alle både kom i vandet og på land uden uheld og i en hensigtsmæssig rækkefølge på kortest mulige tid - år ud og år ind. - Mange medlemmer har igennem årene nydt godt af Arne Reitz-Hansens enestående hjælpsomhed, understregede Jan Krastrup. Man går aldrig forgæves til Arne, hvis man har brug for en hjælpende hånd eller et godt råd. Hvis vi ikke havde haft Arne Reitz-Hansen og andre af samme kaliber, der dag efter dag slider med projekterne ganske ulønnet, havde Toreby Sejlklubs økonomi set helt anderledes ud - også selv om vi er en selvstændig klub. Arne Reitz-Hansen og Tage Mikkelsen er begge at finde næsten dagligt i Toreby Sejlklub. Med udnævnelsen til æresmedlemmer følger en livsvarig fritagelse for kontingent. Giftigt havneslam i Nysted og Stubbekøbing 24. oktober Mens Danmarks Naturfredningsforening har bedt Statsforvaltningen om at pålægge Guldborgsund Kommune at forebygge yderligere udledning af giftigt spildevand til Slotsbryggen, måtte Guldborgsund Kommunes udvalg for Teknik og Miljø på mødet 22. oktober se i øjnene, at havneslammet i Nysted og Stubbekøbing er for giftigt til at blive sejlet til havs og dumpet. I stedet skulle Teknik og Miljøudvalget tage stilling til en udgift på godt tre millioner kroner til deponering af havneslammet under forsvarlige former på land, samt andre nødvendige reparationer. Uddybningen reduceres fra ca 15.000 kubikmeter til 3.500 som følge af afslaget på klapning. Pris: 0,9 mill. kr. Naturstyrelsen har nemlig givet Guldborgsund Kommune afslag på klapning af havneslammet henholdsvis syd for Gedser og i Storstrømmen. Af dagsordenen for udvalgsmødet 22. oktober fremgår det bl.a.: "Oprindeligt er der hos Naturstyrelsen ansøgt om oprensning i de to havne via klapning. Havneslammet er i begge havne stærkt forurenet med især TBT og en række tungmetaller, jf. notat fra Niras ”Sediments prøvetagning i Nysted og Stubbekøbing Havn”, hvilket har medført, at Naturstyrelsen efterfølgende har meddelt afslag på klapning". Park og Vejs anbefaling I stedet anbefaler Park og Vej "en kombination af direkte opgravning og direkte bortskaffelse til RGS 90 vedrørende slammet fra Nysted og oppumpning og afvanding på havnearealet i Stubbekøbing med senere bortskaffelse". "Park og Vej vurderer, at det vil have store omkostninger for bymiljøet i Nysted, at en del af de grønne arealer på havnen inddrages til afvanding – omend det er for en relativ kort periode", fremgår det af dagsordenen. "I Stubbekøbing kan afvandingen ske på et areal beliggende på erhvervshavnen, og derfor vil indvirkningerne på bymiljøet ikke være så voldsomme som i Nysted.
Park og Vej anbefaler derfor kombinationsløsningen (alternativ 3), hvor slammet fra Nysted bortsejles direkte, mens slammet fra Stubbekøbing lægges til afvanding på erhvervshavnen før bortskaffelse.
Uddrag af Naturstyrelsens afslag: Nysted: Klappladsen syd for Gedser (K_052_01) ligger tæt på et stort råstofindvindingsområde. Desuden kan det ikke udelukkes, at det finkornede sediment vil kunne spredes ind til det nærliggende Natura 2000 område ved Rødsand. Derfor har Naturstyrelsen besluttet at give afslag på ansøgningen om tilladelse til klapning. Stubbekøbing: Klappladsen sydøst for Farøbroen (K_045_02) ligger tæt på et stort havbrug, som har givet udtryk for deres bekymring for klapning af forurenet materiale på klappladsen. Desuden kan det ikke udelukkes, at det finkornede sediment vil kunne spredes ind til det nærliggende Natura 2000 områder 168 og 173. Derfor har Naturstyrelsen besluttet at give afslag på ansøgningen om tilladelse til klapning. 20. oktober Geodatastyrelsen giver dig mulighed for at lave din egen havnelods til din computer og/eller til udprint. Følg linket og læs hvordan. Når du har valgt de havne eller broer, du regner med at besøge på din sejltur, kan du hente havnelodsen som pdf-dokument. Så har du en opdateret havnelods, uden at du behøvet at gå på Internettet for at være á jour. Havnelods for udvalgte havne på Lolland-Falster mm. 13 MB. Åbner i nyt vindue. "Slotsbryggen - en skidt historie" 16. september Under denne overskrift skriver Danmarks Naturfredningsforening i sit nyhedsbrev: "DN har rettet en henvendelse til Statsforvaltningen om Slotbryggen. Baggrunden for denne henvendelse er, at Guldborgsund Kommune efter Danmarks Naturfredningsforenings opfattelse systematisk og mindst seks gange har tilsidesat de fleste af vilkårene i miljøtilladelsen til udjævning af slam, og at kommunen dermed bevidst har forurenet Guldborgsund med slam, der stammer fra kommunens rensningsanlæg". Læs mere her" link til DN's hjemmeside Hent henvendelsen til Statsforvaltningen - pdf
Undren i Toreby Sejlklub Formanden, Jan Krastrup, har kontakt med biolog Jane Brøns-Hansen, Naturstyrelsen, for blandt andet at få opklaret, om Guldborsund Kommunes fremgangsmåde kan skabe præcedens: "I Toreby Sejlklub har vi ingen ønsker om at omgå gældende regler, men som vi har talt om flere gange, så vil vi jo også gerne kunne uddybe vores havn på nemmeste og billigste måde, skriver Jan Krastrup i en henvendelse til Naturstyrelsen. " Vi vil med medlemmers hjælp være i stand til at pumpe bundmaterialet væk fra vores havn i løbet af en weekend, hvilket vil være betydeligt billigere end den oprensning, som vi netop har fået foretaget med hensyntagen til betingelserne og de opstillede krav i den givne klaptilladelse. Tidlig mistanke - krav om redegørelse
Naturstyrelsen har bedt Guldborgsund Kommune om en redegørelse for "udjævningen" af havneslam. Af seneste meddelelse fra biolog Jane Brøns-Hansen, dateret 28. august, fremgår det, at Naturstyrelsen stadig venter på kommunens svar. "Mågeforskrækkeren" er tændt igen 14. august "Grevinden" på messe i Slotsbryggen 23. juli
Toreby Sejlklub var med på messen Flere både fra Toreby Sejlklub var med på den flydende bådmesse i Slotsbryggens bassiner. Udover Vagn Mortensen med "Grevinden sås bl.a. Bent Bay med "Serfaq", Georg Jensen med "Line", Hans Lisberg med "Annabeth" og Ole Pyndt med "Ladyship" og som fik solgt sin båd og taget en anden i bytte, oplyser Hans Lund.
Både lokkes ind i Slotsbryggen Marinediesel og større vanddybde Guldborgsund Kommunes orienteringsskrivelse: Udjævning af aflejringerne i Slotsbryggens inderhavn. Vi har nu afsluttet forsøget med udjævning af generende havneaflejringer i Slotsbryggens inderste bassin. Forsøget er lykkedes og vi er glade for at bassinet nu har en vanddybde på gennemsnitlig 2 meter ved normal vandstand og kan besejles i fuldt omfang. Pumpeudstyret vil forlade haven på mandag den 16. juli 2013, men bassinet kan besejles nu. Vi håber at gæstesejlere, bådklubber og øvrige brugere af havnebassinet har lyst til at besøge og bruge havnen med dens faciliteter og at en forøget sejlads bidrager til færre havneaflejringer i bassinet. Med venlig hilsen Nykøbing F. Lystbådehavn orienterer: Orientering vedr. OK’s nye tankanlæg i Nykøbing F. lystbådehavn. OK’s tankanlæg for marinediesel og 95 blyfri benzin: Som det er mange bekendt etablerede OK sidste efterår et tankanlæg i Slotsbryggen med mulighed for tankning af marinediesel og 95 blyfri benzin. Tankanlæggets beliggenhed i inderbassinet var mulig, fordi man fra den ordinære OK station ved Slotsgade, kunne anvende jordtankene til marinediesel samt 95 blyfri benzin og dermed minimere de samlede udgifter.
Det skal nævnes, at det er meget tvivlsomt, hvorvidt OK’s marineanlæg kommer til at tjene sig ind, men det er en flot gestus for områdets sejlere og det maritime miljø i Slotsbryggen, hvor etablerede og nye forretningsdrivende, kommende og nuværende boligejere, vil opleve en trafik af både fra og til tankanlægget igennem Slotsbryggens bassiner. Inden tankanlægget blev etableret, var det klart, at en oprensning af slam fra inderbassinet var nødvendig, før bassinet i videst muligt omfang kunne besejles. Der er siden etableringen af tankanlægget gjort flere forsøg på at fjerne eller flytte slammet uden nævneværdig effekt, inden det besluttes at entrere med firmaet Aarsleff, som de sidste 2 uger har pumpet slammet ud af bassinet, således at vanddybden nu er 2 meter ved normal vandstand.
Alle betænkeligheder vedrørende sejlads i Slotsbryggens bassiner bør nu være skrinlagt, men vær opmærksom på tidevand, når bassinerne besejles. I øvrigt vil der ved broen blive et opsat en vandstandsbræt/måler. Vi håber, egne medlemmer, naboklubber samt gæstesejlere, hvis både har en dybdegang på under 2 meter, vil benytte tankanlægget. Ved indsejling til tankanlægget vil der samtidig være mulighed for at besøge de nye restauranter samt evt. se en film i Scala Bio. På Amba’ et Nyk. F. lystbådehavns vegne. Bådudstilling er på trapperne i Slotsbryggen: Også borgerne beklager, at det ikke for alvor summer af liv omkring kanalhavnen, der som oftest ligger øde hen. Sådan har Rene Wulff - tidligere bilmand i byen - det også, og derfor har han taget initiativ til at arrangere en flydende bådudstilling med omkring 40 både i kanalhavnen til august. Den flydende bådudstilling ved Slotsbryggen foregår i weekenden fra 16.-18. august. Han forventer selv at have 20 brugte både - hovedsagligt motorbåde, men også motorsejlere og sejlbåde med og i prisklasser lige fra 20.000 til 2,4 millioner kroner. Også de lokale bådklubber og sejlforeninger deltager på udstillingen, ligesom flere forskellige firmaer indenfor bådtilbehør og -udstyr, forsikring, kranfirma og andet med relation til sejlads er inviteret med. Desuden vil han lave aftaler med restauratørerne omkring Slotsbryggen, så de har åbent i den pågældende weekend. Mågeforskrækkeren holder sommerpause 25. juni.
13. juni
Usædvanlige "souvenirs"
Øget beredskab mod drukneulykker 15. maj Formanden, Jan Krastrup, henviste på mødet blandt andet til den seneste weekends tragiske drukneulykke i Nykøbing Lystbådehavn, hvor en 69-årig kvinde døde efter at være faldet i havnen under ukendte omstændigheder.
Redningsstigerne ventes hurtigt monteret, helst inden sommerferien. Frivilligt beredskab på Falster-siden Tidligere Falck-redder, Flemming Olsen, der som privatperson selv var med til redningsaktionen i weekenden, har taget initiativ til beredskabet, og han har allerede samlet de første 20 mand og fået doneret en gummibåd, der skal ligge i havnen, oplyser bladets net-avis. - Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at der skal spares så meget, at vi ikke har råd til at have et beredskab til det her område, siger Flemming Olsen, der allerede har fået så meget opbakning til initiativet, at beredskabet er klart inden for 14 dage. - Alle sejlere i havnen er gået sammen og fundet nogle ekstra redningsveste og dragter, og nu er båden også kommet, og den skal jo lige sættes i stand og gøres klar, og så er vi faktisk ved at være klar. Vi laver en telefonkæde, og så må vi se, hvad der sker, siger Flemming Olsen. Ifølge Flemming Olsen vil der mere eller mindre være et døgnberedskab i Nykøbing Havn hele sommeren. EKSTRA: Nu kan du slukke for mågeskrigene Henrik Lundvaldt oplyser: Træt af skrig fra mågeskræmmeanlægget til eftermiddagskaffen? Efter at have hørt fra flere, som synes, at det er irriterende at høre på mågeskræmmeanlæggets skrig, mens man hygger sig med frokosten eller kaffen en eftermiddag i båden, er der nu blevet indbygget en pauseknap på skabet ved mågeskræmmeanlægget. Det betyder, at man nu har mulighed for at få ro for de næste tre timer efter at have trykket på knappen. Knappen sidder helt præcis på sydsiden af styreskabet til mågeskræmmeanlægget, og pausen aktiveres med et enkelt tryk. Man skal ikke gøre yderligere, og anlægget kobles automatisk til igen, når tiden er gået.
Søsætningerne er udsat til 19. og 20. april Hej alle Hans Lund, som har redigeret og tilrettelagt klubbladet "Dæmningen" siden 2005, har ønsket at koncentere sig om de øvrige opgaver i Toreby Sejlklub, bestyrelsesarbejdet, søsætninger og optagninger samt andre trykopgaver med mere. I stedet vil bladet blive redigeret og lagt tilrette, til print hos Grafikom, af Palle Tørnqvist, som også har prøvet den slags tidligere på arbejdsmarkedet. Mandag, 4. februar Oprensningen er vel overstået, oplyser Toreby Sejlklubs formand, Jan Krastrup: "Iflg. logbogen/dagsrapporten fra Avance, som vi nu har modtaget sammen med regningen for arbejdet, så sluttede Avance sit arbejde i TS den 28. januar 2013. Der er nu en dybde på mindst 2,10 m i det meste af havnen. I alt er der blevet dumpet 4690 kbm på Kogrunden. Tirsdag, 29. januar "Marine Traffic" viser, at "Kronos" og "Avance" tirsdag formiddag er sejlet fra Nykøbing. Skibene følges mod Storstrømmen og befinder sig nordøst for Femø.
Mandag, 28. januar Bestyrelsesmedlem Tonny Cranø oplyser, at han har besøgt "Avance", og at "Kronos" atter er på vej til Nykøbing, assisteret af en slæbebåd. "Avance"s skipper satser på at læsse "Kronos" mandag aften. Klokken 16,45 mandag viser "Marine Traffic" "Kronos" og "Avance" ved Erhvervskajen i Nykøbing, mens "Sontinja" fra Vordingborg har kurs nordøstover mod Storstrømmen efter at have været et smut nede i Guldborg Sund tli en vending i Lindstål Rende i eftermiddag.
BILLEDSIDE - Foto: Palle Tørnqvist. Fredag, 25. januar Toreby Sejlklubs formand, Jan Krastrup, oplyser, at isen i Guldborg Sund nu er et problem. "Ikke i Toreby Sejlklub", meddeler Jan Krastrup - "hvor "Avance" faktisk stadig kan arbejde. Men isen i Guldborgsund er p.t. nogle steder 15 cm. tyk, hvorfor "Kronos" ikke kan sejle gennem sundet. Af "Marine Traffic" fremgår det, at "Kronos" ved ni-tiden fredag morgen har været inde at vende syd for Guldborg-broen, hvorefter skibet er sejlet nord på igen mod Orehoved. Lørdag, 19. januar Oprensningen fortsætter. Isen er - som ventet - ingen hindring. Fredag, 18. januar Formand, Jan Krastrup, meddeler, at oprensningsarbejdet atter er i gang. Torsdag, 17. januar "Avance" er til søs igen efter motorreparationen, og oprensningen af Toreby Sejlklubs resterende havne-bund ventes genoptaget i løbet af januar. Mandag, 17. december Rederiet oplyser, at oprensningen i Toreby Sejlklub genoptages omkring 4. januar 2013. Onsdag, 5. december Situationsmelding fra formanden, Jan Krastrup, som besøgte "Avance" i dag: "Avance" ligger p.t. i Nyk. F. nordhavn og vil en af de nærmeste dage med slæbebåd blive trukket til København, hvor motoren skal afmonteres og adskilles totalt p.g.a. det vand, som er kommet ind i selve motoren. "Avance" af Lemvig sejlede ved 10-tiden mod vores havn, og "Åkerman-gravkoen" gik straks i gang med at grave slam og mudder op fra indsejlingen. Formand Jan Krastrup var på plads ved udrustningskajen, da operationen begyndte: "Vi mangler at få oprenset knapt 3000 kubikmeter, og efter hvad jeg har fået at vide, kan det måske klares i løbet af fem dage", oplyste han. Senere tirsdag meddelte havnechef Viggo Staberg til Jan Krastrup, at "Avance" havde fået vand i motorolien - og skulle slæbes til Nordhavnen, idet hele motoren skulle afmonteres og køres til reparation. Oprensningsarbejdet er herefter midlertidigt stoppet, indtil motoren er repareret og installeret igen. Ifølge Jan Krastrup er det uvist, hvornår oprensningen genoptages. 90 kubikmeter blev fjernet fra indsejlingen, før maskineriet hos "Storebælt Sten & Grus A/S" ikke kunne stå distancen. Foruden "Avance" deltager "Kronos" i den samlede oprensningsopgave for Nykøbing F. Havn og Toreby Sejlklub, og det vil være "Kronos", som sejler det oprensede materiale ud til klappladsen ved Kogrund i Smålandsfarvandet. Dyrere kaskoforsikringer 10. januar 2013 "SKAT" oplyser: Folketinget har den 19. december 2012 vedtaget lovforslag L81, som omfatter en forhøjelse af afgiften på kaskoforsikringer for lystfartøjer, der træder i kraft den 1. januar 2013. Afgiften som årligt udgør 1 pct. af forsikringssummen for lystfartøjer, forhøjes til 1,34 pct. Forhøjelsen har virkning for forsikringer, hvor præmien forfalder til betaling fra og med 1. januar 2013. I visse tilfælde kan forsikringsselskaber allerede have udsendt opkrævninger, som ikke tager højde for afgiftsstigningen fra 1. januar 2012. Forsikringskunder kan derfor opleve, at de modtager efteropkrævning vedrørende deres kaskoforsikring, som følge af afgiftsforhøjelsen.
|