Nyheder 2010

 

 

Klaptilladelse til Toreby Sejlklub

3. november 2010
Nu er den officielle klaptilladelse meddelt af Miljøcenter Roskilde, oplyser Toreby Sejlklubs formand, Jan Krastrup. Oprensningen af sejlklubbens havn er dermed kommet et skridt nærmere.

Jan Krastrup har aftalt med havnechef Viggo Staberg, at der indhentes tilbud på arbejdet efter 1. december, idet tilladelsen er i høring indtil 30. november.

Herefter kan oprensning og transport af havneslammet til et område nordvest for Kogrund i Smålandsfarvandet - som sagerne står i dag - forventes at gå i gang i begyndelsen af 2011.

Klaptilladelsen gælder i tidsrummet fra 1. december til 1. maj frem til 2013, oplyser Jan Krastrup, som håber, at projektet er afsluttet før søsætningerne begynder 29. april 2011.

Hent klaptilladelsen som pdf-dokument HER.


På kortet, kopieret fra klaptilladelsen, ses området nordvest for Kogrund.


Oprensningsområdet, som det er angivet i klaptilladelsen.


På basis af klaptilladelsens positionsangivelser er klappladsen indtegnet i søkortet med fire gule bøjer.


Til sidens top


Renovering af kaj i Nordhavnen

878. (T). Danmark. Smålandsfarvandet. Nykøbing Falster Havn. Nordhavnen. Renovering af bolværk.

Kajstrækning spærret for anløb. Tidligere EfS. 27/682 2010 (gentagelse med ny tid).

Tid.
Indtil ultimo september 2010.

Position.
54 46,26' N 11 51,78' E, Nordhavnen SE.

Detaljer.
I anførte tidsrum renoveres bolværket i havnens SE-lige bassin på ovennævnte position. Arbejdet omfatter ramning af ny spuns. Flydende materiel anvendes. Mens arbejdet pågår, er kajstrækningen spærret for anløb. Skibsfarten anmodes om at vise hensyn.

Søkort. 1 63. Publikation. www.danskehavnelods.dk. Den danske Havnelods, Erhvervshavne, side 338. Den danske Lods II, side 308. [J.nr. 2010-007859].
(Senest Grontmij Carl Bro 2. september 2010).

Pr. 4. oktober 2010 er arbejdet afsluttet.

Til sidens top


Geotekniske undersøgelser ved Frederik IX Bro

Efterretninger for Søfarende:

775. (T).

Danmark. Smålandsfarvandet. Guldborgsund. Kong Frederik IX´s Bro.

Geotekniske boringer.

Tid.
Uge 34 - 38 2010.
Position.
54 45,504 N 11 51,833 E, Kong Frederik IX´s Bro.
Detaljer.
I anførte tidsrum udføres geotekniske boringer omkring ovennævnte bro. Arbejdet udføres fra en flåde på 10,5 x 7,5 m, der kan kontaktes på VHF kanal 16. Søkort. 1 63, 160.
Publikation. www.danskehavnelods.dk. [J.nr. 2010-008052]. (Aarsleff 3. august 2010).

Pr. 4. oktober 2010 er arbejdet afsluttet.

Til sidens top


På langfart fra Toreby Sejlklub

12. juli 2010
Sejlersæsonen 2010 er i fuld gang. Tomme pladser dukker i stigende antal op i Toreby Sejlklub. Det trækker i sejlerbenene efter godt 14 dages flot sommervejr med vinde for enhver smag, undtagen for de søfolk, der skal have kuling for at mærke suset.

"Claresof" og "Grevinden" afgik på langfart i dag. "Claresof" så langt som til Middelhavet, hvor hun vil overvintre, mens besætningen med Freddy Pallesen som skipper, tager andet transportmiddel hjem til den danske vinter for senere at vende tilbage til deres båd og fortsætte sejlereventyret i det sydlige. "Grevindens" Gitte og Vagn Mortensen har de tyske kanaler som mål for sommerens sejlads.

Begge langturssejlere blev bremset på førstedagen af et kraftigt tordenvejr, der trak ind over Falster og Lolland vestfra. Et tilfælde ville, at hjemmeside-bestyreren kunne fotografere begge både - "Claresof" i Nysted og "Grevinden" i Gedser:


"Claresof" rider tordenvejret af i Nysted.


Mørkt så det ud i Nysted ved 20,15-tiden, da billedet blev taget.


Klokken 14,25 sejlede "Grevinden" fra Toreby Sejlklub.


Her afventer "Grevinden" bedre vejr i Gedser Lystbådehavn. Klokken er 21,15.

Til sidens top


Rødsand II etableres

26. juli 2010

727.
(P). Danmark. Østersøen. Femern Bælt N. Rødsand II Havmøllepark.
Vindmøller og fyr etableret. Vindmøller etableres.
Tidligere EfS. 27/677 2010 (ajourført gentagelse).
Tid. Indtil videre.

Position.
1) 54I 34,998' N 11I 29,132' E, Vindmølle »I01«, Fl(3)Y.10s.
2) 54I 34,570' N 11I 30,627' E, Vindmølle »I04«, Fl(3)Y.10s.
3) 54I 34,244' N 11I 32,074' E, Vindmølle »I07«, Fl(3)Y.10s.
4) 54I 33,894' N 11I 34,376' E, Vindmølle »I12«, Fl(3)Y.10s.
5) 54I 33,783' N 11I 35,699' E, Vindmølle »I15«, Fl(3)Y.10s.
6) 54I 33,737' N 11I 37,017' E, Vindmølle »I18«, Fl(3)Y.10s.
7) 54I 32,658' N 11I 37,074' E, Vindmølle »K18«, Fl(3)Y.10s.
8) 54I 31,588' N 11I 37,022' E, Vindmølle »M18«, Fl(3)Y.10s.
9) 54I 31,713' N 11I 35,864' E, Vindmølle »M16«, Fl(3)Y.10s.
11) 54I 32,015' N 11I 34,028' E, Vindmølle »M13«, Fl(3)Y.10s.
12) 54I 32,424' N 11I 32,257' E, Vindmølle »M10«, Fl(3)Y.10s.
13) 54I 32,946' N 11I 30,561' E, Vindmølle »M07«, Fl(3)Y.10s.
14) 54I 33,558' N 11I 28,976' E, Vindmølle »M04«, Fl(3)Y.10s.
15) 54I 34,270' N 11I 27,476' E, Vindmølle »M01«, Fl(3)Y.10s.

Detaljer. På vindmøllerne på position 1) - 15) er etableret fyr som anført. Fyrene på vindmøllerne har en lysevne på 5 sm og en flammehøjde på 5,9 m. Fyrene lyser væk fra havmølleparken. Brændetiden er fra solnedgang til solopgang. Fyrene blinker synkront. Der vil løbende blive etableret vindmøller.
Note. Arbejdsområdet er vist i seneste udgave af kort 196 (trykt juli 2009), 104 (trykt august 2009) og 103 (INT 1303) (trykt februar 2009). Søkort. 196, 104, 103 (INT 1303). Publikation. Dansk Fyrliste, nr. 5794 B, 5794 C, 5794 D, 5794 E, 5794 F, 5794 G. [J.nr. 2010-004985]. (Senest NIRAS 9. juli 2010)


De angivne positioner er her sat ind som waypoints i "Det levende Søkort" og forsynet med en gul prik. En større udgave af søkortudsnittet kan du åbne ved at klikke på kortet herover.

25. juni 2010
638.
(P). Danmark. Østersøen. Femern Bælt N. Rødsand II Havmøllepark. Vindmøller og fyr etableret. Vindmøller og fyr etableres.
Tidligere EfS.
22/551 2010 udgår.
EfS-henvisning.
43/887 2008.
Position.
1) 54I 34,998J N 11 29,132' E, Vindmølle »I01«, Fl(3)Y.10s. 2) 54 34,570' N 11 30,627' E, Vindmølle »I04«, Fl(3)Y.10s. 3) 54 34,244' N 11 32,074' E, Vindmølle »I07«, Fl(3)Y.10s. 4) 54 33,894' N 11 34,376' E, Vindmølle »I12«, Fl(3)Y.10s. 5) 54 33,783' N 11 35,699' E, Vindmølle »I15«, Fl(3)Y.10s. 6) 54 33,737' N 11 37,017' E, Vindmølle »I18«, Fl(3)Y.10s.
Detaljer.
På vindmøller på position 1) - 6) er etableret fyr som anført. Fyrene på vindmøllerne har en lysevne på 5 sm og en flammehøjde på 5,9 m. Fyrvinklen på position 1) er fra 225 - 135, på position 2) - 5) fra 315 - 135 og på position 6) fra 270 - 180. Brændetiden er fra solned-gang til solopgang. Fyrene blinker synkront. Der vil løbende blive etableret fyr.
Note. Arbejdsområdet er vist i seneste udgave af kort 196 (trykt juli 2009), 104 (trykt august 2009) og 103 (INT 1303) (trykt februar 2009). Yderligere oplysning bringes, når den er EfS i hænde.
Søkort. 1
96, 104, 103 (INT 1303).
. Dansk Fyrliste, nr. 5794 B, 5794 C, 5794 D, 5794 E, 5794 F, 5794 G. [J.nr. 2010-004985].
(SFS 9. september 2008 og NIRAS 10. juni 2010)

13. oktober 2010: Rødsand II er indviet, og arbejdsområdet nedlagt.

Til sidens top


Storstrømsbroen - sejladsforbud

17. juni 2010, Efterretninger for Søfarende
613.
(T). Danmark. Smålandsfarvandet. Storstrømsbroen. Betonnedfald. Forbud mod sejlads.
Tidligere EfS.
18/472 2010 (ajourført gentagelse).
Tid.
Indtil videre.
Position.
54I 57,83J N 11I 52,93J E, Storstrømsbroen.

Detaljer.
Sejlads gennem broens sidefag er forbudt, da der er fare for nedfald af betonstykker og skærver. Passage kan foregå under buefagene, hvor der ikke er fare for nedfald.
Note. Forbuddet er etableret af SFS i henhold til lovbekendtgørelse nr. 903 af 12. juli 2007 om sik-kerhed til søs, § 6, nr. 1, og overtrædelse af forbuddet straffes i henhold til samme lov, § 28, nr. 3.
Søkort. 1
61, 162, 160, 104.
. www.danskehavnelods.dk. Den danske Lods II, side 320. [J.nr. 2010-007176].
(Banedanmark 27. april og SFS 10. juni 2010)

Til sidens top


Eftersøgninger på havet

17. juni 2010
Jan Heisterberg-Andersen, Vesterbyvej 4 A, Gentofte, skriver i dag i Jyllands-Posten om eftersøgningen af en 67-årig sejler, der kom i havsnød mellem Samsø og Øster Hurup. Sejleren blev fundet i god behold, efter godt et døgn i en ødelagt 30-fods sejlbåd.

"I den seneste uges tid har Søværnets Operative Kommando gennemført to omfattende eftersøgninger.

Den sidste endte lykkeligt, og sejleren blev fundet i god behold efter mere end 24 timer.

I redningsaktionen deltog syv fartøjer med ca. 70 mand, to helikoptere, to F16 fly og et Challenger fly, samt Lyngby Radio og politiet.

Naturligvis skal vi have en søredningstjeneste, MEN sejlere skal også have VHF-radioer (med ekstra antenne). I den konkrete situation havde sejleren bare en mobiltelefon - det er ikke godt nok.

Og tænk på familien, som i 24-36 timer har svævet i uvished.

Den første eftersøgning endte uden resultat, og den tomme kajak var sikkert bare drevet til havs.

I denne redningsaktion deltog fem fartøjer med ca. 45 mand, en helikopter, samt Lyngby Radio og politiet.

Naturligvis skal vi have en søredningstjeneste, MEN borgere, som mister både eller kajakker, skal melde dette straks. I den konkrete situation ville mange ressourcer sikkert være sparet.

Som én af de sejlende vil jeg opfordre til dels at anskaffe en VHF-radio til enhver båd (har man råd til båd, så har man også råd til en VHF) og dels straks at melde enhver bortdrevet båd eller kajak. Der er ingen god grund til unødvendige eftersøgninger."

Til sidens top


Grundstødt coaster syd for Gedser


Kortet over skibspositioner herover viser, hvor den tyske coaster "Winona" torsdag aften den 10. juni ligger grundstødt ved Kadetrenden syd for Gedser. Skibet gik på grund på syv meter vand natten til torsdag. Der er ikke fare for olieudslip.

Lolland-Falsters Folketidende oplyser, at miljøskibet Gunnar Thorson kommer til positionen (er ankommet) og besætning derfra ventes, at kunne komme ombord på Winona torsdag aften.

- Der er ingen fare for olieudslip, siger stabsvagten. – Men skibet, som stikker knap otte meter, står godt og grundigt på grund på syv meters dybde.

– Det kan betyde, at der skal losses en del af lasten, før skibet kan komme fri. Det bliver skibets ejer og forsikringsselskab, som nu skal lave en bjærgningsplan. Først derefter bliver skibet forsøgt trukket fri. Coasteren er gået på grund et godt stykke uden for sejlrenden og generer ikke den øvrige skibstrafik, oplyser Søværnets Operative Kommando.


Tirsdag formiddag den 15. juni ses "Winona" på nordøstlig kus - trukket fri af grunden. Søværnets Operative Kommando oplyser, at man stadig vil have et miljøskib i området, som kan lægge flydespærringer ud, hvis der pludselig siver olie ud fra fragtskibet.

Til sidens top


Østbøje ved Østre Mærker

Afmærkningen er på plads. Efterretninger for Søfarende, 17. juni 2010.

Efterretninger for Søfarende, 28. maj 2010:
525. (T). Danmark. Østersøen. Guldborg Sund SW. Østre Mærker.

Afmærkning ikke på plads. Tid. Indtil videre.
Position. 54I 35,571J N 11I 45,799J E, E-kardinalstage.

Detaljer. Afmærkningen på ovennævnte position er forsvundet. Søkort. 197. Publikation. Den danske Lods, side 333. [AFM nr. 1721142]. [J.nr. 2010-007425]. (FRV 26. maj 2010)


Positionen er her sat ind i Garmins søkort til Apple Macintosh.

Til sidens top


Måleudstyr N for Frederik IX Bro - 5,5 m

12. maj 2010
Hydraulisk Institut planlægger at anbringe måleudstyr nord for Frederik IX Bro på godt seks meter vand for at måle strøm, bølger og vandstand i forbindelse med Trafikstyrelsens projektering af Femern Syd mellem Orehoved og Holeby, oplyser projektleder Palle Mikkelsen, DHI, i en forespørgsel til Jan Krastrup, som på Toreby Sejlklubs vegne ingen indvendinger har mod planen.

Måleudstyret vil befinde sig på 5,5 meters dybde uden for det afmærkede sejlløb mod broen. Det er endnu uvist, om Farvandsvæsenet vil forlange udstyret afmærket i vandoverfladen. Måleperioden vil strække sig over to gange 30 dage. DHI ønsker at gå i gang så hurtigt som muligt.

Herunder ses udsnit af søkort med måleudstyret markeret:

"Ankring forbudt" markerer opsitionen.

Fra Efterretninger for Søfarende 21. maj: .507. (T). Danmark. Smålandsfarvandet. Guldborg Sund. Kong Frederik IX’s Bro N. Måleudstyr udlægges. Tid. 25. maj - 1. august 2010. Position. 54 45,555J N 11I 51,845J E. Detaljer. I anførte tidsrum er udlagt måleudstyr på ovennævnte position.
Søkort. 163. Publikation. www.danskehavnelods.dk. Den danske Lods II, side 308. [J.nr. 2010-007339]. (DHI 17. og FRV 18. maj 2010)

DHI meddeler 1. juni:
DHI skal hermed meddele, at vi d. 28 maj har udlagt vores Strømmålerstation nord for Frederik d.IX’s Bro – måleren er lagt blindt ud d.v.s. uden overflademarkering på flg. position. 55 45,559’ N, 11 51,841’ E - ca. 6 m vanddybde. Udlægningsperiode er planlagt til at vare 60 dage.

Til sidens top


Sparekniven rammer lystsejlere, opdateret 19 juni

7. og 20. maj 2010
Kortere åbningstid på Guldborgbroen og effektiviseringer i stedet for planlagte forbedringer i Stubbekøbing, Nysted og Gedser lystbådehavne kan blive resultatet af Guldborgsund Kommunes spareforslag, der for lystbådehavnens vedkommende er vedtaget af byrådet 20. maj, og for Guldborgbroens vedkommende vedtaget af et flertal 19. juni.

Reduktionen af bemandingen på Guldborgbroen, der har et lønbudget på ca. 1,8 mio. kr. årligt, indebærer, at åbningstiderne på Guldborgbroen beskæres fra 2011.

Konkret vil der med forslaget om sommeren være åbent fra 7.00 til 19.00 og om vinteren indenfor almindelig arbejdstid (skal aftales nærmere med erhvervstrafikken). Erhvervstrafik udenfor åbningstid vil blive betjent med udkald.

I dag er der åbent fra solopgang til solnedgang plus en time i hver ende.

For de kommunale lystbådehavne er situationen i dag (Uddrag af dagsorden for byrådsmødet 20. maj 2010):

Der er i anlægsbudget for 2010 afsat 1.280.000 kr. til forbedringer af lystbådehavne. De afsatte budgetmidler blev oprindeligt ved budgetlægningen for 2010 tænkt anvendt til følgende i de kommunale lystbådehavne:
· Trådløs Internetopkobling for lystsejlerne.
· Flydebroer.
· Legepladser og forskønnelse af omkringliggende anlæg.
· Fælles grill-løsning.
· Borde og bænke nær kajen.
· Diverse anlæg og forskønnelse af stier, veje og adgangsforhold til og i lystbådehavnene.
· Forbedringer af servicefaciliteter til sejlere og turister.

Med baggrund i de skader, som vinteren har påført havnene, og udvalgets drøftelse om fremtiden for havnene, anbefaler Vej- & Projektafdelingen, at anvendelsen af bevillingen ændres til udmøntning efter følgende prioritering:
1. Udbedring af akutte skader efter vinteren - er foreløbigt opgjort til ca. 200.000 kr. - vedrørende pæle og broer, der er nødvendige for at havnene kan modtage sejlende.
2. Foretagelse af nødvendige undersøgelser af havneanlæggene for at kunne opstille en investeringsplan, der på sigt muliggør en overdragelse af havnene til foreningerne.
3. Vedligeholdelse og renovering af eksisterende anlæg, der er nødvendige for havnenes grundlæggende drift.

Hent notat om Guldborgbroen som pdf-dokument

Hent notat om lystbådehavnene som pdf-dokument

Til sidens top


Vi "bytter gårde" i pinsedagene

6. maj 2010
"Da vi ikke kan bestille sol, sommer, vindstille og tørvejr, er vi jo nødt til at bestille husly og god plads, det var slet ikke nemt", skriver Sejlklubben Ulvsund bl. a. i invitationen til årets pinsetur. "Så efter flere gode forsøg på en anden destination gentager vi succes’en og tager til: Toreby Sejlklub på Lollands-siden af Guldborgsund i Nykøbing F.".


Ulvsund-sejler ved grillen i Toreby Sejlklub.

Forud for annonceringen af Sejlklubben Ulvsunds besøg hos os i Toreby Sejlklub er gået en del informations-udveksling mellem klubberne, der også har involeveret Nysted Sejlklub, som tidligere har været faste pinsegæster.

Formand Jan Krastrup kunne imidlertid allerede den 27. april meddele, at alt var faldet på plads med hensyn til denne "bytten gårde" mellem sejlklubberne:

"Nysted sejlklub tager i år på pinsetur til Guldborg. De kommer nogle stykker (4-5 både) hos os om fredagen og overnatter til lørdag, hvorefter de om formiddagen sejler videre til Guldborg, hvor de støder til andre, som sejler direkte fra Nysted til Guldborg", meddelte Jan Krastrup.

"Fredag får vi besøg af "fortroppen" på et par både fra Ulvsund - og i løbet af lørdagen kommer yderligere 10 - 12 både fra Ulvsund..."

Jan Krastrup har samtidig meddelt Nysted Sejlklub, at Toreby Sejlklub kommer "som sædvanlig" med nogenlunde samme antal både som tidligere, hvilket er helt i orden.

Husk at vende jeres pladsskilt til grønt, når I sejler på pinsetur - uanset om det er til Nysted.

Til sidens top


Abonnement på Efterretninger for Søfarende

11. april 2010
26. marts var det sidste gang, Efterretninger for Søfarende
udkom på tryk, oplyser Farvandsvæsenet. Til gengæld kan du abonnere på den elektroniske udgave og få den sendt gratis via mail hver fredag fra 9. april.

Du kan tilmelde dig HER

EfS 14, 2010 som PDF

Til sidens top


Toreby Sejlklub har søgt om klaptilladelse

26. marts 2010
"Vi har nu indsendt ansøgningen om klaptilladelse til Miljøstyrelsen, så vi afventer med spænding, hvorvidt vi får tilladelsen uden voldsomme udgifter til miljøundersøgelser af vandkvaliteten", skriver Toreby Sejlklubs formand, Jan Krastrup i "Dæmningen" for april.

"For at begrænse udgifterne til oprensningen, har vi aftalt, at arbejdet hos os udføres samtidig med, at man skal have oprenset havnebassinet i Slotsbryggen og i Nykøbing F. industrihavn samt muligvis også i Nykøbing F. lystbådehavn. Vi kan herved få udført arbejdet betydeligt billigere, end hvis vi alene skulle have oprenset havnebassinet i Toreby Sejlklub.

Det betyder dog samtidig, at vi ikke selv kan bestemme, hvornår arbejdet skal udføres. Såfremt det bestemmes, at arbejdet skal foregå i sejlsæsonen, så er jeg sikker på, at alle medlemmer vil have forståelse for, at de i de pågældende dage må stå til rådighed, når bådene skal flyttes rundt for at give plads til uddybningsfartøjet."

Til sidens top


Ramslaget kommer på arbejde i foråret.

25. marts 2010
Arbejdsholdet er nu i fuld gang med at slå de pæle ned, som isen har trukket op i løbet af den lange og kolde vinter. Nye pæle er parat, hvis der er brug for det.

Du kan åbne en amatørvideo, der viser et par minutter af det langvarige og omstændelige arbejde.


Foto: Jon Hald.


"Lidt mere til højre", dirigerer Kurt fra robåden.
Foto: Jon Hald.

28. februar 2010
Ramslaget og dets "besætning" kommer på arbejde, når isen i havnen og omkring pæle og broer er væk - en gang. Et større antal pæle er blevet temmelig høje. Isen har haft godt greb om dem og har trukket dem opad. Inden søsætningerne fra 16. - 18. april skulle de gerne være slået ned til normal højde igen.

Formanden, Jan Krastrup, kunne på generalforsamlingen 23. februar oplyse, at pælene var sikret med reb mod at drive væk. Men et stort arbejde venter alligevel, når de skal slås ned igen.


Et højt "stakit" langs A-broen 28. februar. Klik på billedet for at se det i fuld størrelse.


Klik på billedet for at se det i fuld størrelse.


Klik på billedet for at se det i fuld størrelse.


Ved A-broen har isen ikke fået fat.

10. januar 2010
Med frostdage og -nætter i julen og hen over nytåret dækker isen nu havnebassinerne i Toreby Sejlklub, og kun skibstrafikken - undertiden assisteret af Guldborgsund Havnes "Ras", holder fortsat sejlrenden åben gennem et næsten tilfrosset Guldborg Sund.

Situationen gør sejlklubbens formand Jan Krastrups betænkeligheder i "Dæmningen" nr. 1, 2010 over en eventuel isvinder helt aktuelle. Jan Krastrup forudser risiko for pæle og broer i havnen, hvis isdækket og frosten varer ved.

Isens bevægelser ved skiftende vandstande kan få den til at trække pælene op af havbunden, oplyser Jan Krastrup. Der er vældige kræfter i vandet under isen, kræfter, der langt overstiger ramslagets evne til at trække pæle op.

Sejlklubbens bestyrelse overvejer derfor forskellige metoder til at forhindre, at pæle går tabt. Når isen kan bære, er det muligt at save pælene fri af isens greb og lægge halm eller lignende mellem is og pæle, så isen ikke får greb. Udsatte pæle kan også sikres med reb, så de ikke driver væk, efter at isen har hevet dem op.

På billedet herunder ses tydeligt de kranse, isen har efterladt omkring pælene ved skiftende vandstande.

Til sidens top