Reglement for udleje af klubhuset 17. november 2008 Udlejningstidspunkter Klubhuset udlejes som hovedregel, kun i tidsrummet fra standernedtagning, til standerhejsning. Dog kan der gives dispensation i særlige tilfælde. Derudover har klubbens arrangementer, altid førsteprioritet. Der kan disponeres over huset hele den pågældende dag, samt evt. fra middag dagen før For borddækning mm. Lokalerne skal afleveres i ryddet og rengjort stand den efterfølgende dag senest kl.12,00. Hvem kan leje Klubhuset kan kun!! lejes af aktive medlemmer, der i mindst et år har været medlem af Toreby Sejlklub. Lejeformål Klubhuset udlejes kun til fester der afholdes af medlemmet selv, dvs. fester der vedrører medlemmet eller ægtefælle /samlever. Medlemmet skal selv deltage, og medlemmet har det fulde ansvar over eventuelle skader på hus og inventar. Lejegebyr Leje af klubhuset udgør 1.000 kr. pr. gang inclusiv lys, varme samt service. Henvendelse til. Per Lund Sørensen Havnechefen foreslår skilte med fartbegrænsning 31. oktober 2008 I en e-post til bl.a. Toreby Sejlklub skriver Viggo Staberg: "Til Farvandsvæsenet.
"syd for Lergraven (før Fr. d. IX´s Bro) på position 54 gr. 45,2 N / 011 gr. 52.5 E.
"Nord for Middelaldercentret på position 54 gr. 46,9 N / 011 gr. 50,3 E havnene i Guldborgsund Med venlig hilsen Plads til yderligere 25 vintergæster 1. oktober 2008 "Som det nok er mange af Jer bekendt, har byggeriet ved Slotsbryggen skabt problemer for sejlerne i Nykøbing", skriver Jan Krastrup. "Foruden det manglende miljø, har sejlerne nu ikke længere et område, hvor bådene kan stå om vinteren. Vi har i løbet af sommeren holdt møder med Martin Pfeffer, der er formand for lystbådhavnen i Nykøbing F. A.m.b.a. og efterfølgende med repræsentanter for Guldborgsund kommune, idet vi gerne vil bistå med at løse problemerne, som sejlerne i Nykøbing har fået. Vi har tilbudt at stille den vestlige del af vores areal til rådighed for yderligere ca. 25 gæstemedlemmer, såfremt grundstykket forberedes hertil uden omkostninger for Toreby Sejlklub, og uden at der ændres i den lejeaftale, som vi indgik med den daværende Nykøbing F. kommune, da vi overtog arealerne og blev en selvstændig forening. Jeg er bekendt med, at kommunen har indhentet tilbud på arbejdet, men det er endnu ikke afgjort, om kommunen vil acceptere vores tilbud og indrette området til vinterplads." Politiet må godt lave sejladsregler 16. september 2008 Byretten i Svendborg gav ellers sidste år to mænd ret i, at de ikke skulle betale deres bøde for at have ladet deres både plane i Svendborgsund. Ifølge byretten havde politiet ikke hjemmel til at lave særregler for, hvordan man skal sejle i for eksempel Svendborgsund. Og dermed havde politiet heller ikke ret til at give de to mænd hver en bøde, mente byretten. Mange andre politikredse med kystarealer har i dag lignende regler, der også omhandler vandskiløbere, og sagen er derfor blevet betragtet som principiel af anklagemyndigheden, der gennem procesbevillingsnævnet ankede sagen til landsretten. Og ifølge landsretten er reglementet i orden. - De verserende speedbådsager har siden byretsdommen sidste sommer været sat i bero. Men nu hvor landsretten har sagt god for sejladsreglementet, må man gå ud fra, at sagerne, der ligger, kan fortsætte, siger anklager Anders Raagaard til Ritzau. Advarsel: Sten på 1,2 m. vand øst for Askø 1. september 2008 En sten på ca. 1,2 meter vand blev observeret fra "Esther" af Palle Tørnqvist og Uffe Danielsen 31. august 2008 på en håndfast måde, idet "Esther", der stikker 1,35 m., ramte stenen med forreste del af den lange køl. Positionen kan omtrent beregnes til et sted på en line mellem N 54 52.514 / E 11 32.008 og 51 grader mod N 54 52.551 / E 11 32.088. Stenens dybde er anslået ud fra kollisionens karakter, idet "Esther" fortsatte farten efter sammenstødet, og vandstanden skønnedes omkring middel.
Ny nabo: Guldborgsund Kajakklub 21. juli 2008 Toreby Sejlklubs bestyrelse har aftalt at mødes med kajakklubbens formand, Peer Lundquist, efter sommerferien.
Fem medlemmer af kajakklubben, 19. juli. Foto: Jon Hald. Glemsom tysk sejler satte redningsaktion i gang 16. juni 2008 SAR's hjemmeside, (uddrag): Da dette ikke var sket her til aften (søndag), alarmerede de pårørende MRCC Bremen, som efterfølgende kontaktede JRCC Danmark med anmodning om hjælp. Da JRCC Danmark ikke kunne få forbindelse til den savnede båd, hverken på mobiltelefoner eller VHF, blev Bornholms og Kattegats Marinedistrikter sat til at undersøge samtlige havne i området for at se, om båden var inde eller havde været inde. Samtidig blev en redningshelikopter sammen med orlogskutteren RØMØ og redningsbåden fra Klintholm alarmeret og sendt til et søgeområde, der var beregnet ud fra de fremherskende strømme og vinde. Yderligere blev tre tyske flådefartøjer involveret i eftersøgningen da de sejlede gennem området. Det lykkedes imidlertid havnefogeden i Stubbekøbing at lokalisere den savnede båd sikkert fortøjret i havn. Politi og havnefoged tog herefter kontakt til de 3 personer og forklarede dem, hvilke omfattende tiltag, der var iværksat for at lokalisere dem. Tålmodigheden med kommunen er slut 25. maj 2008 Dannebrog besøger Nykøbing F.
21. juni 2008 23. april 2008 I den anledning har havnechef Viggo Staberg udsendt en orientering til sejlklubber, motorbådsklubber m.fl. i Guldborgsund Kommune: "Dannebrog vil passere Guldborgbroen klokken 07,45 for indgående, oplyser havnechefen. Forventet ankomst i Nykøbing F. Havn er klokken 09,18. Samme aften, klokken 22,00 afsejler "Dannebrog" fra Nykøbing. "Ved sejladsen gennem Guldborgsund til/fra Nykøbing Falster Havn, må kongeskibet gerne eskorteres af fritidsbåde, men lig eventuelt stille, til kongeskibet har passeret, og hold efterfølgende lystbådene agten for "Dannebrog" i passende afstand", skriver Viggo Staberg. "Der må ikke sejles for tæt på kongeskibet, og der må under ingen omstændigheder lægges hindringer i vejen for kongeskibets manøvrer". "Under kongeskibets ophold må der gerne sejles i havnen, men selvfølgelig uden at genere kongeskibets manøvrer og sejlads." "Som en selvfølge skal alle både, der sejler rundt i havnen, følge søvejsreglerne og have lanterneføring i henhold til reglerne, samt udvise godt sømandskab", skriver havnechefen, der slutter med følgende formaning: "Der må ikke saluteres uden forudgående tilladelse fra politiet". Grillaften i Toreby Sejlklub
Tyverier af bådmotorer 14. april 2008 5. april 2008 Måske er tyven eller tyvene ved at blive indkredset. I hvert fald kunne politiet også melde om endnu et tyveri: " Natten til torsdag blev der stjålet en 50 HK påhængsmotor af mærket Yamaha til en værdi af 56.000,00 kr. fra en båd, der lå ved bådpladsen, Fjordstien i Sakskøbing. Hvad tyven ikke vidste, var, at motoren var forsynet med en GPS-alarm, der efterfølgende viste, at den nu stjålne motor befandt sig i Swinoujscie i Polen, hvor Polsk Politi efter anmodning vil henvende sig på adressen." Ingen aftale med kommunen om vinterpladser 18. marts 2008 Baggrunden er utilfredshed hos sejlerne på Falster-siden med at være trængt af byggeriet på Slotsbryggen. På Lolland-siden er Toreby Sejlklubs formand, Jan Krastrup, utilfreds med, at John Brædder opfordrer de frustrerede sejlere til at lægge deres både i Toreby Sejlklub for vinteren under henvisning til en aftale mellem kommunen og Toreby Sejlklub. En sådan aftale eksisterer ikke, skriver Jan Krastrup i et læserbrev i bladet i dag. "Nu arbejder John Brædder og forvaltningen på at finde et alternativt sted til bådene fra sejlklubberne på Nykøbing-siden af vandet. - Jeg anede slet ikke, at der var brug for så mange pladser. Men nu må vi se, om vi ikke kan finde en løsning, forklarer John Brædder og tilføjer, at han ikke er specielt stolt ved sagen," skriver Lolland-Falsters Folketidende blandt andet. 16. marts 2008 Afvisningen kommer, efter at John Brædder, formand for udvalget for faste ejendomme, til TVØst 10. marts har udtalt, at der eksisterer en sådan aftale mellem kommunen og Toreby Sejlklub, og at der derfor ikke er pladsproblemer for sejlerfolket som følge af opførelsen af Slotsbryggen. Af to læserbreve i Lolland-Falsters Folketidende fremgår det, at bl.a. Rene Wulff, der er formand i motorbådsklubben Guldborgsund, har taget John Brædders udtalelser "for gode varer". Jan Krastrup understreger, at Toreby Sejlklub er en privat klub, der ikke modtager økonomisk støtte fra Guldborgsund kommune, og som i denne forbindelse derfor ikke har nogen forpligtelser overfor kommunen. For to-tre år siden, da alle kunne se, hvor det bar hen, henvendte flere sejlere fra Nykøbing F. sig til Toreby Sejlklub på eget initiativ, hvorefter de har fået tildelt en plads til deres både på land om vinteren. De pågældene er indmeldt i Toreby Sejlklub, på særlige vilkår som gæstemedlemmer, oplyser Jan Krastrup og understreger, at Toreby Sejlklub er utroligt glade for de ca. 35 gæstemedlemmer.
Men der er "fuldt hus" i sejlklubben lige nu efter tre år med en medlemsfremgang på 30. Det gælder i havnebassinet om sommeren såvel som på vinterpladserne. TVØst bragte indslaget om pladsmanglen i Nykøbing F. i forbindelse med Dansk Sejlunions beklagelse af en generel udvikling i havnene, hvor boligbyggerier truer med at fortrænge de maritime aktiviteter.
Stemning for udvidelse af TS-klubhus 26. februar 2008 Udvidelsen skaffer plads til yderligere 24 personer. Med en medlemstilgang på 20 og en stor interesse for klubbens arrangementer, vil der blive plads til alle. Det kneb således med pladser til de godt 40 fremmødte på generalforsamlingen. Med indsats fra klubbens medlemmer kan arbejdslønningerne begrænses til de nødvendige for byggeriets professionelle udførelse, og de samlede omkostninger kan holdes på omkring 175.000 kroner for 31 kvadratmeter udvidelse, nyt gulv og indvendig maling i hele klubhuset, oplyste formanden, Jan Krastrup, på generalforsamlingen.
Bestyrelsen går nu i gang med at søge byggetilladelse, således at arbejdet kan indledes efter sejlersæsonen 2008.
Dækmole giver læ i Guldborg F 25. februar 2008
Under arbejdet med dækmolen gled en 32 tons gravko 15. februar ud i vandet. Føreren blev reddet uskadt i land i en robåd. Efter en lille uges arbejde med at anlægge en vej til bjærgning af gravkoen, kom den frelst på land. Herefter sløjfes den midlertidige vej.
Guldborgbroens vestre klap kan svigte 3. februar 2008 Det er styrekablerne til blinklys og bomme og broens åbning og lukning, hydraulik-kablerne til broklapperne samt selve strømforsyningen, der trues af svigt, fordi kablerne er udsat for et stigende træk, der kan få dem til at briste. Trækket - især ved den vestlige pille - skyldes sætninger i havbunden, efter at der i 2004 blev etableret ekstra stensikringer over kablerne ved klappillerne. Stenene trykker kablerne ned med en ukendt hastighed - og en dag knækker de måske. COWI har i et notat til Guldborgsund Kommune gjort rede for problemerne og anvist fire løsninger, hvoraf teknisk udvalg anbefaler, at kablerne snarest skiftes ud. Notatet kan hentes her.
Tilkaldte elektrikere vil manuelt kunne styre broklapperne op og ned ved svigt på styrekablet, ligesom trafikken kan reguleres ved skiltning og mandskab. En nødpumpe kan erstatte et nedbrud på hydraulik-kablet, oplyser COWI, men afbrydelse af strømforsyningskablet kan ikke afhjælpes: Broen kan "sidde fast" i åben position til gene for landevejstrafikken, eller i lukket position til gene for skibstrafikken, skriver det rådgivende ingeniørfirma. COWI oplyser ikke om konsekvenserne, hvis elektriciteten svigter, mens broklapperne er delvis hævet, så hverken skibe eller biler kan passere. Prisen for udskiftning af kablerne ventes at blive på mellem 600.000 og 800.000 kroner. Af mødereferatet fremgår det, at Guldborgsund Kommune vil undersøge, hvad Storstrøms Amts rådgivende ingeniører vidste om risikoen for, at kablerne kunne beskadiges ved sætning af stensikringerne tilbage i 2004. Der foreligger endnu ikke en tidsplan for reparationerne eller oplysninger om konsekvenser for lystsejlerne, der som regel kan nøjes med at få broklappen på Falster-siden hævet for at kunne passere. Vikingen får hjælp fra Stormrådet 22. januar 2008 "Fra Stormrådet, har vi fået tilkendt, 311.259,70 kr. Heraf kan der på nuværende tidspunkt udbetales 52.327,05 kr., som vi har regninger på, resten udbetales når der ligger dokumentation og regninger for udført arbejde", skriver klubben i referatet. "Edmund, har afgivet et tilbud og vil kunne gå i gang først i februar og forventer at være færdig til april. Egenbetalingen på de ca. 60.000 kr., for den store pakkeløsning, som vedtaget på den ekstraordinære generalforsamling, ser ud til at holde." Rødsand II 18. april 2009 25. april 2008 29. januar 2008 7. januar 2008 2. januar 2008 "Placeringen af havmølleparker besluttes efter en grundig proces, hvor en screening af området foretages inden sagsbehandlingen af et projekt igangsættes. I denne proces høres offentligheden og de indkomne høringssvar indgår i en samlet vurdering af placeringen. Herefter foretages forundersøgelser, som også sendes i bred offentlig høring, inden den endelige beslutning tages. Rødsand II havmøllepark har gennemgået det ovenstående forløb. I den 12 ugers høring af projektet som forløb i perioden juni - september 2007, indkom ingen høringssvar fra hverken Guldborgsund eller Lolland kommuner. En samlet bedømmelse af de 25 indkomne høringssvar viste, at den godkendte placering af Rødsand II er den mest hensigtsmæssige i området, særligt grundet sejladssikkerhed og færgeruter. En placering syd for den eksisterende Nysted havmøllepark, som især ville mindske synligheden fra land, er ikke mulig grundet trafiksikkerheden på den stærkt trafikerede TANGO-rute (sejladsruten syd om Lolland)." Lennart Damsbo-Andersens spørgsmål om hensynet til vindmølleejernes profitmaksimering kommer forud for lokalbefolkningens tarv besvarer Connie Hedegaard kort: "Nej. Rødsand II havmøllepark er placeret 1,7 km fra kysten på nærmeste sted, som er en ubeboet tange. Parken er placeret 13 km fra Nysted, som er nærmeste større tætbeboede område. Rødsand II er godkendt som følge af en samlet vurdering af de indkomne høringssvar. Jeg kan i øvrigt henvise til besvarelsen af S 98." 8. december 2007 - Placeringen går mod Energistyrelsens egne retningslinjer om, at kystnære vindmølleparker kun i undtagelsestilfælde accepteres. Med den placering der er valgt ser man bort fra to tidligere foreslåede, alternative placeringer længere fra land, siger Lennart Damsbo-Andersen til bladet. "Han undrer sig også over at såvel Nysted byråds tidligere indstilling som ønsket fra lokalbefolkningen er blevet tilsidesat i forbindelse med placeringen af de kommende 90 vindmøller." "De to spørgsmål til Connie Hedegaard lyder: - Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt at beslutte placeringen af havvindmølleparker uden at lytte til de lokale myndigheder og lokalbefolkningens ønsker i forhold til placeringen. Og: - Mener ministeren at vindmøllefirmaernes profitmaksimering kommer forud for lokalbefolkningens tarv, milhøjhensyn og Energistyrelsens egne retningslinjer." Fra en kreds af lokale har der også lydt protester mod placeringen: "Bevar Horisonten" har således samlet 300 støtteerklæringer for at flytte de 145 meter høje møller til området syd for den nuværende Nysted Havmøllepark ved Rødsand. Link til "Bevar Horisonten". Årets aktiviteter Årets aktiviteter omtales under "Aktiviteter", når de har fundet sted, og tekst og billeder er parat. |