Menus in CSS3 Css3Menu.com

Menus in CSS3 Css3Menu.com

 

 


Vandet løb ud af havnen 10. december under vedvarende kuling og hård vind fra sydvest. Jørn Christensen var på pletten i tusmørket og fotograferede. Klik på et billede for at åbne hele motivet i et nyt vindue.

 

80 cm. mere vand i renden
syd for Frederik IX's Bro

13. oktober 2014
Mange års tovtrækkeri er nu endt med, at den sydlige del af Guldborgsund er blevet 80 centimeter dybere - og dermed kan besejles af flere.
Reelt har dybden ikke ændret sig. Men der har været registreringsmæssig tvivl om dybden på en del af strækningen, hvor der har været angivet en dybde på kun 1,3 meter.
Nu har Søfartsstyrelsen og GeoDatastyrelsen accepteret, at dybden reelt er 2,1 meter. Det har betydning for, hvem der giver sig i kast med farvandet og dermed for omsætning og turisme.
- Det er særdeles glædeligt, at sagen nu endelig er løst, siger havnechef Allan Lauritzen til Folketidende.


Nu kan broen åbne for større både end antaget. Arkivbillede.


Trænger du til et sejlerkursus?
10. oktober 2014.

Som du måske har læst i "Dæmningen" for oktober 2014, hviler der mange forpligtelser på fritidssejlerne, herunder tilstedeværelsen af de nyeste søkort ombord - og evnen til at bruge dem.

I den anledning har Jørgen Eriksen, Guldborgland Bådelaug, gjort opmærksom på "Marineskolen", som han driver for lokale fritidssejlere m.fl.

Fra 20. oktober begynder efterårets kurser, som du kan læse nærmere om på skolens hjemmeside: http://www.marineskolen.dk/


NAKSKOV: Kontrol på vandet
Fra politirapporten
, 6. 7. september:

Tidspunkt: 06/09-2014

Lørdag mellem klokken 8 og 18 blev både, der sejlede i Nakskov Fjord, kontrolleret af politiets maritime gruppe. I alt blev 25 både kontrolleret, men det sejlende folk havde styr på regler og sikkerhed, så der var ikke brug for bødeblokken denne dag. Søndag var de maritime betjente i gang i gen. Denne dag blev 15 både kontrolleret, og igen var alt i orden. Stor ros til trafikken på vandet.

GULDBORGSUND: Kontrol på vandet
Fra politirapporten, lørdag den 2. august:

Tidspunkt: 02/08-2014

Lørdag mellem klokken 8 og 20 var politiet på vandet omkring Femø. 15 både og færdslen i flere havne blev kontrolleret, men alle steder sejlede folk pænt og opførte sig ordentligt. Der var Femø Jazz og god stemning alle vegne.  


 

Sidste: 4. juli:

Iflg. Hans Erik Hougaard står sømærkerne syd for broen nu på deres rette plads.

Annulleret:
Forsigtig sejlads syd for Frederik IX's Bro

Havnechefen advarer om uorden i afmærkningerne:

Til information:

Vi har netop modtaget følgende advarsel fra Hans Erik Hougaard, Guldborgsund Vagerdistrikt:

Citat:
Melding og afmærkning syd for nyk f: En del sømærker er ude af position - kan ikke pt. sige noget om grunden.
der er sendt advarsel til SFS/ EFS.
Sidst på dagen i morgen og i overmorgen er vi i gang med at udbedre.
Citat slut

Med baggrund i ovenstående meddelelse/ advarsel skal det hermed indskærpes at, indtil sømærker atter er på plads, bør sejlads i det sydlige Guldborgsund udføres med ekstra stor varsomhed, omhyggelighed og med nedsat fart.

Med venlig hilsen

ALLAN LAURITZEN
HAVNECHEF
GULDBORGSUND HAVNE

 


Mærkerne øst om Askø meldes på plads

31. maj

Fra Sakskøbing Bådelaug meldes mærkerne øst om Askø nu at være sat. Endnu foreligger der ikke noget om årsagen til forsinkelsen.

18. maj
Hvis du har tænkt dig at skyde genvej mellem Guldborg og Sakskøbing eller Bandholm, skal du være godt kendt med den sædvanlige rute øst om Askø. Mærkerne er nemlig ikke på plads - de er faktisk slet ikke sat ud endnu.

Endnu den 16. maj stod blot den nordligste styrbords-bøje tilbage efter vinteren, mens to havarerede bøjer kunne ses langs ruten uden for deres normale positioner. For sejlere med kortplotter og ekkolod kan det lade sig gøre at besejle ruten "på instrumenterne" under forhold med god manøvredygtighed.

Ifølge søkortet og Sakskøbing Bådelaugs hjemmeside skal bøjerne øst om Askø være lagt ud 1. maj, og det er Sakskøbing Bådelaug og Bandholm Sejlklub, der har påtaget sig opgaven med at afmærke både Sakskøbing Fjord og ruten øst om Askø. Sakskøbing Fjord er korrekt afmærket i dag med nye koste.

Der er 16. maj sendt mails til de to bådelaug med spørgsmålet, hvornår mærkerne kan forventes udsat. Endnu har ingen reageret, men der kommer besked her, hvis en af klubberne meddeler, hvornår afmærkningen er på plads.


Sydbøje og styrbord sideafmærkning på afveje øst for Askø 16. maj.


Internet i klubhuset

14. maj
Fra i morgen kan du komme på Internettet fra Toreby Sejlklubs klubhus, og muligvis endda fra din båd i havnen, oplyser bestyrelsesmedlem Henrik Lundvaldt.

Det er Henrik Lundvaldt, som har planlagt og anskaffet en såkaldt router, som med et abonnement skaffer forbindelse via klubbens fastnettelefon til en trådløs sender/modtager, mobiltelefoner og computere kan opnå forbindelse til.

Man skal kende password'et til routeren. Det vil være anbragt i klubhuset, oplyser Henrik Lundvaldt.

I første omgang placeres den trådløse router i klubhusets vestlige ende ved telefonen. Hvis signalet ikke kan nå ud i havnen, vil Henrik Lundvaldt overveje, om et såkaldt access-punkt kan etableres udvendigt på klubhuset tættest på havne-bassinet.


Et aktivt år i Toreby Sejlklub

27. februar - Generalforsamlingen
Ny A-bro. Elstandere på C-broen. Indførelse af borerør i stedet for de gamle træpæle. Redningsstiger og affaldsgård. Det er blot nogle af de mange arbejder, som blev foretaget i 2013. Toreby Sejlklubs formand, Jan Krastrup, udtrykte sin og den øvrige bestyrelses tak til alle de frivillige folk, uden hvis indsats sejlklubben ikke ville fungere så optimalt, som den gør.


Ramslaget ligger parat til renoveringen af C-broen, 25. februar. "Brobyggerne" med Tony Cranø i spidsen har, sammen med fiskerne, afsluttet arbejdet på den nye Jollebro. Bolværket ved udrustningskajen er fornyet, og nu gælder det pontonbroen - C-broen.

"Toreby Sejlklub er en forening med et helt specielt og fantastisk miljø og sammenhold", sagde Jan Krastrup. "Det er en klub med en god og sund økonomi, hvilket betyder, at vi løbende kan få udført de reparationer, der er behov for, og at vi også kan etablere nye anlæg efterhånden, som der er behov for dette.
For at dette er muligt er det nødvendigt, at vi har nogle mennesker, der vil udføre et stort frivilligt arbejde i klubben, og at vi samtidig har nogle personer, der løbende kan tage de rigtige beslutninger.
Der har igennem årene været rigtig mange medlemmer i Toreby Sejlklub, som har disse evner og kompetencer."


Bestyrelsen, her Jan Krastrup, Arne Reitz-Hansen, Hans Lund og Karsten Pagh, forbereder generalforsamlingens afvikling 25. februar.

Udadtil fungerer samarbejdet også fint, oplyste Jan Krastrup: "Igen i år har vi haft et rigtig godt samarbejde med vores forretningsforbindelser og samarbejdspartnere, hvilket vi selvfølgelig er meget taknemmelige for.
Især har vi i mange år haft et særdeles godt forhold til havnechef Viggo Staberg i Nykøbing F. erhvervshavn.
I maj måned 2013 valgte Viggo at gå på pension, og først for nylig tiltrådte den nye havnechef, som hedder Allan Lauritzen.
Vi vil endnu en gang takke Viggo Staberg og hans personale for et rigtig godt samarbejde igennem årene, og vi håber selvfølgelig, at det gode forhold kan fortsætte under den nye havnechefs ledelse."


"Det Levende Søkort" afgår ved døden

19. februar - Dansk Sejlunion:
T-karta og Dansk Sejlunion stopper udgivelsen af det elektroniske søkort DLS-NG grundet øget konkurrence.

T-karta og Dansk Sejlunion har set sig nødsaget til at stoppe udgivelsen af DLS-NG

”Årsagen er, at der ikke mere er forretningsmæssig opbakning til projektet. Kunderne ønsker at opdatere kort hvert tredje eller fjerde år, hvilket er en medvirkende årsag til, at det er meget svært at få produktion og udgivelse af DLS-NG til økonomisk at hænge sammen,” forklarer Dansk Sejlunions sejladschef Steen Wintlev-Jensen.

Samtidig har konkurrencen fra lignende produkter til især tablets det seneste år været hård og har betydet et stort fald i antallet af kunder til DLS-NG.

Support frem til 1. maj
For at støtte de brugere, som forsat ønsker at benytte DLS-NG, har vi bevaret supportsiden på sejlsport.dk/dls, ligesom det frem til 1. maj 2014 vil være muligt at kontakte supporten om problemer vedrørende afvikling af DLS-NG.



Til sidens top