Høring: Frederik IX's Bro skal kunne åbnes 12. november 2009 Høringssvaret på Trafikstyrelsens idéoplæg til den kommende Østersø-forbindelse var til behandling i byrådet i dag og fik tilslutning fra alle partier. Ifølge dagsordenen for byrådets møde, der er offentliggjort på Guldborgsunds hjemmeside, er det i Trafikstyrelsens oplæg til idéfase "ikke tydeligt, hvordan Trafikstyrelsen forventer, at togtrafikken fremover skal krydse Gulborgsund". Af høringssvaret og debatten i byrådet fremgik det, at Guldborgsunds politikere er bekymrede for den fremtidige godstrafik på 100 tog i døgnet gennem boligområder. Passagen af Frederik IX's Bro vil blive vanskelig for sejlerne under alle omstændigheder. Høringsvaret indeholder derfor et langsigtet forslag om at lede de gennemgående tog uden om beboelses-kvarterer og ad nyt spor fra en ny station i Eskilstrup nordvest om Nykøbing F. og gennem en togtunnel under Guldborg Sund. Projektering og miljøredegørelse "Den indledende projektering og miljøredegørelsen forventes offentliggjort i en høringsperiode fra starten af 2011, og der vil i den forbindelse også blive afholdt en række borgermøder. Der er således to høringsperioder i forbindelse med projekteringen af jernbaneanlæggene, men det vil være vigtigt allerede i den første høringsperiode at afgive høringssvar, idet mulighederne for påvirkning af projekteringen må antages at være størst tidligt i projektering/planlægningsarbejdet." Om Frederik IX's Bro har byrådet vedtaget følgende formulering i høringssvaret: "Frederik den IX’s bro i Nykøbing F. er i dag en klapbro, således at lystsejlere og pramtrafik kan passere igennem den sydlige del af Guldborgsund, og dermed afkorte vejen betydeligt mellem den tyske nordkyst og Nykøbing Falster. Klapbroen vil således også fremover have en væsenligt betydning for kommunes turismeerhverv, der som bekendt er et af de vigtigste erhverv i kommunen. Broen bør derfor bevares som klapbro, selvom den elektrificeres. Det bemærkes her, at klapbroer med elektrificeret jernbane eksisterer andre steder i Europa." Hent hele høringssvaret HER. Tyverier af påhængsmotorer 18. oktober 2009 Det drejer sig om: "En sort Marina 9,9 HK. En mørk Toshiba 9,8 HK samt en sort Mercury 3 HK", ifølge avisen. Jan Krastrup: Store projekter i de næste år 29. september 2009 De tre projekter – ikke mindst uddybningen – er meget kostbare. Vi har indhentet tilbud på de tre projekter, og Vagn Mortensen har allerede ansøgt flere fonde om tilskud til arbejdet. Vi håber, at man i de forskellige fonde vil se velvilligt på ansøgningerne og yde os økonomisk støtte, så vi hurtigt kan komme i gang med det påtænkte arbejde. Arbejdet med de tre nævnte projekter bliver sat i gang efterhånden, som det skønnes økonomisk forsvarligt. Vi havde håbet, at vi allerede inden søsætningen 2010 kunne få uddybet havnebassinet, men realistisk bliver dette arbejde nok først udført efter afslutningen på næste sæson, og inden bådene skal i vandet igen i foråret 2011. Vi har fået foretaget en opmåling af vanddybden i hele havnebassinet, så vi præcist ved, hvor der skal oprenses, men inden arbejdet kan iværksættes, skal vi have en klaptilladelse fra miljøministeriet, hvilket bl.a. indebærer, at vi skal have foretaget diverse undersøgelser og analyser af vand og bundmaterialet.
”Dagens Buket” til "Busser" Carlsen 29. august 2009
”S/Y Morniz” på eventyr i Østersøen 14. august 2009 Jan Krastrup: "Som det nok er de fleste af Jer bekendt, så har vi p.t. en gammel, men rigtig flot nyrestaureret træ sejlbåd liggende (p.t. på Bays plads på B-broen). Båden hedder "Morniz" og er hjemmehørende i Kolding. Ejerne Karin og Thorkild Mikkelsen fik under dette års sommerferie motorproblemer, og de måtte slæbes til kaj. Karin og Thorkild kunne ikke vente på, at Otto fik repareret motoren, idet de her i august skulle på en længerevarende ferie i USA. Otto laver motoren i løbet af august, og først i september bliver båden afhentet", oplyser Jan Krastrup. Men forinden afrejsen til USA er der lavet aftale om en foredragsaften - formentlig en dag i første halvdel af marts 2010. Karin og Thorkild har også foræret Toreby Sejlklub et eksemplar af deres bog om Østersø-turen. Den kan lånes ved henvendelse til festudvalget. Karin og Thorkild kommer med et lysbilledforedrag krydret med historie og oplevelser på 5½ mdr. tur i Estland, Rusland, Finland og Sverige. - At sejle efter turistbrochure til en sø 80 m. over havets overflade, der er større
end Jylland. Fartbegrænsningen er på plads 26. maj 2009 Som begrundelse for skiltene anførte havnechefen: "Til Farvandsvæsenet.
"syd for Lergraven (før Fr. d. IX´s Bro) på position 54 gr. 45,2 N / 011 gr. 52.5 E.
"Nord for Middelaldercentret på position 54 gr. 46,9 N / 011 gr. 50,3 E Pas på kajakkerne 25. maj 2009 Den faretruende situation har foranlediget Toreby Sejlklubs formand, Jan Krastrup, til at anmode Guldborgsund Havkajakklubs formand, Peer Lundquist, om at opfordre kajakklubbens medlemmer til at holde sig helt ude ved røde pæle ved passage af broerne i Toreby Sejlklub. "Hverken vi i vores både eller kajakroerne, der jo sidder helt nede ved vandoverfladen, har mulighed for at se hinanden, og det vil jo være en katastrofe, hvis en af os i TS får vædret en af Jer kajakroere", skriver Jan Krastrup blandet andet. "I værste fald vælter kajakken, og roeren ryger i vandet med fare for at komme ind under båden og måske blive ramt af skruen". Jan Krastrup tilføjer, at de gamle, erfarne roere selvfølgelig tænker over, hvor de sejler, men at kajakklubben jo har fået mange nye, uerfarne medlemmer. Fra Guldborgsund Havjkajakklubs formand, Peer Lundquist, er beskeden klar: "Tak for orienteringen. Det er da et held at Jeres medlem reagerer så hurtigt at vi undgår en ulykke.Jeg skal straks orientere alle i kajakklubben om at de så vidt muligt skal holde sig så tæt på de røde bøjer, så vi undgår en påsejling. Det er godt lige at blive mindet om, hvordan forholdene er set fra Jeres side. Jeg vil også sørge for at alle nye roere bliver orienteret når alle de får instruktion". 3. maj 2009 Da TS's pinsetur går til Nysted atter i år, kan sejlerne fra Kalvehave benytte de frie pladser, såfremt alle husker at vende skiltene fra rød til grøn. Så det minder Jan Krastrup pinsesejlerne om at gøre.
Klubhuset indvies 16. maj Toreby Sejlklubs bestyrelse har i samråd med festudvalget besluttet, at vi skal markere indvielsen af vores klubhus med en åben reception og efterfølgende sammenkomst for medlemmerne i klubhuset, oplyser formanden, Jan Krastrfup. Arrangementet er planlagt til afholdelse lørdag den 16. maj 2009. Jeg håber, at rigtig mange medlemmer vil møde op for at fejre dagen, oplyser han. Festdagen har følgende program: Borgmesteren vil afvente et projekt 3. marts 2009- Jeg troede det var en and, erkender havnechef Viggo Staberg i Lolland-Falsters Folketidende, der har lanceret hypotesen, at en elektrificeret, dobbeltsporet Frederik IX's Bro ikke vil kunne åbnes for gennemsejling. "Det vil få vidtgående fatale konsekvenser for hele området. Det må være spørgsmål om planlægning" siger Viggo Staberg til avisen. Havnechefen vil på næste bestyrelsesmøde i havnebestyrelsen tage problemet op. Formanden for havnebestyrelsen, borgmester Kaj Pedersen (A), siger: - Vi kan ikke bare afvise de mange sejlere. Borgmesteren vil dog gerne se den endelige projektering for broen, før han tager stilling til eventuelle reaktioner fra havnebestyrelsen og byrådet i Guldborgsund Kommune, skriver Lolland-Falsters Folketidende. "Broen skal op" "Derfor må vi heller ikke gå i panik endnu, men gå i gang med at gøre skibet kampklart. En modernisering af jernbanen er et stort fremskridt, men det er en meget høj pris, der skal betales, hvis det koster den lokale sejlerturisme livet", skriver Søren Knudsen blandt andet. Rapport forudser kun indskrænkede åbningstider I Miljøkonsulentrapporten "Femern Bælt forbindelsen og miljøet" fra 2006 hedder det bl.a. om jernbanebroerne: "Masnedsundbroen og Frederik den IX’s Bro er bygget som klapbroer, der besejles hele året af lystbåde og handelsskibe i varierende antal. Undersøgelser har vist, at selv med forøget godstrafik vil det være muligt at åbne broerne for skibstrafikken, om end tidsvinduerne bliver begrænset, specielt for Frederik den IX’s Bro. Derfor kan der forekomme kødannelse for skibene, ikke mindst om sommeren, hvor det største antal gennemsejlinger finder sted". "Da Frederik den IX’s Bro og Masnedsundbroen begge er fredede bygningsværker, skal der tages særlige hensyn under planlægningen af opgraderingen til dobbeltsporede broer og elektrificering". "Den nye dobbeltsporede jernbane kræver, at klapbroerne over Masnedsund (Vordingborg) og Guldborgsund (Nykøbing F) udvides. Anlægsarbejdet kan have mindre, midlertidige virkninger på erhvervs- og lystbådetrafikken i forbindelse med ombygningen. Også i driftsfasen, vil “gennemsejlingsvinduerne” blive reduceret på grund af forøget trafik på jernbanen." Rapportens kapitel 5 om landanlæggene Farvel til sejlerturismen? 2. marts 2009 Lolland-Falsters Folketidendes indledning til interview'et i dagens avis med formændene Jan Krastrup og Claus Kildegaard, Toreby Sejlklub og Sejlforeningen Vikingen, baserer sig på det endnu usikre scenarium, at Nykøbing F. mister sin klapbro, når jernbanen over broen udvides til to spor og elektrificeres som led i de danske landanlæg til den kommende Femern-forbindelse.
Jan Krastrup: "Vi vil aldrig komme til at se en tysk sejler mere. For hvem vil sejle ind i en "blind" havn. Det er der ingen, der gør. Og bådene skal ikke være ret store, før de ikke kan sejle igennem, uden at broen skal op. Men politikerne ved heller ikke, hvad det vil sige at være sejlere". Broen passeres årligt af omkring 6.000 skibe, og 1.700 gange hæves klappen for 3.000 af dem, oplyser bladet. Toreby Sejlklub besøges hvert år af ca. 100 gæstesejlere, mens 900 gæster finder vej til "Vikingen". Det er ca. 300 færre end "normale" år, hvor sejlerne ikke er blevet generet af byggeriet ved Slotsbryggen. Claus Kildegaard har allerede rettet henvendelse til Dansk Sejlunion om de dystre udsigter for at være parat til handling i god tid. Jan Krastrup frygter, at sejlklubberne kan miste medlemmer i Nykøbing, da nogle kan foretrække Gedser eller Nysted for at kunne sejle sydover.
Toreby Sejlklub forlader "Baltic Sailing" 27. februar 2009 "Som bekendt har Toreby Sejlklub været tilsluttet EU-projektet Baltic Sailing. Det har bl.a. betydet, at man som gæstesejler havde mulighed for at betale havnepenge ved brug af værdikuponer, når man gæstede Toreby Sejlklub", sagde Jan Krastrup, da han afgav bestyrelsens beretning.. "Konceptet – Baltic Sailing – bliver fra i år ændret en smule, hvilket bl.a. medfører, at man skal betale 400 kr. om året for at være med i rabatkupon ordningen. Samtidig er man forpligtet til at formidle salg af kuponerne, hvilket vil være noget besværligt, idet vi ikke har en fast havnefoged." "Vi har derfor valgt at udtræde af denne ordning, og det er derfor ikke længere muligt, at betale havnepenge med rabatkuponer her hos os. Medlemmer, der ønsker at benytte sig af ordningen, må derfor købe kuponerne i en af medlemshavnene, hvilket man i øvrigt også har været nødsaget til hidtil, idet vi også under den gamle ordning var fritaget for at sælge kuponerne. Går bommen ned over Guldborg Sund? 25. februar 2009 - Det nye havne-netværk mellem lolland-falsterske lystbådehavne, kan naturligvis gøre indsigelser mod lukningen af gennemsejlingen, når projektet kommer i høringsfasen, oplyste formanden, Jan Krastrup om de dystre udsigter for sejlerturismen på længere sigt. De pessimistiske forudsigelser bygger på oplysninger i Lolland-Falsters Folketidende 21. februar om Frederik den IX's Bro og den intensiverede jernbanetrafik - lokal og international - når Femernbroen efter planen står færdig i 2018: "Den kommende dobbeltsporede jernbane skal også elektrificeres. Det kan ifølge erfaringer fra tidligere broer betyde, at Frederik den IX’s Bros tid som klapbro er slut, og en epoke med gennemsejlinger via en oplukkelig bro i Nykøbing F. kan være forbi," skrev avisen. En spærring af Guldborg Sund vil ifølge sejlerne gøre Nykøbing F. uinteressant for tyske gæstesejlere, og lokale lystsejlere skal vælge bådeplads og sejlklub efter ønskerne om enten at sejle syd på eller nord på i Guldborg Sund. Det gælder alle ejere af kølbåde og lidt større motorbåde. Dykkere reparerer spunsvæg 11. januar 2009
Samtidig bliver der monteret zinkanoder under vandlinjen langs spunsvæggen, hvilket forhindrer yderligere tæring. Reparationen bliver udført af professionelle folk fra firmaet PM Diving i København. Der er trods alt grænser for, hvad vores mange dygtige og arbejdsivrige medlemmer kan, skriver Jan Krastrup. Så længe hullerne kan repareres, sparer Toreby Sejlklub mange penge til en ny spunsvæg ved kajen under mastekranen. Efter dykkerne følger en undersøgelse af, om belægningen på kaj-området er undermineret, og eventuelle huller fyldes op og asfalteres, oplyste Jan Krastrup i forbindelse med julefrokosten 10. januar.
|