Nyheder 2008

 

 

 

Reglement for udleje af klubhuset

17. november 2008
Lejeaftalen indgås med klubhusformanden på vegne af bestyrelsen.

Udlejningstidspunkter

Klubhuset udlejes som hovedregel, kun i tidsrummet fra standernedtagning, til standerhejsning. Dog kan der gives dispensation i særlige tilfælde. Derudover har klubbens arrangementer, altid førsteprioritet.

Der kan disponeres over huset hele den pågældende dag, samt evt. fra middag dagen før For borddækning mm. Lokalerne skal afleveres i ryddet og rengjort stand den efterfølgende dag senest kl.12,00.

Hvem kan leje

Klubhuset kan kun!! lejes af aktive medlemmer, der i mindst et år har været medlem af Toreby Sejlklub.

Lejeformål

Klubhuset udlejes kun til fester der afholdes af medlemmet selv, dvs. fester der vedrører medlemmet eller ægtefælle /samlever. Medlemmet skal selv deltage, og medlemmet har det fulde ansvar over eventuelle skader på hus og inventar.

Lejegebyr

Leje af klubhuset udgør 1.000 kr. pr. gang inclusiv lys, varme samt service.

Henvendelse til.

Per Lund Sørensen
Mobil: 4045 3670.
magda@webspeed.dk

Til sidens top


Havnechefen foreslår skilte med fartbegrænsning

31. oktober 2008
Havnechef Viggo Staberg har i et brev til Farvandsvæsenet foreslået, at der opsættes faste fartbegrænsningsskilte nord og syd for Nykøbing F. Havn med angivelse af den højest tilladt fart på fem knob.

I en e-post til bl.a. Toreby Sejlklub skriver Viggo Staberg:

"Til Farvandsvæsenet.

For at fastholde og begrænse hastigheden i Guldborgsund omkring erhvervs- og lystbådehavnene på max. 5 KN, er der fra både erhvervshavnen og lystbådehavnene et udbredt ønske om, at der kunne opsættes bundfaste skilte med oplysning om max. fartbegrænsning.

Da der er en del lystsejlere og erhvervsfartøjer, der ikke overholder den fartbegrænsning der er fastsat i havnelodsen, ser vi det som en nødvendighed, at der nord og syd for Nykøbing Falster erhvervshavn opsættes fartsbegrænsningsskilte.

Havnene har vurderet at det vil være fornuftigt at opsætte et bundfast skilt på nedenstående positioner:"


WP sat ind på skiltets foreslåede position S for Lergraven (Palle Tørnqvist).

"syd for Lergraven (før Fr. d. IX´s Bro) på position 54 gr. 45,2 N / 011 gr. 52.5 E.
Skiltet skal vende mod syd og orientere nordgående trafik."


WP sat ind på skiltets foreslåede position N for Middelaldercenteret (Palle Tørnqvist).

"Nord for Middelaldercentret på position 54 gr. 46,9 N / 011 gr. 50,3 E
Skiltet skal vende mod nord og orientere sydgående trafik.

Vi forestiller os, at selve skiltet udformes som godkendte EU-skilte i stil med dem der benyttes på de europæiske floder.

Derved burde de forstås af alle sejlere.

Såfremt FRV kan give tilladelse til en opsætning som foreslået, vil vi gerne høre FRV om deres krav til positioner og skiltes udformning og størrelse.

p.v.a.

havnene i Guldborgsund

Med venlig hilsen

V. Engell Staberg
Havnechef."

Til sidens top


Plads til yderligere 25 vintergæster

1. oktober 2008
Yderligere 25 gæstemedlemmer kan få vinterplads ved Toreby Sejlklub, hvis Guldborgsund Kommune vil indrette arealet uden omkostninger for sejlklubben. Det oplyser Toreby Sejlklubs formand, Jan Krastrup i oktober-udgaven af "Dæmningen":

"Som det nok er mange af Jer bekendt, har byggeriet ved Slotsbryggen skabt problemer for sejlerne i Nykøbing", skriver Jan Krastrup. "Foruden det manglende miljø, har sejlerne nu ikke længere et område, hvor bådene kan stå om vinteren. Vi har i løbet af sommeren holdt møder med Martin Pfeffer, der er formand for lystbådhavnen i Nykøbing F. A.m.b.a. og efterfølgende med repræsentanter for Guldborgsund kommune, idet vi gerne vil bistå med at løse problemerne, som sejlerne i Nykøbing har fået.

Vi har tilbudt at stille den vestlige del af vores areal til rådighed for yderligere ca. 25 gæstemedlemmer, såfremt grundstykket forberedes hertil uden omkostninger for Toreby Sejlklub, og uden at der ændres i den lejeaftale, som vi indgik med den daværende Nykøbing F. kommune, da vi overtog arealerne og blev en selvstændig forening. Jeg er bekendt med, at kommunen har indhentet tilbud på arbejdet, men det er endnu ikke afgjort, om kommunen vil acceptere vores tilbud og indrette området til vinterplads."

Til sidens top


Politiet må godt lave sejladsregler

16. september 2008
En ny dom fra Østre Landsret slår fast, at politiet har ret til at lave regler, der giver bøder til folk, hvis de blandt andet lader deres speedbåde plane - det vil sige, at bådskroget løfter sig over vandoverfladen.

Byretten i Svendborg gav ellers sidste år to mænd ret i, at de ikke skulle betale deres bøde for at have ladet deres både plane i Svendborgsund.

Ifølge byretten havde politiet ikke hjemmel til at lave særregler for, hvordan man skal sejle i for eksempel Svendborgsund. Og dermed havde politiet heller ikke ret til at give de to mænd hver en bøde, mente byretten.

Mange andre politikredse med kystarealer har i dag lignende regler, der også omhandler vandskiløbere, og sagen er derfor blevet betragtet som principiel af anklagemyndigheden, der gennem procesbevillingsnævnet ankede sagen til landsretten. Og ifølge landsretten er reglementet i orden.

- De verserende speedbådsager har siden byretsdommen sidste sommer været sat i bero. Men nu hvor landsretten har sagt god for sejladsreglementet, må man gå ud fra, at sagerne, der ligger, kan fortsætte, siger anklager Anders Raagaard til Ritzau.

Til sidens top


Advarsel: Sten på 1,2 m. vand øst for Askø

1. september 2008
Under "Genvej øst om Askø" i afdelingen "Til søs" er der fra i dag indsat følgende advarsel om en sten på anslået 1,2 meter vand i udkanten af den afmærkede rute øst om Askø:

En sten på ca. 1,2 meter vand blev observeret fra "Esther" af Palle Tørnqvist og Uffe Danielsen 31. august 2008 på en håndfast måde, idet "Esther", der stikker 1,35 m., ramte stenen med forreste del af den lange køl. Positionen kan omtrent beregnes til et sted på en line mellem N 54 52.514 / E 11 32.008 og 51 grader mod N 54 52.551 / E 11 32.088. Stenens dybde er anslået ud fra kollisionens karakter, idet "Esther" fortsatte farten efter sammenstødet, og vandstanden skønnedes omkring middel.

Til sidens top


Ny nabo: Guldborgsund Kajakklub

21. juli 2008
Toreby Sejlklubs nye nabo, Guldborgsund Kajakklub, har 19. juli hejst klubbens stander over de to containere, der rummer kajakkerne. Containerne vil blive beklædt med træ i passende "naturfarve", grøn eller sort. Desuden er klubben i gang med at opføre det første klubhus på arealet vest for sejlklubben. 10 medlemmer har den nye klub fra starten.

Toreby Sejlklubs bestyrelse har aftalt at mødes med kajakklubbens formand, Peer Lundquist, efter sommerferien.


Jon Hald var på pletten med kameraet, da Guldborgsund Kajakklub holdt standerhejsning 19. juli.

Fem medlemmer af kajakklubben, 19. juli. Foto: Jon Hald.
Kajakklubbens hjemmeside.

Til sidens top


Glemsom tysk sejler satte redningsaktion i gang

16. juni 2008
En tysk sejler glemte at fortælle pårørende i Gedser, at båden var sejlet til Stubbekøbing i stedet for Gedser. Det satte i går det store redningsberedskab i gang.

SAR's hjemmeside, (uddrag):
Meldingen lød, at sejlbåden i går morges klokken 8 lokal tid sejlede fra Rostock til Gedser med tre personer ombord. De tre personer havde truffet aftale med pårørende i land om, at de i går aftes eller senest her til morgen ville ringe og melde, at de var ankommet til Gedser.

Da dette ikke var sket her til aften (søndag), alarmerede de pårørende MRCC Bremen, som efterfølgende kontaktede JRCC Danmark med anmodning om hjælp.

Da JRCC Danmark ikke kunne få forbindelse til den savnede båd, hverken på mobiltelefoner eller VHF, blev Bornholms og Kattegats Marinedistrikter sat til at undersøge samtlige havne i området for at se, om båden var inde eller havde været inde.

Samtidig blev en redningshelikopter sammen med orlogskutteren RØMØ og redningsbåden fra Klintholm alarmeret og sendt til et søgeområde, der var beregnet ud fra de fremherskende strømme og vinde. Yderligere blev tre tyske flådefartøjer involveret i eftersøgningen da de sejlede gennem området.

Det lykkedes imidlertid havnefogeden i Stubbekøbing at lokalisere den savnede båd sikkert fortøjret i havn. Politi og havnefoged tog herefter kontakt til de 3 personer og forklarede dem, hvilke omfattende tiltag, der var iværksat for at lokalisere dem.

Til sidens top


Tålmodigheden med kommunen er slut

25. maj 2008
Martin Pfeffer, formanden for Lystbådehavnen i Nykøbing Falster A.m.b.a. er godt og grundigt træt af, at hele sejler- og havnemiljøet, som daværende Nykøbing F. Kommune slog på, da det store Slotsbryggen-projekt blev søsat, æder sig mere og mere ind på miljøet, og at Guldborgsund Kommune lover og lover og ikke gør noget, skriver Lolland-Falsters Folketidende i dag.

- Alt hvad der sker hernede, sker på byggeriet præmisser. Vi ved godt og har forståelse for, at det er en byggeplads. Men man kunne godt tage lidt hensyn til os også. - Vi påpeger og er kommet med forslag til en midlertidig forskønnelse. Men vi hører ikke noget. Eller når vi hører noget, er det på de møder, kommunen indkalder til. De lytter på os, men så sker der ikke mere. Vi har efterhånden vænnet os til, at der ser sådan ud. Men vi kan ikke være det bekendt overfor gæstesejlerne, siger Martin Pfeffer til bladet.

- Vi gør meget omkring sikkerheden, og vi ville gerne være en top moderne lystbådehavn, men det kræver noget hjælp fra "etaten" som vi kalder kommunen. - Derfor har vi nu bedt om endnu et møde med kommunen om service på lystbådehavnen. Vi vil gerne have et tankanlæg. Det gamle, som KJ Elektronik stod for, er blevet sløjfet, fordi det ikke var rentabelt for firmaet. Det vil vi gerne tale med kommunen om. Også om tømning af skibenes toiletter, hvor der er behov for et anlæg, siger Martin Pfeffer.

Til sidens top


Dannebrog besøger Nykøbing F.


Dannebrog passerer Hjelm Bådelaug. Foto: Jens Erik Nikolajsen, Kraghave.


Hans Lund fotograferede "Dannebrog" fra Toreby Sejlklub


"Dannebrog" passerer Middelfart 5. juni på sommerens togt. Roklubberne er ude for at hilse på, mens "Esther" lå i den gamle havn. (Foto: Palle Tørnqvist).

21. juni 2008
Nu har vi en stribe billeder parat fra "Dannebrogs" besøg. Klik HER for at åbne siden.

23. april 2008
19. juni besøger kronprinsparret Nykøbing Falster med kongeskibet "Dannebrog".

I den anledning har havnechef Viggo Staberg udsendt en orientering til sejlklubber, motorbådsklubber m.fl. i Guldborgsund Kommune:

"Dannebrog vil passere Guldborgbroen klokken 07,45 for indgående, oplyser havnechefen. Forventet ankomst i Nykøbing F. Havn er klokken 09,18. Samme aften, klokken 22,00 afsejler "Dannebrog" fra Nykøbing.

"Ved sejladsen gennem Guldborgsund til/fra Nykøbing Falster Havn, må kongeskibet gerne eskorteres af fritidsbåde, men lig eventuelt stille, til kongeskibet har passeret, og hold efterfølgende lystbådene agten for "Dannebrog" i passende afstand", skriver Viggo Staberg.

"Der må ikke sejles for tæt på kongeskibet, og der må under ingen omstændigheder lægges hindringer i vejen for kongeskibets manøvrer".

"Under kongeskibets ophold må der gerne sejles i havnen, men selvfølgelig uden at genere kongeskibets manøvrer og sejlads."

"Som en selvfølge skal alle både, der sejler rundt i havnen, følge søvejsreglerne og have lanterneføring i henhold til reglerne, samt udvise godt sømandskab", skriver havnechefen, der slutter med følgende formaning:

"Der må ikke saluteres uden forudgående tilladelse fra politiet".

Grillaften i Toreby Sejlklub
I dagens anledning vil Toreby Sejlklubs festudvalg tænde op i grillen. Kom med grillmad og drikkevarer og lad os få en fornøjelig aften. Måske nogle af medlemmerne vil tage sig en stille aftensejlads op ad Guldborgsund forbi kongeskibet.

Til sidens top


 

Tyverier af bådmotorer

14. april 2008
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi: "Tyveri af påhængsmotor
Torsdag eftermiddag/aften eller natten til fredag blev der fra en båd i lystbådehavnen ”Lergraven” ved Prinsholmvej i Nykøbing F. stjålet en 15 HK, 4-takts påhængsmotor af mærket Suzuki til en værdi af 22.000,00 kr."

5. april 2008
Politiet oplyste fredag, at der onsdag aften eller natten til torsdag blev stjålet en 9,8 HK påhængsmotor af mærket Tohatsu med serie nr. 012683XG fra en jolle i Toreby Sejlklub.

Måske er tyven eller tyvene ved at blive indkredset. I hvert fald kunne politiet også melde om endnu et tyveri: " Natten til torsdag blev der stjålet en 50 HK påhængsmotor af mærket Yamaha til en værdi af 56.000,00 kr. fra en båd, der lå ved bådpladsen, Fjordstien i Sakskøbing. Hvad tyven ikke vidste, var, at motoren var forsynet med en GPS-alarm, der efterfølgende viste, at den nu stjålne motor befandt sig i Swinoujscie i Polen, hvor Polsk Politi efter anmodning vil henvende sig på adressen.

Til sidens top


Ingen aftale med kommunen om vinterpladser

18. marts 2008
"Udvalgsformand John Brædder fra Nyt Guldborgsund har lagt sig ud med sejlerne på både den ene og den anden side af Guldborgsund ved Nykøbing", skriver Lolland-Falsters Folketidende i dag.

Baggrunden er utilfredshed hos sejlerne på Falster-siden med at være trængt af byggeriet på Slotsbryggen. På Lolland-siden er Toreby Sejlklubs formand, Jan Krastrup, utilfreds med, at John Brædder opfordrer de frustrerede sejlere til at lægge deres både i Toreby Sejlklub for vinteren under henvisning til en aftale mellem kommunen og Toreby Sejlklub. En sådan aftale eksisterer ikke, skriver Jan Krastrup i et læserbrev i bladet i dag.

"Nu arbejder John Brædder og forvaltningen på at finde et alternativt sted til bådene fra sejlklubberne på Nykøbing-siden af vandet.

- Jeg anede slet ikke, at der var brug for så mange pladser. Men nu må vi se, om vi ikke kan finde en løsning, forklarer John Brædder og tilføjer, at han ikke er specielt stolt ved sagen," skriver Lolland-Falsters Folketidende blandt andet.

16. marts 2008
Jan Krastrup, formand for Toreby Sejlklub afviser, at sejlklubben har indgået en aftale med Guldborgsund Kommune om at stille vinterpladser til rådighed for sejlere i Nykøbing F., der oplever, at pladsen er blevet trang efter byggeriet af Slotsbryggen.

Afvisningen kommer, efter at John Brædder, formand for udvalget for faste ejendomme, til TVØst 10. marts har udtalt, at der eksisterer en sådan aftale mellem kommunen og Toreby Sejlklub, og at der derfor ikke er pladsproblemer for sejlerfolket som følge af opførelsen af Slotsbryggen. Af to læserbreve i Lolland-Falsters Folketidende fremgår det, at bl.a. Rene Wulff, der er formand i motorbådsklubben Guldborgsund, har taget John Brædders udtalelser "for gode varer".

Jan Krastrup understreger, at Toreby Sejlklub er en privat klub, der ikke modtager økonomisk støtte fra Guldborgsund kommune, og som i denne forbindelse derfor ikke har nogen forpligtelser overfor kommunen.

For to-tre år siden, da alle kunne se, hvor det bar hen, henvendte flere sejlere fra Nykøbing F. sig til Toreby Sejlklub på eget initiativ, hvorefter de har fået tildelt en plads til deres både på land om vinteren. De pågældene er indmeldt i Toreby Sejlklub, på særlige vilkår som gæstemedlemmer, oplyser Jan Krastrup og understreger, at Toreby Sejlklub er utroligt glade for de ca. 35 gæstemedlemmer.


Vinterpladserne med gæstemedlemmernes både, 15. marts 2008.

Men der er "fuldt hus" i sejlklubben lige nu efter tre år med en medlemsfremgang på 30. Det gælder i havnebassinet om sommeren såvel som på vinterpladserne.

TVØst bragte indslaget om pladsmanglen i Nykøbing F. i forbindelse med Dansk Sejlunions beklagelse af en generel udvikling i havnene, hvor boligbyggerier truer med at fortrænge de maritime aktiviteter.


Slotsbryggen 15. marts 2008. En læserbrevskribent har i Lolland-Falsters Folketidende udtrykt bekymring for det maritime miljø ud for de dyre boliger, hvis sejlerfolket forsvinder på grund af pladsmangel.

Til sidens top


Stemning for udvidelse af TS-klubhus

26. februar 2008Mads Jørgensen
Toreby Sejlklubs klubhus forlænges med 4,5 meter mod øst, hvis det står til bestyrelsen, der fik fuld tilslutning på generalforsamlingen i dag til et projekt, udarbejdet af Mads Jørgensen (til højre).

Udvidelsen skaffer plads til yderligere 24 personer. Med en medlemstilgang på 20 og en stor interesse for klubbens arrangementer, vil der blive plads til alle. Det kneb således med pladser til de godt 40 fremmødte på generalforsamlingen.

Med indsats fra klubbens medlemmer kan arbejdslønningerne begrænses til de nødvendige for byggeriets professionelle udførelse, og de samlede omkostninger kan holdes på omkring 175.000 kroner for 31 kvadratmeter udvidelse, nyt gulv og indvendig maling i hele klubhuset, oplyste formanden, Jan Krastrup, på generalforsamlingen.


Jan Krastrup afgiver beretning på generalforsamlingen. I baggrunden Mads Jørgensens tegninger til Toreby Sejlklubs udvidede klubhus.

Bestyrelsen går nu i gang med at søge byggetilladelse, således at arbejdet kan indledes efter sejlersæsonen 2008.


Udsnit af tegning. Grundplan og facade mod syd. (Nordfacaden er magen til).


Manipuleret billede af klubhuset efter udvidelsen (ikke målfast). Klik på billedet for at se en større udgave. (Foto-manipulation: Palle Tørnqvist).

Til sidens top


Dækmole giver læ i Guldborg F

25. februar 2008
Gulborg Falster Bådelaug anlægger for tiden en dækmole syd for havnens broer. Den skal give mere ro og læ i havnen, når vinden er i syd. Mange har sikkert erfaret, at bølgerne - trods det lukkede farvand - kan skabe nogen uro ved broerne.


Foto: TV Øst.

Under arbejdet med dækmolen gled en 32 tons gravko 15. februar ud i vandet. Føreren blev reddet uskadt i land i en robåd. Efter en lille uges arbejde med at anlægge en vej til bjærgning af gravkoen, kom den frelst på land. Herefter sløjfes den midlertidige vej.


Sten fra Birket Grusgrav læsses i vandet, så en kran kan køre ud til den havarerede gravko.

Til sidens top


Guldborgbroens vestre klap kan svigte

3. februar 2008
Nårsomhelst kan strømforsyningen svigte til Guldborgbroens vestre klap på Lollands-siden, fremgår det af mødereferatet fra Guldborgsund Kommunes udvalg for teknik og miljø 31. januar.

Det er styrekablerne til blinklys og bomme og broens åbning og lukning, hydraulik-kablerne til broklapperne samt selve strømforsyningen, der trues af svigt, fordi kablerne er udsat for et stigende træk, der kan få dem til at briste. Trækket - især ved den vestlige pille - skyldes sætninger i havbunden, efter at der i 2004 blev etableret ekstra stensikringer over kablerne ved klappillerne. Stenene trykker kablerne ned med en ukendt hastighed - og en dag knækker de måske.

COWI har i et notat til Guldborgsund Kommune gjort rede for problemerne og anvist fire løsninger, hvoraf teknisk udvalg anbefaler, at kablerne snarest skiftes ud. Notatet kan hentes her.


Mod Guldborgbroen fra nord. Her er kun østre klap mod Falster oppe, som sædvanlig ved passage af mindre både.

Tilkaldte elektrikere vil manuelt kunne styre broklapperne op og ned ved svigt på styrekablet, ligesom trafikken kan reguleres ved skiltning og mandskab. En nødpumpe kan erstatte et nedbrud på hydraulik-kablet, oplyser COWI, men afbrydelse af strømforsyningskablet kan ikke afhjælpes: Broen kan "sidde fast" i åben position til gene for landevejstrafikken, eller i lukket position til gene for skibstrafikken, skriver det rådgivende ingeniørfirma. COWI oplyser ikke om konsekvenserne, hvis elektriciteten svigter, mens broklapperne er delvis hævet, så hverken skibe eller biler kan passere.

Prisen for udskiftning af kablerne ventes at blive på mellem 600.000 og 800.000 kroner. Af mødereferatet fremgår det, at Guldborgsund Kommune vil undersøge, hvad Storstrøms Amts rådgivende ingeniører vidste om risikoen for, at kablerne kunne beskadiges ved sætning af stensikringerne tilbage i 2004.

Der foreligger endnu ikke en tidsplan for reparationerne eller oplysninger om konsekvenser for lystsejlerne, der som regel kan nøjes med at få broklappen på Falster-siden hævet for at kunne passere.

Til sidens top


Vikingen får hjælp fra Stormrådet

22. januar 2008
Novemberstormen 2006 var hård ved Sejlforeningen Vikingens klubhus. Reparationerne af skaderne er endnu ikke færdige, fremgår det af et referat fra klubbens medlemsmøde 15. januar 2008:

"Fra Stormrådet, har vi fået tilkendt, 311.259,70 kr. Heraf kan der på nuværende tidspunkt udbetales 52.327,05 kr., som vi har regninger på, resten udbetales når der ligger dokumentation og regninger for udført arbejde", skriver klubben i referatet.

"Edmund, har afgivet et tilbud og vil kunne gå i gang først i februar og forventer at være færdig til april. Egenbetalingen på de ca. 60.000 kr., for den store pakkeløsning, som vedtaget på den ekstraordinære generalforsamling, ser ud til at holde."

Til sidens top


Rødsand II

18. april 2009
Klimaminister Connie Hedegaard foreslår international havvindemøllepark ved Kriegers Flak.

25. april 2008
E.ON vinder 2. udbudsrunde. Herefter indledes arbejdet med opførelse af Rødsand II.

29. januar 2008
Enerigistyrelsen sender i begyndelsen af februar Rødsand II i nyt udbud, efter at E.ON. har trukket sig, oplyser styrelsen.

7. januar 2008
21. december 2007 oplyste "Politiken" med Ritzaus Bureau som kilde, at det svenske energiselskab E.ON. har trukket sig fra mølleprojektet Rødsand II, der ikke anses for økonomisk rentabelt for selskabet. Klimaminister Connie Hedegaard er imidlertid indstillet på, at Rødsand II skal opføres hurtigst muligt, oplyser bladet.

2. januar 2008
19. december 2007 afviste klimaminister Connie Hedegaard, at der kan ske ændringer i placeringen af godt 90 nye havmøller ved Hyllekrog. Det var folketingsmedlem Lennart Damsno-Andersen (S), der havde spurgt kritisk til placeringen tæt på et af Danmarks sidste naturområder. Ministerens skriftlige svar:

"Placeringen af havmølleparker besluttes efter en grundig proces, hvor en screening af området foretages inden sagsbehandlingen af et projekt igangsættes. I denne proces høres offentligheden og de indkomne høringssvar indgår i en samlet vurdering af placeringen. Herefter foretages forundersøgelser, som også sendes i bred offentlig høring, inden den endelige beslutning tages.

Rødsand II havmøllepark har gennemgået det ovenstående forløb. I den 12 ugers høring af projektet som forløb i perioden juni - september 2007, indkom ingen høringssvar fra hverken Guldborgsund eller Lolland kommuner. En samlet bedømmelse af de 25 indkomne høringssvar viste, at den godkendte placering af Rødsand II er den mest hensigtsmæssige i området, særligt grundet sejladssikkerhed og færgeruter. En placering syd for den eksisterende Nysted havmøllepark, som især ville mindske synligheden fra land, er ikke mulig grundet trafiksikkerheden på den stærkt trafikerede TANGO-rute (sejladsruten syd om Lolland)."

Lennart Damsbo-Andersens spørgsmål om hensynet til vindmølleejernes profitmaksimering kommer forud for lokalbefolkningens tarv besvarer Connie Hedegaard kort:

"Nej. Rødsand II havmøllepark er placeret 1,7 km fra kysten på nærmeste sted, som er en ubeboet tange. Parken er placeret 13 km fra Nysted, som er nærmeste større tætbeboede område. Rødsand II er godkendt som følge af en samlet vurdering af de indkomne høringssvar. Jeg kan i øvrigt henvise til besvarelsen af S 98."

8. december 2007
Placeringen af godt 90 havvindmøller, "Rødsand II", ved Hyllekrog tages nu op i Folketinget. Det er Lennart Damsbo-Andersen (S), der rejser to spørgsmål om placeringen 1,7 km. fra land til klimaminister Connie Hedegaard, oplyser Lolland-Falsters Folketidende i dag.

- Placeringen går mod Energistyrelsens egne retningslinjer om, at kystnære vindmølleparker kun i undtagelsestilfælde accepteres. Med den placering der er valgt ser man bort fra to tidligere foreslåede, alternative placeringer længere fra land, siger Lennart Damsbo-Andersen til bladet.

"Han undrer sig også over at såvel Nysted byråds tidligere indstilling som ønsket fra lokalbefolkningen er blevet tilsidesat i forbindelse med placeringen af de kommende 90 vindmøller."

"De to spørgsmål til Connie Hedegaard lyder:

- Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt at beslutte placeringen af havvindmølleparker uden at lytte til de lokale myndigheder og lokalbefolkningens ønsker i forhold til placeringen.

Og:

- Mener ministeren at vindmøllefirmaernes profitmaksimering kommer forud for lokalbefolkningens tarv, milhøjhensyn og Energistyrelsens egne retningslinjer."

Fra en kreds af lokale har der også lydt protester mod placeringen: "Bevar Horisonten" har således samlet 300 støtteerklæringer for at flytte de 145 meter høje møller til området syd for den nuværende Nysted Havmøllepark ved Rødsand. Link til "Bevar Horisonten".

Til sidens top


Årets aktiviteter

Årets aktiviteter omtales under "Aktiviteter", når de har fundet sted, og tekst og billeder er parat.

Til sidens top

gust