Oprensning af havnen ramt af maskinskade BILLEDSIDE - Foto: Palle Tørnqvist.
Mandag, 17. december Rederiet oplyser, at oprensningen i Toreby Sejlklub genoptages omkring 4. januar 2013. Onsdag, 5. december Situationsmelding fra formanden, Jan Krastrup, som besøgte "Avance" i dag: Avance ligger p.t. i Nyk. F. nordhavn og vil en af de nærmeste dage med slæbebåd blive trukket til København, hvor motoren skal afmonteres og adskilles totalt p.g.a. det vand, som er kommet ind i selve motoren. "Avance" af Lemvig sejlede ved 10-tiden mod vores havn, og "Åkerman-gravkoen" gik straks i gang med at grave slam og mudder op fra indsejlingen. Formand Jan Krastrup var på plads ved udrustningskajen, da operationen begyndte: "Vi mangler at få oprenset knapt 3000 kubikmeter, og efter hvad jeg har fået at vide, kan det måske klares i løbet af fem dage", oplyste han. Senere tirsdag meddelte havnechef Viggo Staberg til Jan Krastrup, at "Avance" havde fået vand i motorolien - og skulle slæbes til Nordhavnen, idet hele motoren skulle afmonteres og køres til reparation. Oprensningsarbejdet er herefter midlertidigt stoppet, indtil motoren er repareret og installeret igen. Ifølge Jan Krastrup er det uvist, hvornår oprensningen genoptages. 90 kubikmeter blev fjernet fra indsejlingen, før maskineriet hos "Storebælt Sten & Grus A/S" ikke kunne stå distancen. Foruden "Avance" deltager "Kronos" i den samlede oprensningsopgave for Nykøbing F. Havn og Toreby Sejlklub, og det vil være "Kronos", som sejler det oprensede materiale ud til klappladsen ved Kogrund i Smålandsfarvandet. Dyrere kaskoforsikringer 1. januar 2013 Folketinget har den 19. december 2012 vedtaget lovforslag L81, som omfatter en forhøjelse af afgiften på kaskoforsikringer for lystfartøjer, der træder i kraft den 1. januar 2013. Afgiften som årligt udgør 1 pct. af forsikringssummen for lystfartøjer, forhøjes til 1,34 pct. Forhøjelsen har virkning for forsikringer, hvor præmien forfalder til betaling fra og med 1. januar 2013. I visse tilfælde kan forsikringsselskaber allerede have udsendt opkrævninger, som ikke tager højde for afgiftsstigningen fra 1. januar 2012. Forsikringskunder kan derfor opleve, at de modtager efteropkrævning vedrørende deres kaskoforsikring, som følge af afgiftsforhøjelsen. 1. december Onsdag den 28. november havde Dansk Sejlunion foretræde for Folketingets skatteudvalg, hvor vi redegjorde for vores synspunkter i forbindelse med lovforslaget om at hæve afgiften på fritidsfartøjers kaskoforsikringer, oplyser Dansk Sejluniones formand, Hans Natorp til sejlklubberne. Foretrædet varede 15 minutter. De fire partier, der står bag forslaget (S, R, SF og Enl) var ud af deres til sammen 15 udvalgsmedlemmer repræsenteret med blot et enkelt medlem, den radikale skatteordfører, Nadeem Farooq. Dansk Sejlunion havde medbragt et internt notat som disposition for vores fremlæggelse. Udvalgets medlemmer bad efterfølgende om at få notatet tilsendt. 30. november er notatet sendt til skatteudvalget i en lidt udbygget version – og samtidig vedhæftet et bilag med supplerende oplysninger om både Lyngby Radio og om den allerede eksisterende afgift, oplyser Dansk Sejlunions formand. Du kan hente notatet HER som pdf-dokument. 22. november - Det er helt ude af proportioner i forhold til de generelle pris- og afgiftsreguleringer i Danmark, siger sejladschef i Dansk Sejlunion, Steen Wintlev til Ritzau. - Forhøjelser af den kaliber vil være helt utænkeligt i andre sammenhænge, hvor bredere grupper bliver ramt, siger Wintlev. Rammer bredt Afgiften rammer bredt. 275 sejlklubber, der på fritidsbasis lærer børn og unge at sejle, får en ekstra regning fra staten oven i den statsafgift, de i forvejen betaler for at have kaskoforsikret klubbådene. - En sejlklub behøver ikke have ret mange skolebåde og joller før det vil koste den ekstra 20.000 kroner om året, siger Steen Wintlev og tilføjer: - Sejlads er allerede i dag den mest afgiftsbelagte fritidsinteresse i Danmark. Ingen andre fritids- og idrætsaktiviteter er på samme måde pålagt afgifter til staten som en direkte følge af at dyrke sin fritidsinteresse. Ifølge lovforslaget bruger fritidssejlerne 60 procent af den radiobaserede nødtjeneste, og det skal sejlerne betale for med en højere statsafgift på kaskoforsikringerne. Men det tal kan Dansk Sejlunion ikke genkende. Sejlunionen tjekkede det med Søværnets Operative Kommando, SOK, og det viste sig ifølge sejladschef Steen Wintlev, at fritidssejlerne kun bruger 13 procent af nødtjenesten. Resten af brugen er fra det stigende antal kajakroere, fritidsfiskere og andre, anfører Dansk Sejlunion.
De nye ca. 40 millioner kroner skal bruges til at finansiere TDCs drift af Lyngby Radios nød- og sikkerhedstjenester. Hvorfor sker det? TDC har tidligere kunne modregne underskuddet på nød- og sikkerhedstjenester i firmaets overskud. En ny lov fra april 2012 stopper denne mulighed. Hermed er dansk lovgivning i overensstemmelse med gældende EU ret. Det betyder at staten skal betale TDC for at drive nød- og sikkerhedstjenesten ved Lyngby Radio, et beløb der forventes at udgøre ca. 56 millioner om året. Hent Dansk Sejlunions høringssvar HER Gæster i 2012 - og optagninger i 2013 28. oktober Til gengæld har mange autocampere benyttet den nye mulighed for at bo på pladsen ved A-broen, ialt 62 registrerede overnatninger.
Optagninger i 2013 "Til næste år vil sæsonen for nogle medlemmer blive lidt kortere", sagde Jan Krastrup ved standerstrygningen:. "Vi har i bestyrelsen fornemmet, at flere og flere medlemmer ønsker at fremrykke tidspunktet for optagningen i nogle uger. Vi har derfor taget konsekvensen af dette, og forsøger nu at efterkomme alles ønsker. Til næste efterår vil vi arrangerer det sådan, at der bliver en tidlig og en sen optagning. Vi håber, at vi derved kan tilfredsstille alle vores medlemmer. Dette kræver lidt ekstra arbejde for Arne og hans medhjælpere, og for nogle medlemmer, vil det betyde, at man får tildelt en anden plads på land til næste vinter. De nærmere regler omkring dette vil blive udmeldt senere, men det vil blive sådan, at man i forbindelse med søsætningen i foråret skal meddele, om man vil på land i forbindelse med den første optagning, eller om man vil vente til den sene optagning. Bådstativerne vil herefter blive placeret på vinterpladsen i forhold til det enkelte medlems ønske om tidspunktet for optagningen". Formandens tale ved standernedhalingen - pdf. Uddybning overdraget til nyt firma 12. oktober ""Firmaet, som påbegyndte oprensningen af vores havnebassin i december måned 2010, har meddelt, at de ikke er i stand til at færdiggøre arbejdet til den pris, som vi havde aftalt", skriver Jan Krastrup. "Da firmaet samtidig har haft svært ved at overholde de aftaler, som vi havde med hensyn til arbejdets udførelse, har vi besluttet af afbryde samarbejdet med dette firma". Den nye aftale med Storebælt Sten og Grus A/S omfatter resten af de i alt 5000 kubikmeter, klaptilladelsen omfatter, nemlig 2800 kubikmeter. Storebælt Sten og Grus A/S har lovet, at arbejdet bliver udført i løbet af den kommende vinter - muligvis allerede i december, oplyser Jan Krastrup.
Guldborgbroens nye åbningstider Meddelelse fra Guldborgsund Kommune 28. september 2012: Periode. Opmærksomheden henledes særskilt på at kun erhvervstrafikken kan bestille broåbning ved henvendelse til brovagten indenfor ovennævnte åbningstider. Brovagten kan træffes på tlf. nr. 5477 0017. De nye åbningstider er, efter høring hos brugere der benytter Guldborgbroen, godkendt af Søfartsstyrelsen samt Teknik- og Miljøudvalget i Guldborgsund Kommune. Oplysninger om Guldborgbroen kan også findes på linket: /Jørgen Hilleke, Guldborgsund Kommune. To optagnings-omgange fra 2013 I øvrigt er listerne over de bådejere, som ønsker båden på land i den kommende vinter, blevet lagt frem i klubhuset. Her kan du skrive dig på listen - helst i god tid.
Hjertestarter og -operatører Lørdag den 3. november holdes det første kursus for hjertestarter-operatører. Der skal uddannes i alt 12 personer, som skal kunne betjene hjertestarteren. Uddannelsen foregår lørdag d. 3. nov. 1. hold á seks personer: kl. 9,00 - 13,00 2. hold á seks personer :kl. 13,30 - 17,00 Om ca. et år er der en efteruddannelse på to timer. Også her vil der være Tredjer år vil der være et kursus på ca. tre timer, hvor der bliver undervist 12 personer på én gang. Vagn Mortensen meddeler, at det første hold på 12 personer er sat. Camperne har et godt øje til TS "Vi nærmer os nu i år 50 overnatninger med autocampere. Efterlysning: Speedbåd stjålet i Nysted - fundet ved Vordingborg SIDSTE NYT: Båden er fundet ved Vordingborg: Lolland-Falsters Folketidende 4. juli: .... "Tirsdag formiddag skete det uventede så alligevel: Parret blev ringet op af en bekendt, der havde hørt at båden nu befandt sig i Dybsø Aunø Havn ved Vordingborg, og kort efter blev denne oplysning bekræftet, da Vordingborgs havnefoged selv kontaktede familien. Senere tirsdag tog familien derfor af sted til havnen for at hente båden. - Den er i nogenlunde stand, selvom vi kan se, der er sejlet på nogle sten med skruen. Men vi er vist sluppet billigt, lød den seneste melding".... Lolland-Falsters Folketidende 2. juli: En bådejer i Nysted har mistet sin meget dyre speedbåd, der har en værdi af 300.000 kroner. Tyveriet skete søndag aften, klokken 20.14, da en ukendt person tog speedbåden fra dens plads i havnen og sejlede af sted med den. Ægteparret, som ejer båden, sad på deres terrasse på Fjordvej i Nysted og nød den lune søndag aften, da de fik øje på en speedbåd på ved ud af Nysted Nor, som lignede deres egen båd. Og det var det. Efterfølgende meldte ejerne tyveriet til politiet. Ejeren selv forsøger også at finde vidner til tyveriet oplyser politiet mandag morgen. Den stjålne speedbåd er en 18 fods Askeladden 605 Explorer, der er malet blå og hvid. Bådens navn er ”Mathilde Nysted” Båden er forsynet med en Mercury påhængsmotor, der er på 150 Hk. PS: Kig efter båden og meld til politiet, hvis du ser den. Broen kan åbnes to gange fem minutter pr. time Mange sejleres frygt for, at Frederik Den IX's Bro næppe kan nå at åbne for skibstrafikken, når op til 128 tog i døgnet skal passere, efter at Femern-forbindelsen er etableret, synes indtil videre ubegrundet. "Banedanmark har fået analyseret mulighederne for åbning af klapbroerne, og selv med den øgede trafik på banen vil det være muligt at kunne åbne broen i op til 5 min. to gange i timen. ... Dermed kan skibstrafikken afvikles", hedder det i det såkaldre Høringsnotat, som Banedanmark har udarbejdet, efter at myndigheder og berørte borgere har haft lejlighed til at kommentere forslaget til faste jernbaneanlæg på den danske side af forbindelsen. Høringsnotatet på 195 sider er offentliggjort på Guldborgsund Kommunes hjemmeside i forbindelse med Teknik og Miljøudvalgets møde 19. juni.Teknisk udvalgs bemærkninger til jernbane-anlæggene begrænser sig til Højbroen i Nykøbing og anlæg ved Eskildstrup. Blandt borgernes kommentarer til udbygningen af Frederik Den IX's Bro finder vi to yderligheder: En borger ønsker en fast bro af hensyn til biltrafikkens afvikling. Lystsejlerne kan få en anløbsbro syd for den faste jernbanebro som erstatning for manglende gennemsejling. En anden borger foreslå to broer. En ny dobbeltsporet klappbro til Femern-togene og bevaring af den nuværende bro til lokaltrafikken. Banedanmark oplyser, at en ny bro ligger uden for projektet, samt at Frederik Den IX's Bro er den nyeste klapbro, vi har i Danmark. Mekanikken er blevet totalrenoveret for et par år siden, og hovedlejerne udskiftes i 2011. Broen har fortsat en lang levetid. Marinediesel ved Slotsbryggen ? Sejlere og gæstesejlere i Nykøbing Falster får måske igen mulighed for at tanke marinediesel, der ikke er tilsat biodiesel, som menes at øge risikoen for dieselpest. Nykøbing F. Lystbådehavns bestyrelse har allerede i marts på et møde med Guldborgsund Kommune udtrykt ønske om at få opstillet en stander i forbindelse med OK-tanken ved Slotsbryggens inderbassin. Et tankanlæg med marinediesel kan nemlig lokke flere sejlere ind i Slotsbryggens bassiner. Mere maritim aktivitet er både et erhvervsmæssigt og politisk ønske, fremgår det af Teknik og Miljøudvalgets tillægsdagsorden for mødet 15. maj i år. Det er endnu usikkert, hvornår en eventuel stander kan stå parat til dieseltrængende lystsejlere. Citat fra tillægsdagsordenen: "Hvis udvalget beslutter at fremme projektet, skal der foretages følgende myndighedsbehandling, før anlægget kan etableres: - Da afstanden til fortidsmindet ”Fars Hat” er mindre end 100 meter, skal der foretages en 4-ugers høring af relevante parter. - Da arealet i dag er offentligt vejareal, skal der indgås en formel rådigheds-/lejeaftale mellem OK og kommunen om brugen af arealet. - Standeren skal overholde de normale miljømæssige krav for en stander (sikring mod spild m.m.)." Citat slut. Teknik og Miljøudvalge anbefaler direktionens indstilling. 18. maj Hvis du skal nord på i Guldborg Sund, skal du være opmærksom på, at første styrbords bøje efter vestbøjen i Hjelms Rende ved Tyvestænget stod i modsatte side af sejlrenden 18. maj. Kommer du syd fra, gør du klogt i at holde bagbord om bøjen, altså at have bøjen på din styrbords side - for udadgående. På den "rigtige side" er der ca. to meter vand. På den "forkerte side" øges dybden hurtigt til sejlrendens normale dybde. Meld til Toreby Sejlklub, hvis du konstaterer, at bøjen er flyttet til den sædvanlige position, målt til N54 49.108 E11 47.035. Ude i Smålandsfarvandet, på ruten øst om Askø, manglede Stemmetofte E og "Kulmanden", mens øvrige afmærkninger var på plads 18. maj. Seneste nyt om Tysklands-turen 1. juni: Fællestur den 8 – 10 juni: 15. maj Vagn Mortensen meddeler: FÆLLESTUR http://www.warnemuende.de/ www.erlebnishafen-burgstaaken.de/ http://www.heiligenhafen-info.de/
Uddybningen udsat på ubestemt tid 2. april I april-udgaven af "Dæmningen" skriver formanden, Jan Krastrup, blandt andet: "Oprensningen af vores havnebassin har som bekendt været afbrudt siden årsskiftet. Vi blev lovet, at arbejdet ville blive genoptaget og færdiggjort, inden påske. Den 14. marts 2012 ankom H.H. entreprise igen med sit uddybningsmateriel for at genoptage arbejdet, men den pram, som var hyret til at sejle bundslammet ud til klappladsen, var ikke godkendt af Miljøstyrelsen til at udføre dette arbejde, hvorfor Miljøstyrelsen standsede arbejdet. Den sidste del af oprensningsarbejdet er udskudt på ubestemt tid, og kan iflg. betingelserne i klaptilladelsen tidligst genoptages efter den 1. november 2012."
Er dine bådforsikringer i orden? 29. februar Hænger du selv på regningen, hvis din båd vælter på land og anretter skade på nabobåden? Har du råd til at få din båd hævet, hvis den synker en vinterdag i havnen, tynget af sne og is? Kan du i det hele taget se bestyrelsen for Toreby Sejlklub i øjnene, hvis bestyrelsen gerne vil kontrollere, at dine forsikringer svarer til de nye, præciserede krav i vedtægterne?
På generalforsamlingen 28. februar vedtog alle fremmødte de ændringer i vedtægterne, som bestyrelsen foreslog, herunder en række krav om bådejernes forsikringer: Din båd skal altid være ansvarsforsikret, hvadenten du er aktivt medlem af Toreby Sejlklub, eller gæstemedlem med en vinterplads. For aktive medlemmer skal ansvarsforsikringen gælde hele året, og for gæstemedlemmer skal den dække det tidsrum, båden står på vinterplads i Toreby Sejlklub. Hvis din båd (ikke mindre joller) ligger i vandet mellem 15. november og 1. april, skal du tillige have tegnet en kaskoforsikring, som gælder i dette tidsrum for ophold i en B-havn. Du kan få meget mere at vide om bådforsikringer ved forsikringsarrangementet i klubhuset torsdag den 8. marts fra kl. 19,00. Oplæg om Guldborgbroen 23. februar Guldborgsund Kommunes Teknik- og Miljøudvalg havde Guldborgbroens åbningstider på dagsordenen på mødet den 21. februar. Det sker efter mødet med sejklkubberne 31. januar, hvor klubberne bl.a. ønskede åbningstiden i sejlersæsonen forskudt fra 7,00 til 8,00 om morgenen, mod at broen kan åbnes i en time efter solnedgang. Indtillingen forud for mødet er således: "At Guldborgbroens nye åbningstider bliver følgende: 1. april – 31. oktober: Bemandes og åbnes fra kl. 08.00 til 1 time efter solnedgang. 1. november – 31. marts: Bemandes og åbnes fra kl. 09.00 til kl. 13.00. At der åbnes for erhvervstrafik uden for åbningstiderne ved en udkaldsordning, som aftales nærmere med erhvervshavnen og skibsmæglerne. At forslagene sendes til Søfartsstyrelsen til godkendelse." Teknik og Miljøudvalget godkendte indstillingen. Hent referatet fra mødet med sejlkubberne HER. 16. januar Og forslaget ser fornuftigt ud, mener Toreby Sejlklubs formand, Jan Krastrup, der også er tilfreds med, at kommunen langt om læge vil i dialog med brugerne: Fra 1. april til 31. oktober: Broen er bemandet og åbnes mellem kl. 07.00 til solnedgang. Fra 1. november til 31. marts: Broen er bemandet og åbnes mellem kl. 09.00 og 13.00. For erhvervstrafikken vil der være mulighed for åbning uden for den angivne åbningstid på betingelse af, at behovet for åbning varsles senest 3 timer før sluttidspunktet for de angivne åbningstider. I forhold til de nuværende åbningstider i sejlersæsonen vil broen ikke være bemandet mellem solopgang og klokken 7,00 og heller ikke i den halve time efter solnedgang.
|