Nyheder 2009

Høring: Frederik IX's Bro skal kunne åbnes

12. november 2009
Guldborgsund Byråd anbefaler i et høringssvar, at Frederik IX's Bro fortsat skal være en klapbro, også efter at Østersø-forbindelsen er etableret med elektrificeret jernbanedrift og hastigheder på op til 160 km/t.

Høringssvaret på Trafikstyrelsens idéoplæg til den kommende Østersø-forbindelse var til behandling i byrådet i dag og fik tilslutning fra alle partier.

Ifølge dagsordenen for byrådets møde, der er offentliggjort på Guldborgsunds hjemmeside, er det i Trafikstyrelsens oplæg til idéfase "ikke tydeligt, hvordan Trafikstyrelsen forventer, at togtrafikken fremover skal krydse Gulborgsund".

Af høringssvaret og debatten i byrådet fremgik det, at Guldborgsunds politikere er bekymrede for den fremtidige godstrafik på 100 tog i døgnet gennem boligområder. Passagen af Frederik IX's Bro vil blive vanskelig for sejlerne under alle omstændigheder.

Høringsvaret indeholder derfor et langsigtet forslag om at lede de gennemgående tog uden om beboelses-kvarterer og ad nyt spor fra en ny station i Eskilstrup nordvest om Nykøbing F. og gennem en togtunnel under Guldborg Sund.

Projektering og miljøredegørelse
"Efter idéfasen vil der blive foretaget en indledende projektering, samt udarbejdet en miljøredegørelse, der beskriver anlæggets påvirkning af omgivelserne, herunder bl.a. støjpåvirkninger", hedder det i byrådets dagsorden.

"Den indledende projektering og miljøredegørelsen forventes offentliggjort i en høringsperiode fra starten af 2011, og der vil i den forbindelse også blive afholdt en række borgermøder. Der er således to høringsperioder i forbindelse med projekteringen af jernbaneanlæggene, men det vil være vigtigt allerede i den første høringsperiode at afgive høringssvar, idet mulighederne for påvirkning af projekteringen må antages at være størst tidligt i projektering/planlægningsarbejdet."

Om Frederik IX's Bro har byrådet vedtaget følgende formulering i høringssvaret:

"Frederik den IX’s bro i Nykøbing F. er i dag en klapbro, således at lystsejlere og pramtrafik kan passere igennem den sydlige del af Guldborgsund, og dermed afkorte vejen betydeligt mellem den tyske nordkyst og Nykøbing Falster. Klapbroen vil således også fremover have en væsenligt betydning for kommunes turismeerhverv, der som bekendt er et af de vigtigste erhverv i kommunen. Broen bør derfor bevares som klapbro, selvom den elektrificeres. Det bemærkes her, at klapbroer med elektrificeret jernbane eksisterer andre steder i Europa."

Hent hele høringssvaret HER.

Til sidens top


Tyverier af påhængsmotorer

18. oktober 2009
Lolland-Falsters Folketidende skriver i sin net-avis i dag, at der mellem torsdag og fredag i sidste uge er stjålet tre påhængsmotorer fra Toreby Sejlklub.

Det drejer sig om: "En sort Marina 9,9 HK. En mørk Toshiba 9,8 HK samt en sort Mercury 3 HK", ifølge avisen.

Til sidens top


Jan Krastrup: Store projekter i de næste år

29. september 2009
De kommende store projekter er uddybning af havnebassinet, udskiftning af de elektriske installationer på de tre broer og etablering af et stabilt køreunderlag på arealet ved udrustningskajen, hvor vi har planer om at udskifte asfaltbelægningen med kørefliser, skriver Toreby Sejlklubs formand, Jan Krastrup, blandt andet i "Dæmningen".

De tre projekter – ikke mindst uddybningen – er meget kostbare.

Vi har indhentet tilbud på de tre projekter, og Vagn Mortensen har allerede ansøgt flere fonde om tilskud til arbejdet. Vi håber, at man i de forskellige fonde vil se velvilligt på ansøgningerne og yde os økonomisk støtte, så vi hurtigt kan komme i gang med det påtænkte arbejde.

Arbejdet med de tre nævnte projekter bliver sat i gang efterhånden, som det skønnes økonomisk forsvarligt.

Vi havde håbet, at vi allerede inden søsætningen 2010 kunne få uddybet havnebassinet, men realistisk bliver dette arbejde nok først udført efter afslutningen på næste sæson, og inden bådene skal i vandet igen i foråret 2011.

Vi har fået foretaget en opmåling af vanddybden i hele havnebassinet, så vi præcist ved, hvor der skal oprenses, men inden arbejdet kan iværksættes, skal vi have en klaptilladelse fra miljøministeriet, hvilket bl.a. indebærer, at vi skal have foretaget diverse undersøgelser og analyser af vand og bundmaterialet.


Et helt usædvanligt lavvande - fotograferet af Jon Hald 5. oktober 2008.

Til sidens top


”Dagens Buket” til "Busser" Carlsen

29. august 2009
"Dagens Buket" er rubrikken på Lolland-Falsters Folketidendes udvalgte læserbrev, der indeholder ros eller tak. Inge og Torben Andersen, Greve, har benyttet muligheden for at takke Toreby Sejlklubs Lars "Busser" Carlsen for indsatsen i sommer, da han var fremme i sejlklubben allerede 10 minutter, efter at formanden, Jan Krastrup, havde telefoneret efter dykker-assistance - der er en af "Bussers" specialiteter..

 

Til sidens top


”S/Y Morniz” på eventyr i Østersøen

14. august 2009
Toreby Sejlklubs formand, Jan Krastrup, har efterlyst tilkendegivelser fra festudvalg og bestyrelse om interessen for et foredrag af Karin og Thorkild Mikkelsen om deres tur rundt i Østersøen med "S/Y Mormiz". Da interessen har vist sig stor, vil foredraget blive arrangeret. Datoen meddeles senere.

Jan Krastrup: "Som det nok er de fleste af Jer bekendt, så har vi p.t. en gammel, men rigtig flot nyrestaureret træ sejlbåd liggende (p.t. på Bays plads på B-broen).

Båden hedder "Morniz" og er hjemmehørende i Kolding. Ejerne Karin og Thorkild Mikkelsen fik under dette års sommerferie motorproblemer, og de måtte slæbes til kaj. Karin og Thorkild kunne ikke vente på, at Otto fik repareret motoren, idet de her i august skulle på en længerevarende ferie i USA. Otto laver motoren i løbet af august, og først i september bliver båden afhentet", oplyser Jan Krastrup.

Men forinden afrejsen til USA er der lavet aftale om en foredragsaften - formentlig en dag i første halvdel af marts 2010. Karin og Thorkild har også foræret Toreby Sejlklub et eksemplar af deres bog om Østersø-turen. Den kan lånes ved henvendelse til festudvalget.

Karin og Thorkild kommer med et lysbilledforedrag krydret med historie og oplevelser på 5½ mdr. tur i Estland, Rusland, Finland og Sverige.

- At sejle efter turistbrochure til en sø 80 m. over havets overflade, der er større end Jylland.
- Om fyrmesteren, der smed alt tøjet for at kontrollere papirer.
- At være på en ø hvor der ikke er ryddet for miner efter 2. verdenskrig. - Og meget mere………

Hent en plakat som PDF

Til sidens top


Fartbegrænsningen er på plads

26. maj 2009
I løbet af foråret er de bebudede skilte med fartbegrænsning sat op nord og syd for Nykøbing F. havneområde. Dermed er havnechef Viggo Stabergs anmodning til Farvandsvæsenet om tilladelse til skiltningen efterkommet, og alle, der kan læse, forventes herefter at overholde fartgrænserne.

skilt

Som begrundelse for skiltene anførte havnechefen:

"Til Farvandsvæsenet.

For at fastholde og begrænse hastigheden i Guldborgsund omkring erhvervs- og lystbådehavnene på max. 5 KN, er der fra både erhvervshavnen og lystbådehavnene et udbredt ønske om, at der kunne opsættes bundfaste skilte med oplysning om max. fartbegrænsning.

Da der er en del lystsejlere og erhvervsfartøjer, der ikke overholder den fartbegrænsning der er fastsat i havnelodsen, ser vi det som en nødvendighed, at der nord og syd for Nykøbing Falster erhvervshavn opsættes fartsbegrænsningsskilte.

Havnene har vurderet at det vil være fornuftigt at opsætte et bundfast skilt på nedenstående positioner:"

syd
WP sat ind på skiltets foreslåede position S for Lergraven (Palle Tørnqvist).

"syd for Lergraven (før Fr. d. IX´s Bro) på position 54 gr. 45,2 N / 011 gr. 52.5 E.
Skiltet skal vende mod syd og orientere nordgående trafik."

nord
WP sat ind på skiltets foreslåede position N for Middelaldercenteret (Palle Tørnqvist).

"Nord for Middelaldercentret på position 54 gr. 46,9 N / 011 gr. 50,3 E
Skiltet skal vende mod nord og orientere sydgående trafik.

Til sidens top


Pas på kajakkerne

25. maj 2009
Pas på kajakroere, når du sejler ud. Vore nye naboer kan være vanskelige - eller umulige - at få øje på, når du sejler ud i indsejlingsrenden fra din plads i havnen. Det har et af vore medlemmer oplevet, da han i motorbåd skulle dreje bagbord fra bassinet mellem B-broen og C-broen. Et kajakroer dukkede pludseligt op foran ham, og kun ved at slå kraftigt bak udgik han at påsejle roeren.

Den faretruende situation har foranlediget Toreby Sejlklubs formand, Jan Krastrup, til at anmode Guldborgsund Havkajakklubs formand, Peer Lundquist, om at opfordre kajakklubbens medlemmer til at holde sig helt ude ved røde pæle ved passage af broerne i Toreby Sejlklub.

"Hverken vi i vores både eller kajakroerne, der jo sidder helt nede ved vandoverfladen, har mulighed for at se hinanden, og det vil jo være en katastrofe, hvis en af os i TS får vædret en af Jer kajakroere", skriver Jan Krastrup blandet andet. "I værste fald vælter kajakken, og roeren ryger i vandet med fare for at komme ind under båden og måske blive ramt af skruen".

Jan Krastrup tilføjer, at de gamle, erfarne roere selvfølgelig tænker over, hvor de sejler, men at kajakklubben jo har fået mange nye, uerfarne medlemmer.

Fra Guldborgsund Havjkajakklubs formand, Peer Lundquist, er beskeden klar: "Tak for orienteringen. Det er da et held at Jeres medlem reagerer så hurtigt at vi undgår en ulykke.Jeg skal straks orientere alle i kajakklubben om at de så vidt muligt skal holde sig så tæt på de røde bøjer, så vi undgår en påsejling. Det er godt lige at blive mindet om, hvordan forholdene er set fra Jeres side. Jeg vil også sørge for at alle nye roere bliver orienteret når alle de får instruktion".

Til sidens top


Pinsebesøg fra Kalvehave

3. maj 2009
Sejlklubben Ulvsund i Kalvehave besøger Toreby Sejlklub i pinsedagene med ca. 15 både, hvis vejret arter sig, oplyser formand Jan Krastrup. Der skulle være plads nok i havnen, idet sejlerne fra Nysted sejler til Gedser eller Lergraven i stedet for til Toreby Sejlklub.

Da TS's pinsetur går til Nysted atter i år, kan sejlerne fra Kalvehave benytte de frie pladser, såfremt alle husker at vende skiltene fra rød til grøn. Så det minder Jan Krastrup pinsesejlerne om at gøre.

Foto: Jørgen Truelsen
Jørgen Truelsen har sendt dette fotografi til Jan Krastrup. Klik på billedet for at åbne en større udgave af billedet.

Til sidens top


Klubhuset indvies 16. maj

Toreby Sejlklubs bestyrelse har i samråd med festudvalget besluttet, at vi skal markere indvielsen af vores klubhus med en åben reception og efterfølgende sammenkomst for medlemmerne i klubhuset, oplyser formanden, Jan Krastrfup.

Arrangementet er planlagt til afholdelse lørdag den 16. maj 2009. Jeg håber, at rigtig mange medlemmer vil møde op for at fejre dagen, oplyser han.

Festdagen har følgende program:
Kl. 14.00: Offentlig reception, hvor der vil blive serveret lidt godt til ganen.
Kl. 18.30: Festaften for medlemmer. Festudvalget sørger for en lækker buffet og diverse drikkevarer. Senere serveres der kaffe. Der vil blive en beskeden deltagerbetaling, som vil fremgå af tilmeldingslisten i klubhuset.
Af hensyn til madbestilling bedes man tilmelde sig senest den 10. maj.

Til sidens top


Borgmesteren vil afvente et projekt 

3. marts 2009
- Jeg troede det var en and, erkender havnechef Viggo Staberg i Lolland-Falsters Folketidende, der har lanceret hypotesen, at en elektrificeret, dobbeltsporet Frederik IX's Bro ikke vil kunne åbnes for gennemsejling. "Det vil få vidtgående fatale konsekvenser for hele området. Det må være spørgsmål om planlægning" siger Viggo Staberg til avisen. Havnechefen vil på næste bestyrelsesmøde i havnebestyrelsen tage problemet op.

Formanden for havnebestyrelsen, borgmester Kaj Pedersen (A), siger:
- Vi kan ikke bare afvise de mange sejlere.

Borgmesteren vil dog gerne se den endelige projektering for broen, før han tager stilling til eventuelle reaktioner fra havnebestyrelsen og byrådet i Guldborgsund Kommune, skriver Lolland-Falsters Folketidende.

"Broen skal op"
Chefredaktør Søren Knudsen, Lolland-Falsters Folketidende, understreger i dagens lederartikel, at "der indtil videre ikke er nogen, det ved noget konkret om det faktisk er rigtigt, at broen efter en elektrificering af jernbanen ikke længere vil kunne åbnes for gennemsejlende trafik".

"Derfor må vi heller ikke gå i panik endnu, men gå i gang med at gøre skibet kampklart. En modernisering af jernbanen er et stort fremskridt, men det er en meget høj pris, der skal betales, hvis det koster den lokale sejlerturisme livet", skriver Søren Knudsen blandt andet.

Rapport forudser kun indskrænkede åbningstider
Skal man fæste lid til forarbejderne til Femern Bro-projektet, er der dog ingen grund til ængstelse. www.toreby-sejlklub.dk har fisket i Sund & Bælts materiale på Internettet efter dokumentation for, at klapbroen vil miste sin potens, men kan intet finde.

Illustration: Sund & BæltI Miljøkonsulentrapporten "Femern Bælt forbindelsen og miljøet" fra 2006 hedder det bl.a. om jernbanebroerne:

"Masnedsundbroen og Frederik den IX’s Bro er bygget som klapbroer, der besejles hele året af lystbåde og handelsskibe i varierende antal. Undersøgelser har vist, at selv med forøget godstrafik vil det være muligt at åbne broerne for skibstrafikken, om end tidsvinduerne bliver begrænset, specielt for Frederik den IX’s Bro. Derfor kan der forekomme kødannelse for skibene, ikke mindst om sommeren, hvor det største antal gennemsejlinger finder sted".

"Da Frederik den IX’s Bro og Masnedsundbroen begge er fredede bygningsværker, skal der tages særlige hensyn under planlægningen af opgraderingen til dobbeltsporede broer og elektrificering".

"Den nye dobbeltsporede jernbane kræver, at klapbroerne over Masnedsund (Vordingborg) og Guldborgsund (Nykøbing F) udvides. Anlægsarbejdet kan have mindre, midlertidige virkninger på erhvervs- og lystbådetrafikken i forbindelse med ombygningen. Også i driftsfasen, vil “gennemsejlingsvinduerne” blive reduceret på grund af forøget trafik på jernbanen."

Hent hele rapporten her

Rapportens kapitel 5 om landanlæggene

Til sidens top


Farvel til sejlerturismen?

2. marts 2009
"Det er slut med weekendturen til Tyskland eller til Nysted for medlemmerne af sejlklubberne, der ligger nord for Frederik den IX's Bro. Og den sejlende turisme vil være ødelagt totalt gennem Guldborgsund".

Lolland-Falsters Folketidendes indledning til interview'et i dagens avis med formændene Jan Krastrup og Claus Kildegaard, Toreby Sejlklub og Sejlforeningen Vikingen, baserer sig på det endnu usikre scenarium, at Nykøbing F. mister sin klapbro, når jernbanen over broen udvides til to spor og elektrificeres som led i de danske landanlæg til den kommende Femern-forbindelse.

Claus Kildegaard og Jan Krastrup. Foto: Lolland-Falsters Folketidende
Claus Kildegaard og Jan Krastrup. Foto: Anders Knudsen, Folketidende.

Jan Krastrup: "Vi vil aldrig komme til at se en tysk sejler mere. For hvem vil sejle ind i en "blind" havn. Det er der ingen, der gør. Og bådene skal ikke være ret store, før de ikke kan sejle igennem, uden at broen skal op. Men politikerne ved heller ikke, hvad det vil sige at være sejlere".

Broen passeres årligt af omkring 6.000 skibe, og 1.700 gange hæves klappen for 3.000 af dem, oplyser bladet. Toreby Sejlklub besøges hvert år af ca. 100 gæstesejlere, mens 900 gæster finder vej til "Vikingen". Det er ca. 300 færre end "normale" år, hvor sejlerne ikke er blevet generet af byggeriet ved Slotsbryggen.

Claus Kildegaard har allerede rettet henvendelse til Dansk Sejlunion om de dystre udsigter for at være parat til handling i god tid. Jan Krastrup frygter, at sejlklubberne kan miste medlemmer i Nykøbing, da nogle kan foretrække Gedser eller Nysted for at kunne sejle sydover.

Hent Guldborgsund Kommunes høringssvar til lovforslaget om dansk ratificering af Femern Bro-traktaten med Tyskland HER.

Omtrentlige distancer mellem Femarn, Staberhuk og Nykøbing F
Kortet viser ruter og omtrentlige distancer (sømil) mellem Staberhuk øst for Femern og Nykøbing F.

Til sidens top


Toreby Sejlklub forlader "Baltic Sailing"

Disse kuponer kan ikke længere bruges i Toreby Sejlklub27. februar 2009
Toreby Sejlklub har meldt sig ud af "Baltic Sailing", oplyste formanden, Jan Krastrup, på sejlklubbens generalforsamling 24. februar.

"Som bekendt har Toreby Sejlklub været tilsluttet  EU-projektet Baltic Sailing. Det har bl.a. betydet, at man som gæstesejler havde mulighed for at betale havnepenge ved brug af værdikuponer, når man gæstede Toreby Sejlklub", sagde Jan Krastrup, da han afgav bestyrelsens beretning..

"Konceptet – Baltic Sailing – bliver fra i år ændret en smule, hvilket bl.a. medfører, at man skal betale 400 kr. om året for at være med i rabatkupon ordningen. Samtidig er man forpligtet til at formidle salg af kuponerne, hvilket vil være noget besværligt, idet vi ikke har en fast havnefoged."

"Vi har derfor valgt at udtræde af denne ordning, og det er derfor ikke længere muligt, at betale havnepenge med rabatkuponer her hos os.
Det medfører selvfølgelig også, at vi ikke længere vil figurere i Baltic Sailings lille sejlerkatalog", sagde Jan Krastrup.

Medlemmer, der ønsker at benytte sig af ordningen, må derfor købe kuponerne i en af medlemshavnene, hvilket man i øvrigt også har været nødsaget til hidtil, idet vi også under den gamle ordning var fritaget for at sælge kuponerne.

Til sidens top


Går bommen ned over Guldborg Sund?

25. februar 2009
"Uden en klapbro er Nykøbing F. ikke mere værd for lystsejlerne". Det konstaterede Bendt Bay, da debatten på Toreby Sejlklubs generalforsamling tirsdag aften 24. februar kom ind på konsekvenserne af den bebudede udvidelse af Frederik IX's Bro med endnu et jernbanespor i forbindelse med Femern Bro-projektet. Freddy Pallesen konkluderede, at sejlernes interesse for Nykøbing F. og Guldborg Sund kan falde, og Finn Jørgensen forudså, at afmærkningen af renden syd for broen vil ophøre.

- Det nye havne-netværk mellem lolland-falsterske lystbådehavne, kan naturligvis gøre indsigelser mod lukningen af gennemsejlingen, når projektet kommer i høringsfasen, oplyste formanden, Jan Krastrup om de dystre udsigter for sejlerturismen på længere sigt.

De pessimistiske forudsigelser bygger på oplysninger i Lolland-Falsters Folketidende 21. februar om Frederik den IX's Bro og den intensiverede jernbanetrafik - lokal og international - når Femernbroen efter planen står færdig i 2018:

"Den kommende dobbeltsporede jernbane skal også elektrificeres. Det kan ifølge erfaringer fra tidligere broer betyde, at Frederik den IX’s Bros tid som klapbro er slut, og en epoke med gennemsejlinger via en oplukkelig bro i Nykøbing F. kan være forbi," skrev avisen.

En spærring af Guldborg Sund vil ifølge sejlerne gøre Nykøbing F. uinteressant for tyske gæstesejlere, og lokale lystsejlere skal vælge bådeplads og sejlklub efter ønskerne om enten at sejle syd på eller nord på i Guldborg Sund. Det gælder alle ejere af kølbåde og lidt større motorbåde.

Til sidens top


Dykkere reparerer spunsvæg

11. januar 2009
Der er konstateret nogle alvorlige huller i spunsvæggen langs kajen ved mastekranen og slæbestedet, oplyser formanden Jan Krastrup i "Dæmningen" 1/2009. Spunsvæggen er nu blevet undersøgt af dykkere, og hullerne bliver repareret i nærmeste fremtid.


Foto: Hans Lund.


Zinkanoderne har en anselig størrelse. Foto: Hans Lund.

Samtidig bliver der monteret zinkanoder under vandlinjen langs spunsvæggen, hvilket forhindrer yderligere tæring. Reparationen bliver udført af professionelle folk fra firmaet PM Diving i København. Der er trods alt grænser for, hvad vores mange dygtige og arbejdsivrige medlemmer kan, skriver Jan Krastrup.

Så længe hullerne kan repareres, sparer Toreby Sejlklub mange penge til en ny spunsvæg ved kajen under mastekranen. Efter dykkerne følger en undersøgelse af, om belægningen på kaj-området er undermineret, og eventuelle huller fyldes op og asfalteres, oplyste Jan Krastrup i forbindelse med julefrokosten 10. januar.


Professionel "vinterbader" med udstyret i orden. Foto: Hans Lund.


Svejsningen under vandet foregår i "luftlommer". Foto: Hans Lund.

Til sidens top

gust