Nyheder 2011

 

 

23 mill. kr. til kommunens lystbådehavne

15. december
En regning på godt 23 mill. kr. venter Guldborgsund Kommune til nødvendig istandsættelse af de kommunale lystbådehavne. 18 millioner kroner bruges allerede i 2012, mens resten fordeles over de følgende år.

Det er Teknik og Miljøudvalget, som på mødet 13. december har anbefalet istandsættelses-arbejderne, der skønnes nødvendige af hensyn til havnenes fortsatte rentable drift.

Af Guldborgsund Kommunes hjemmeside fremgår det:

"Ved budgetdrøftelserne før sommerferien fremlagde Teknik og Miljø oversigt over investeringsbehovet for renovering af de kommunale lystbådehavne. I de videre budgetdrøftelser efter sommerferien viste det sig ikke muligt at prioritere midler til området, og der er således ikke afsat budget til renovering i 2012 eller årene frem.

Specielt Stubbekøbing og Nysted Lystbådehavne er præget af store vedligeholdelsesefterslæb, der påvirker den daglige drift, og det har nu vist sig nødvendigt at afspærre broer i begge havne.

De lukkede broer vil påvirke indtægtsgrundlaget i 2012. Dette vil yderligere forringe havnenes driftsøkonomi. I vedlagte notat er renoveringsbehovet gennemgået og prissat....".

"Investeringsbehovet udgør samlet ca. 23,4 mio. kr., hvoraf 18 mio. kr. er til akutte og kritiske opgaver. Projektet er ikke optaget i det vedtagne anlægsbudget for 2012-2015. Økonomi- og Indenrigsministeriet bekræfter i mail af 25-11-2011, at der kan opnås automatisk låneadgang til anlægsarbejder i kommunale lystbådehavne."

"Udvalget forventer, at foreningerne i havnene – efter de gennemførte anlægsarbejder – vil være indstillet på at overtage den fremtidige drift af lystbådehavnene, fx i et fællesskab som omkring Nykøbing F. Lystbådehavn."

Til sidens top


Bundmalingsforbud udskydes

14. december
FLID (Foreningen af Lystbådehavne I Danmark) meddeler:

"Artiklen i medlemsbladet om bundmaling er på en positiv måde blevet overhalet af virkeligheden, idet Miljøstyrelsen siden redaktionens afslutning, har haft et udkast til en ny bekendtgørelse om bundmaling i høring.

Heri lægges der op til, at det forbud der skulle træde i kraft 1. januar 2012 udskydes 3 år. FLID har været involveret i processen og presset på for at få udskydelsen på plads, da et forbud på nuværende tidspunkt ville resultere i meget store økonomiske og praktiske problemer for lystbådehavnene."

Hent Miljøstyrelsens udkast HER, pdf

Til sidens top


Uddybning af havnen er i gang

5. december
"Delfinen" og en barkasse med kran og plads til mudderet ankom mandag den 5. december og gik i gang med den planlagte uddybning af Toreby Sejlklubs havn. Formanden, Jan Krastrup, Hans Lund og Jon Hald fra bestyrelsen var blandt de "inspicerende" denne formiddag.


Klik på billedet for at åbne en stor udgave.


Klik på billedet for at åbne en stor udgave.

Jan Krastrup har prioriteret arbejdet således:

Prioritetsliste

Område 1:

Indsejlingen hele vejen ind til udrustningskajen og på syd og østsiden af denne – Min. 2,1 m. gerne en smule mere.

Område 2:
Ydersiden (øst) af C-broen fra indsejlingen til og med Plads 15 (Ib Bratholm)
Der skal graves i en bredde fra broen og til ca. 20 m. ud i bassinet, så bådene har mulighed for at lægge fra og til.

Område 3:
Mellem pælepladser og i bassinet mellem A og B broen – fra indsejling til omkring plads A 12 i den vestlige side og plads B 16 på østsiden.

Område 4:
Mellem pælene på østsiden af B broen til omkring B 27 samt i bassinet mellem B og C broen til nogenlunde omkring B 27 – C 26.

OBS – de anførte pladsnumre henviser til de gamle numre.

Til sidens top


Nu lægger kommunen op til forhandling

Søfartsstyrelsen fastholder afvisningen af Guldborgsund Kommunes forslag til nye åbningstider for Guldborgbroen

23. november 2011
Guldborgsund Kommunes "statistik" over antallet af gennemsejlinger i de perioder, kommunen ønsker, at Guldborgbroen skal være lukket for gennemsejling, overbeviste ikke Søfartsstyrelsen, som fastholder afvisningen af kommunens forslag, fremgår det af dagsorden og beslutningsreferat for Teknik- og Miljøudvalgets møde den 22. november:

"Søfartsstyrelsen lægger i deres svar vægt på, at de nye åbningstider udarbejdes i samråd med berørte parter", hedder det i dagsordenen.

"Vej og Projekt vil med baggrund i svaret udarbejde et nyt forslag til åbningstider.

Det vurderes, at der vil kunne opnås en form for enighed med de berørte foreninger m.fl., hvis åbningstiderne om aftenen i sommersæsonen svarer til de nuværende.

Det vil dog betyde, at den fulde besparelse på 600.000 kr. ikke vil kunne realiseres. Hvor stor en del, der kan realiseres, kan først kunne beregnes efter udarbejdelse af en vagtplan".

Direktør Bruno Andersen, Teknik og Miljø, indstiller, at Teknik og Miljøudvalget tager Søfartsstyrelsens afslag til efterretning, og at der optages forhandlinger med de berørte foreninger for at finde frem til eventuelle nye åbningstider, og at resultatet af disse forhandlinger forelægges Teknik og Miljøudvalget.

Direktøren anbefaler desuden, at der reserveres 600.000 kroner på vedligeholdelsesbudgettet for 2012, indtil der ligger en beslutning om nye åbningstider, godkendt af Søfartsstyrelsen.

Teknik og Miljøudvalget fulgte enstemmigt indstillingen fra direktionen.

Læs Søfartsstyrelsen afslag HER (pdf).

Til sidens top


Fastholder indskrænket bro-åbning

Uddrag af dagsorden for Teknik- og Miljøudvalgets møde 25. oktober:

"SAGSFREMSTILLING:
Søfartsstyrelsen har den 27. september meddelt afslag på ændring af åbningstiderne for Guldborgbroen (vedlagt). Det fremgår af afslaget, at Søfartsstyrelsen efterlyser yderligere statistik for gennemsejlinger, mere argumentation for baggrunden for ændringerne samt forhandlinger med de høringsberettigede.
Vej og Projekt har udarbejdet yderligere statistik til belysning af konsekvenserne af ændringerne (vedlagt). Statistikken vil blive fremsendt til Søfartsstyrelsen.

Statistikken viser antal lystsejlere, der vil blive berørt at de ændrede åbningstider, baseret på antal gennemsejlinger i 2010. I lange perioder af året vil det i gennemsnit være under 1 sejler om dagen. Baseret på statistikken for 2010 vil der være 316 lystsejlere, der berøres af de reducerede åbningstider. Det svarer til ca. 9 % af det totale antal lystsejlere, der passerer broen på et år.

Såfremt Søfartsstyrelsen anser dette tal som for højt til at kunne godkende nye åbningstider, vil det svare til, at hver af de 316 lystsejlere koster ca. 1.900 kr. (manglende realisering af besparelsen på 600.000 kr.).

Vej og Projekt mener ikke, at der kan argumenteres yderligere for baggrunden for ændringerne. Det er oplyst til Søfartsstyrelsen, at baggrunden for ændringerne er et ønske om at tilpasse åbningstiderne til efterspørgslen og dermed udnytte ressourcerne optimalt. Vej og Projekt vurderer, at der ikke gennem forhandling vil kunne opnås enighed med de høringsberettigede om reducerede åbningstider. Høringssvarene er generelt meget entydige i en afvisning af reducerede åbningstider.

Direktøren for Teknik og Miljø indstiller:
· At forslaget til reducerede åbningstider fastholdes.
· At den udarbejdede statistik indsendes til Søfartsstyrelsen med ønske om fornyet behandling af forslaget til åbningstider.

Indstillingen godkendt. Det undersøges endvidere, om det er muligt for lystsejlere at rekvirere åbning uden for de reducerede åbningstider mod betaling."

Erhvervs- og Turismeudvalget behandlede samme dag - 25. oktober - ansøgning om et tilskud på 100.000 kroner fra LF Busines, der ønsker at markedsføre sejlerturismen, efter at Baltic Sailing stopper 31. marts 2012.

Af begrundelsen for markedsføring (og ansøgning) fremgår det, at sejlerturismen har stor betydning for Lolland-Falster:

"Siden det første Baltic Sailing projekt blev påbegyndt i 2004, er antallet af gæstebåds-overnatninger på Lolland Falster steget fra 13.500 til 20.961 i 2010.

Det største antal er målt i 2009 med 23.311 overnatninger. Antallet af personovernatninger i relation til sejlerturismen er i intervallet 45.000 til 50.000 pr. år. fra 2007-2011. Døgnforbruget for lystsejlere er 260 kr. pr. person. Omsætningen genereret af sejlerturismen på Lolland Falster er således i størrelsesordenen 11,7 mio. kr. til 13 mio. kr. pr. år."

"Erhvervs- og Turismeudvalget er positive overfor initiativet til fortsættelse af det dansk-tyske samarbejde til fremme af den maritime turisme. Erhvervs- og Turismeudvalget imødeser en fornyet og konkretiseret ansøgning fra Business LF i forbindelse med den øvrige fundraising til initiativet."

Til sidens top


Dårligt vejr gav flere overnatninger

50 procent flere overnatninger af gæstesejlere i Toreby Sejlklub i forhold til sidste år skyldes, ifølge sejlklubbens formand, Jan Krastrup, den usædvanligt våde og blæsende sommer.

I "Dæmningen", oktober 2011, oplyser formanden, at vi ifølge DMI kun har haft en vådere sommer i 1980.

"Vejret har selvfølgelig betydet, at mange af os ikke helt har fået sejlet så meget, som vi havde håbet på, og vi er også nogle, som hen over sommeren har ligget vejrfast i en fremmed havn i flere dage.

Tilsvarende har mange gæster ligget vejrfast hos os, hvilket har betydet, at vi i år i forhold til 2010 haft en stigning på ca. 50% af overnattende gæster i Toreby Sejlklub. Vi har haft flere gæstesejlere, der p.g.a. vejret har "boet" hos os i op til en uge.

De har - trods deres ufrivillige ophold - alle rost os for de fine forhold, som vi har og ikke mindst den venlighed og hjælpsomhed, som de alle har mødt fra de af vores medlemmer, som de har truffet under deres ophold i Toreby Sejlklub".

Til sidens top


Afslag på nye åbningstider

27. september 2011
Søfartsstyrelsen har sendt følgende meddelelse til bl.a. Toreby Sejlklubs formand, Jan Krastrup:

Til Guldborgsund Kommune

SFS sag: 201102000

Hjemmel

Søfartsstyrelsen kan med hjemmel i § 6 lovbekendtgørelse nr. 654 af 15. juni 2010 om sikkerhed til søs meddele forbud og påbud til sikring af sejladsen samt overholdelse af orden, forebyggelse af fare, herunder om skibes sikre og uhindrede passage af gennemsejlingsbroer.

Sagsfremstilling

Guldborgsund Kommune ønsker at ændre åbningstiderne for Guldborgbroen for at udnytte ressourcerne optimalt.

Guldborgbroen er omfattet af Søfartsstyrelsens bekendtgørelse nr. 961 af 7. december 1992 om sejlads gennem visse broer i danske farvande.

Bevarelse af skibes mulighed for fri og uhindret sejlads er et af Søfartsstyrelsens vilkår ved opførelse af enhver bro over et gennemsejlingsfarvand.

Ændring i denne mulighed skal godkendes af Søfartsstyrelsen som en ændring til broreglementet.

Søfartsstyrelsen har den 15. august 2011 skrevet til Guldborgsund Kommune:

"… Guldborgsund Kommune bedes fremsende dokumentation for skibes behov for åbningstider og resultatet af forhandlingerne med farvandets brugere, herunder statistik for skibstrafikken gennem broen, der anskueliggør passagemønsteret fordelt på skibstyper.

Der fremsendes endvidere dokumentation for den argumentation, der leder til de nye foreslåede åbningstider…"

Det angives, at åbningstider ikke berør erhvervstrafikken, dette fremgår ikke af forslaget til ændret broreglement.

Der er ikke dokumentation for, at der har været dialog eller forhandling med farvandets brugere, herunder fritidssejlere, som viser at de foreslåede åbningstider tilgodeser skibe og fartøjers behov.

Nuværende åbningstid
"Fra solopgang til en halv time efter solnedgang (i tidsrummet fra 1. november - 1. marts dog fra en halv time før solopgang)."

Uddrag af høringssvar

Guldborgland Bådelaug skriver:
"…Fra Guldborgland Bådelaugs side lyder der skarpe protester mod at gennemføre begrænsninger af Guldborgbroens åbningstider."

L F Havnenetværk skriver:
"…Vi må derfor på det kraftigste advare mod begrænsninger i gennemsejlingen af Guldborgbroen."

BalticSailing skriver:
"…vil vi opfordre til at Guldborgsund Kommune fremskaffer tal for gennemsejlinger af lystbåde og på hvilke tidspunkter, der sejles…"

Sydstævnekredsen under Dansk Sejlunion skriver:
"…Den planlagte indskrænkning af åbningstiderne vil sikkert have den konsekvens, at den formindsker antallet af sejlere, der besøger Sundet og dets havne…Vi vil derfor i Sydstævnekredsen foreslå, at man trækker forslaget om reducering af åbningstiderne…"

Amba for lystbådehavne i Nykøbing F skriver:

"…Reducering af åbningstiderne på Guldborgbroen vil betyde yderligere forringelse af lystbådehavnen i Nykøbing F…Ambaet anbefaler derfor, at kommunen bibeholder de åbningstider, der er i dag."

Sejlerforeningen Vikingen skriver:
"…På grund af den tidligere aftenlukning kan sejlere der kommer nord fra risikere ikke at nå ind i Sundet inden kl. 19. Der er ingen havne i nærheden og ingen beskyttende ankerpladser nord for broen. Der kan opstå en farlig situation i blæsevejr…Bevar de nuværende åbningstider."

Motorbådsklubben Guldborgsund skriver:
"…Kommunen skal efterleve FN's havretskonventionen af 1982, som giver alle skibe på havet ret til at sejle frit…mange turister vil vælge andre rejsemål…de påtænkte ændringer for Guldborgsundbroens passage indstilles…"

Sejl- og Motorbådsklubben Grønsund foreslår:
"…Ingen broåbning i nogle timer midt på dagen med faste åbningstider:
Maj-august hver fulde time fra 06.00 til 12.00 og igen fra 16.00 til 22.00

September: fra 08.00 til 12.00 og igen fra 16.00 til 20.00

Resten af tiden som foreslået

Der burde måske etableres et par fortøjningspæle nord for broen, til brug for både, der må afvente broåbing…"

Guldborg Falster Bådelaug foreslår:
Periode åbningstid

01.04 – 30.09 08.00-21.00

01.10 – 31.03 08.00 – 19.00

Toreby Sejlklub foreslår:

Samme åbningstider som Kong Frederik IX's Bro.

Guldborgsund Havne skriver:

"…reducerede åbningstider under ingen omstændigheder er forenelig med havnens erhvervspolitik…de eksisterende åbningstider fastholdes…subsidiært…der ikke betales for broåbninger uden for reducerede åbningstider…"

Afgørelse

Søfartsstyrelsen kan ud fra det foreliggende ikke imødekomme Guldborgsund Kommunes nuværende forslag til ændret broreglement med nye åbningstider.

Broens åbningstider er derfor fortsat fra solopgang til en halv time efter solnedgang (i tidsrummet fra 1. november - 1. marts dog fra en halv time før solopgang).

Det lægges til grund for afgørelsen, at der ikke foreligger dokumentation for skibes behov for åbningstider eller resultat af forhandlinger med farvandets brugere, herunder de af farvandets brugere, hvoraf uddrag af høringssvar er gengivet her.

Der foreligger ikke fyldestgørende dokumentation for den argumentation, der leder til de nye foreslåede åbningstider.

Der foreligger heller ikke statistik for skibstrafikken gennem broen, der anskueliggør passagemønsteret fordelt på skibstyper og passagetider.

Såfremt der i samråd med farvandets brugere kan opstilles et revideret forslag til nyt broreglement, kan dette fremsendes til Søfartsstyrelsen til fornyet behandling, sammen med resultatet af forhandlinger med farvandets brugere, samt statistik for skibstrafikken gennem broen, der anskueliggør passagemønsteret fordelt på skibstyper og passagetider. Der fremsendes endvidere dokumentation for den argumentation, der leder til de nye foreslåede åbningstider.

Klageadgang

Jf. § 8, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1068 af 4. september 2007 om henlæggelse af visse beføjelser til Søfartsstyrelsen og om klageadgang mv. kan afgørelsen, ikke ankes.

Med venlig hilsen

Søren Ø. Forup
Nautisk Konsulent
Center for Maritim Regulering.

Jan Krastrup har denne kommentar til Søfartsstyrelsens afgørelse:

"Jeg er ikke i tvivl om, at vores - og de mange øvrige høringssvar - har haft afgørende betydning på denne afgørelse.

Man skal altså ikke bare lade stå til og give op på forhånd.

Jeg synes også, at kommunens arrogance og "fejen af bordet" har virket provokerende.

For mig har det været tydeligt, at ingen i Guldborgsund Kommune interesserer sig for os lystsejlere - og mærkelig nok heller ikke for sejlerturismen her i området."

Hent Nykøbing Lystbådehavns (a.m.b.a.) pressemeddelelse - pdf

Søfartsstyrelsens orientering til Guldborgsund Kommune, januar 2011 (PDF)

Link til Søfartsstyrelsens retningslinier

Til sidens top


Øget risiko for "dieselpest"

Fra 1. juli 2011 blander de danske olieselskaber
7 % biodiesel i al diesel til vejtransport.

23. august
Som fritidssejler i Nykøbing F. er du henvist til at tanke diesel, beregnet til vejtransport, hvis du vil tanke lokalt. Vær derfor ekstra omhyggelig i forebyggelsen af "dieselpest".

Her er oliebranchens råd til fritidssejlerne:

Der er ikke biodiesel i den diesel, du tanker på havnen. Men tanker du på stationen, skal du være opmærksom på, at diesel tilsat biodiesel forøger risikoen for såkaldt dieselpest.

Det betyder, at kommer der vand i tanken, kan der dannes kager af bakterier og affaldsstoffer. Det kan i værste fald tilstoppe brændstoffiltrene og forårsage motorstop.

Sådan forebygger du:

• Sørg for, at brændstofdækslet er tæt, så der ikke trænger vand ind i tanken
• Afskærm eventuelt med en paraply, hvis det er nødvendigt at tanke i regnvejr
• Tank ikke "gammel" diesel, som har været opbevaret længe i for eksempel dunke eller tønder
• Tøm bådens tank inden overvintring
• Tjek tanken for kondensvand inden ibrugtagning
• Dræn tanken og kontrollér filtre med jævne mellemrum
• Anvend altid rene dunke, når der tankes fra dunk .

Hent en forklaring på dieselpest (Internetdokument i PDF-format).

Til sidens top


Tryk selv broen op

Sejlende vil selv kunne åbne broen ved Slotsbryggen i Nykøbing, oplyser Lolland-Falsters Folketidende

21. juli
- Vi installerer bomme, knapper og fotoceller under broen, fortæller Ove Nellemann, mens han arbejder på bommen, som skal forhindre fodgængere og cyklister i at spadsere i vandet, når broen er oppe", skriver bladet.

En af hans kollegaer fører kabler ud til en knap, som skal lukke både ud af kanalhavnen,

Ove Nellemann vil ikke love, hvornår broen præcist står færdig og klar til brug, men kan dog garantere, at arbejdet slutter i næste uge.

Firmaet Kruse & Bech fra Nyborg står for arbejdet, assisteret af det lokale firma Melgaard El.


Klapbroen i Slotsbryggen. Arkivfoto.

Til sidens top


Sejlersæsonen er "reddet" i sommer

21. juni
Guldborgsund Kommunes Tekning- og Miljøudvalg har i dag behandlet forslaget om reducerede åbningstider for Guldborgbroen, og resultatet ventes at blive, at de nye åbningstider først træder i kraft fra 16. oktober i år, da det "informationsmæssigt vil være vanskeligt at ændre åbningstiderne midt i sejlersæsonen".

Forslag til åbningstider:

Periode:

Åbningstid, kl.

01.04-15.04

9-14

16.04-30.04

9-15

01.05-31.05

9-17

01.06-15.08

9-19

16.08-15.09

9-17

16.09-15.10

9-15

16.10-31.10

9-14

01.11-31.03

9-13

"I forslaget fra Guldborgsund Havne var indarbejdet en vinterpause uden fast bemanding", skriver forvaltningen i indstillingen til Teknik- og Miljøudvalget, "men realisering af dette forslag vil af hensyn til overenskomster og varslinger indebære en lang tidshorisont. Vej og Projekt vil arbejde videre med en sådan model, hvor åbningstiderne om sommeren eventuelt kan udvides mod færre timer i vinterperioden, men den vil tidligst kunne realiseres fra sommeren 2012."

"Udvalget har tidligere besluttet at afsætte en bufferpulje på 600.000 kr. under vejområdet til dækning af den del af besparelsen, der af tidsmæssige årsager ikke kan udmøntes i år."

"LF Havnenetværk har indsendt supplerende bemærkninger til nye åbningstider (link til pdf-dokument). De fremsendte ønsker vil ikke kunne realiseres i år, men vil kunne tages med i det videre arbejde med nye åbningstider."

Link til Guldborgbroens besejling

Til sidens top


Tyverier af både og motorer

Fra Lolland-Falsters Folketidende 21. juni:

Ifølge Arne Holdensen fra lokalpolitiet i Nykøbing er der siden mandag blevet stjålet i alt otte motorer og to både – den ene en gummibåd og den anden en glasfiberjolle.

- Vi har to forskellige gerningssteder. Det ene er omkring Hasselø plantage og det andet er ved Nagelsti. Det bekymrer os da, at der pludselig er kommet så stort et fokus på områdets både, siger Arne Holdensen, der erkender, at det er svært at sikre sig mod tyveri af bådmotorer.

- Selvom der findes forskellige låsesystemer, er det svært at sikre bådene mod sådanne tyverier. Derfor er overvågning af området og jævnligt tilsyn med bådene det, vi råder folk til, siger han.

Fredag morgen blev der ligeledes fundet to både, som lå og drev rundt ved dæmningen ud for Føtex i Sundby. Ifølge Arne Holdensen kan de formentlig også sættes i forbindelse med tyverierne.

Den stjålne glasfiberjolle er grå og har serienummeret MFS98A36017650. Gummibåden har serienummeret S5603L405.

Indtil videre har politiet ingen spor i sagen om de mange tyverier. Arne Holdensen opfordrer derfor også lokalbefolkningen til at kontakte politiet på 114, hvis de har oplysninger i sagen.

Til sidens top


Autocampere får plads for natten

Efter opfordring fra nogle forhenværende sejlere, har vi i bestyrelsen drøftet denne opfordring til at etablere et par pladser til autocampere, oplyser kasserer Niels-Erik Brage på bestyrelsens vegne

Bestyrelsen har meget nøje gransket reglerne og mulighederne for at lade autocampere overnatte og har efterfølgende besluttet at etablere et par pladser.

- Der må ikke være tale om campinglignende ophold, d.v.s. opstilling af borde ved vognen, opstilling af fortelt eller grill ved vognen, understreger Niels-Erik Brage. Denne type ophold er forbeholdt (autoriserede) campingpladser.

Niels-Erik Brage: "Dét, der må foregå hos os (og iøvrigt på enhver parkeringsplads/rasteplads iflg. diverse vejlove m.m.) er almindelig ophold og overnatning i vognen. Denne type pladser kaldes STELLPLADS på dansk og STELLPLATZ på tysk.

Alle autocampere siges at være vidende om disse pladser's regler for ophold.

Vi har nu fået lavet et par skilte med underskilte (regler), som er opsat på grusparkeringen øst for klubhuset ud mod A-broen. Det er ca. halvdelen af p-arealet, d.v.s. den sydligste del af arealet, der nu er til autocampere. Den anden halvdel er fortsat til trailere for dem, der benytter slæbestedet."


Klik på billedet for at åbne et stort - i nyt vindue.

Prisen for en overnatning er den samme som for almindelige gæstesejlere og er inkl. strøm, vand og bad samt fri brug af klubbens faciliteter.

Til sidens top


Mærkerne er ikke på plads endnu

19. maj 2011
Pas på, når du sejler syd for Frederik IX's Bro. Kostene står ikke nødvendigvis, hvor de skal. Farvandsvæsenet gentog i dag denne meddelelse:

589. (T). Danmark. Smålandsfarvandet. Guldborg Sund. Afmærkning ikke på plads og
i orden.
Tidligere EfS. 1/31 2011 (ajourført gentagelse).
Tid. Indtil videre.
Position. 54 45,53 N 11 51,99 E, Frederik IX's Bro.
Detaljer. Afmærkningen i Guldborg Sund S for ovennævnte bro kan ikke forventes at være på plads
og i orden.
Søkort. 163.
Publikation. [J.nr. 2010-009782].
(Senest Guldborgsund Havne 13. maj 2011)

Til sidens top


Uddybningen af havnen er udsat
16. april 2011
Firmaet, der skal udføre uddybningsarbejdet for Toreby Sejlklub og Nykøbing Havn, er overbebyrdet med opgaver og kan tidligst starte i juin, oplyste Toreby Sejlklubs formand, Jan Krastrup, ved standerhejsningen i klubben i dag.

"Situationen hos os - med hensyn til vanddybderne - er ikke kritisk, så jeg har nu foreslået, at vi venter med arbejdet til efter den 30. november og i stedet satser på, at det hele er overstået, inden søsætningen 2012", sagde Jan Krastrup.

"Mit svar og tilbud er så nyt, at jeg endnu ikke ved, om det kan blive sådan - eller om oprensningen bliver foretaget i løbet af juni måned.

Vi har ingen indflydelse på dette, og hvis det bliver sådan, at arbejdet skal udføres midt i sejlsæsonen, så må vi alle træde til, og være behjælpelige, når bådene skal flyttes rundt efterhånden, som arbejdet skrider frem.

Denne orientering er det nærmeste jeg kan komme status vedr. den forestående uddybning af vores havn.

Nu kan det godt være, at nogen står og tænker, hvorfor får vi ikke et andet firma til at udføre dette arbejde.

Svaret er, at der faktisk ikke er ret mange firmaer, der beskæftiger sig med dette mere, og at ingen andre vil kunne hamle op med det tilbud, som vi har på arbejdet."

Du kan hente hele Jan Krastrups tale HER.

Til sidens top


Husk Frederik IX's Bros nye åbningstider
14. april 2011
Reparationsarbejdet på Frederik IX's Bro varer sommeren over, og broens åbningstider er derfor indskrænket i stort set hele den kommende sejlersæson frem til 22. september.

Broen åbnes ikke mellem klokken 6,00 og 9,00 om morgenen. Mellem klokken 15,00 og 18,00 om eftermiddagen kan du heller ikke få åbnet klapbroen.

For at mindske de trafikale problemer, mens arbejdet står på, vil åbningen af broen - uden for de anførte lukke-perioder - så vidt muligt blive begrænset til en gang i timen. Dog vil der i sommermånederne, ved øget skibstrafik, blive åbnet for broen to gange i timen.

Gennemsejlingsplan 2011

Til sidens top


Gode råd om bådens og motorens klargøring
26. marts 2011.
Bådebygger Kim Nielsen og bådmekaniker Otto Johansen har slået sig sammen om et åben-hus-arrangement 2. april fra klokken 10,30 til 16,00 på Grænge Skovvej 16.

Her vil de - sammen med en række af deres maritime leverandører - give bådejere god råd og vejledning om bådens forårsklargøring, oplyser "Fritidsnyt".

Toreby Sejlklubs medlemmerhar, som bekendt, ekstra god tid til klargøringen i år, da søsætningerne først indledes fredag den 29. april for ikke at kollidere med påskedagene.

Til sidens top


Femern-forbindelsens konsekvenser

10. marts 2011.
Toreby Sejlklubs naboskab til Frederik IX's Bro og Guldborg Sund som vort hjemlige farvand betyder at anlægget af et nyt spor fra Orehoved til Holeby får konsekvenser for os både i sejlklubben og ude på sundet:

Anlægsarbejderne på Frederik IX's Bro vil begrænse broens åbnings-muligheder. Støj fra arbejdet - og siden fra de 123 tog i døgnet - vil kunne høres i sejlklubben. Og ude i vandet vil aflejringer fra anlægsarbejdet brede sig nord og syd for broen.

For sejlere, der studerer og nyder dyrelivet på Guldborg Sund vil oplevelserne næppe blive forringet af jernbane-anlægget.

Banedanmark har i høringsfasen i vinteren/foråret 2011 offentliggjort en række såkaldte fagnotater. Der er tale om særdelse tekniske informationer om alle konsekvenser for natur-området Guldborgsund. Du kan hente notaterne her i PDF-format til selvstudium.

2011_Jernbanen og støj

Jernbanen og arealforhold

H3_BN_Magnetfelter og boliger nær banen_Notat

H3_TBN_Støjkortlægning. Natura 2000-områder_50-7

H3_FN_Grundvand-og-drikkevand_Fagnotat_62-0

H3_FN_Anlaegsbeskrivelse_55-2

H3_FN_Overfladevand_57-6

H3_FN_Landskab_og_arkitektur_77-4

H3_BN_Fuglebeskyttelsesområde Guldborgsund_Notat

H3_FN_Planforhold kulturhistoriske- og rekreative interesser_59-0

H3_BN_Marin Screening Guldborgsund_Notat

H3_BN_Hydrografi og sediment_Guldborgsund

H3_BN_Konsekvensvurdering_Natura2000

H3_FN_Natur_58-3

 

Til sidens top

 


Hvorfor ligger pinsen ikke i maj 2011?

Toreby Sejlklubs årlige pinsetur til Nysted holder flyttedag hvert eneste år. Det er ikke som med juleaften. Her ved de fleste, at den falder på den 24. december - hver gang. Pinsen - derimod - fremturer med forskellige datoer, nogle år i maj, andre år i juni.

Derfor er det et krævende arbejde at læse korrektur på "Dæmningens" januarudgave, hvor årets "Pinsetur til Nysted" annonceres, og der er sikkert ikke mange af bladets læsere, som har undret sig over, at turen i år er annonceret i dagene fra den 11. til den 13. maj.

Men eftersom påskesøndag er den første søndag efter fuldmåne efter forårsjævndøgn, og pinsen ligger 50 dage efter påske, og 10 dage efter Kristi Himmelfartsdag, siger det sig selv, at Toreby Sejlklubs "Pinsetur til Nysted" finder sted fra den 11. til den 13. JUNI 2011.

Med lidt computer-teknik er det ikke vanskeligt at erstatte side 5 i "Dæmningen" med en ny side 5 i bladets elektroniske udgave, som redaktør Hans Lund hurtigt har fremstillet. Det er i gang.

Samtidig har redaktionen skruet tiden for søsætningerne et år frem, fra 2010 til 2011, med uændrede datoer. I modsætning til pinseturen, hvor enkelte uopmærksomme læsere risikerer at møde op en måned for tidligt, er risikoen næppe til stede for, at medlemmer af Toreby Sejlklub stiller op til søsætning et år for sent. Datoerne er nemlig gode nok.

Til sidens top


Uacceptable forringelser for sejlerne

OPDATERING:
Teknik- og Miljøudvalget 26. april 2011:
SAGSFREMSTILLING:
Efter udvalgets beslutning på sidste møde har der været drøftelser mellem Guldborgsund Havne og Vej og Projekt om udmøntningen af en driftsaftale.
Der har ved den konkrete implementering af en aftale vist sig en række overenskomstmæssige forhold, som gør, at en aftale ikke kan være på plads til denne sommersæson, som det ellers var hensigten.
Der arbejdes på at opnå enighed om en frivillig aftale om ny vagtplan, hvilket vil være det bedste og hurtigste for indførelse af nye åbningstider. Der er desuden opstået tvivl om, hvorvidt en aftale mellem kommunen og Guldborgsund Havne vil være omfattet af bestemmelserne om virksomhedsoverdragelse, hvilket yderligere begrænser handlemulighederne.
Da der dermed kan blive tale om en driftsaftale med Guldborgsund Havne, hvor personalet på broen bliver i kommunalt regi, vil aftalen primært få karakter af en administrationsaftale.

På denne baggrund fremlægger Vej og Projekt det til drøftelse, om der skal arbejdes videre med en driftsaftale med Guldborgsund Havne, eller om åbningstiderne foreslået af havnen skal søges realiseret i kommunens eget regi. /..../

INDSTILLING: Direktøren for Teknik og Miljø indstiller,
at Teknik og Miljø godkender: · At driften af Guldborgbroen i 2011 med reducerede åbningstider varetages af kommunen for at opnå så stor en del af den vedtagne besparelse i 2011 som muligt.
· At erhvervstrafikken ikke skal betale for planlagte åbninger uden for de normale åbningstider.
· At der reserveres en bufferpulje på 600.000 kr. på budgettet til vejvedligeholdelse til dækning af den del af besparelsen på Guldborgbroen, der ikke når at blive realiseret i 2011.

Direktøren for Teknik og Miljø indstiller endvidere, at Teknik- og Miljøudvalget tager stilling til, om der skal arbejdes videre med en ”overdragelse” til Guldborgsund Havne fra 1. januar 2012.

BESLUTNING: I Teknik- og Miljøudvalget den 26-04-2011
FRAVÆRENDE: Ingen
Indstillingen godkendt. Der arbejdes videre med en fuldstændig ”overdragelse” til Guldborgsund Havne fra 1. januar 2012.

Havnens forslag

Høringssvarene fra Toreby Sejlklub, Nysted Sejlklubog Motorbådsklubben Guldborgsund til Guldborgsund Kommunes varslede indskrænkninger af Guldborgbroens åbningstider viser, at kommunen ikke tager hensyn til sejlerturismen og fritidssejladsen på de vilkår, der gælder for sejlerne.

Toreby Sejlklubs formand, Jan Krastrup skriver i høringssvaret:

Den planlagte ændring af åbningstiderne for Guldborgbroen er en væsentlig forringelse af sejleres muligheder for sejlads gennem Guldborgsund.

Mange sejlende turister - ikke mindst udenlandske sejlere fra f. eks Tyskland vil helt givet vælge andre rejsemål, når mulighederne for passage gennem Guldborgsund begrænset i sådant omfang, som man påtænker.

Sejlere, der anløber Guldborgsund fra nord, kommer typisk fra en de nærmeste havne i Smålandsfarvandet Femø, Fejø, Karresbækminde eller Vordingborg, der alle for de fleste lystbådes vedkommende ligger 2-4 timers sejlads fra Guldborg.

Såfremt en lystsejler ankommer til Guldborgbroen efter "lukketid" må han enten returnere til nærmeste havn eller ankre op og overnatte for svaj nord for Guldborgbroen, hvilket i blæsende og uroligt vejr kan være forbundet med en vis risiko.

Samtidig skal det bemærkes, at Kong Frederik d.IX`s bro i Nykøbing F. i sejlsæsonen har en betydelig længere åbningstid, selv om denne bro kun yderst sjældent - i modsætning til Guldborgbroen - benyttes af erhvervsfartøjer.

Jeg skal anbefale, at man vedr. Guldborgbroen, følger samme åbningstider, som man har på Kong Frederik d. IX`s bro, som i sæsonen er:

0104-3105 0700-1900
0106-3108 0700-2000
0109-3009 0700-1900
0110-3110 0800-1800

Det vil være til at leve med, at åbningstiden i den nævnte periode ændres således, at broen først er bemandet fra kl. 0800, men tidligere lukketider end de forannævnte vil som sagt være en katastrofe, der foruden stor ulempe for lokale sejlere helt givet også vil medføre en mærkbar nedgang i antallet af besøgende sejlere i hele området.

Jeg vil samtidig gøre opmærksom på, at der p.t. udøres et stort arbejdee for at fremme sejlerturismen i vores område - ikke mindst via projektet Baltic Sailing.
Den planlagte forringelse af sejlernes muligheder for fri sejlads i vores område, vil helt givet påvirke det igangværende arbejde i Baltic Sailing i negativ retning.
Med venlig hilsen
Jan Krastrup
Formand
Toreby Sejlklub.

Fra Nysted Sejlkubs formand, Jørgen Elgaard, lyder samme bekymringer:

Havnene i Guldborgsund, især Guldborg, er transithavn for trafikken til - og fra øerne, Sydsjælland og Sydfyn. Ved trafik nordfra er Guldborg eneste overnatningshavn på et meget langt stræk og - DEN LIGGER INDENFOR BROEN. Dette medfører, at det er tvingende nødvendigt at komme igennem broen for at komme i havn.

Åbningstid kl. 0700 er måske til at leve med, men lukketiden i sommerhalvåret er katastrofal. I de lyse aftener er kl. 20 minimum og netop september hører til den meget aktive del af sæsonen, hvor det vil være en katastrofe at lukke kl. 15, så ingen nordfra kan komme i havn – dette skal ændres til tidligst 18.

Åbningstiderne i oktober, set som en relation mellem de to broer i Guldborg og Nykøbing, vil gøre det meget vanskeligt at time tiden indenfor 4 timer for transitpassage af Guldborgsund, når begge broer skal passeres.
Med venlig hilsen
Jørgen Elgaard
Nysted Sejlklub, Lolland.

Motorbådsklubben Guldborgsund går så vidt som til at beskylde kommunen for brud på FN's havretskonvention:

25. januar 2011
Høringssvar Guldborgsundbroen, fra Motorbådsklubben Guldborgsund, Nykøbing F.
Det er ikke første gang at der er besparelser oppe at vende vedr. Guldborgsundbroen.
Sidst forsøgte Storstrøms amt sig, som ejer af broen! – Men amtet måtte erkende, - at der som ejereb også følger nogle forpligtigelser. Man kan ikke bare bestemme som man vil når man ejer en bro.

Kommunen skal efterleve FN´s havretskonvention af 1982 * , som giver alle skibe på havet ret til at sejle frit. Dvs. at der ikke kan indføres forhindringer, bomafgifter eller bruger betaling for den frie sejlads på havene.
Guldborgsund er et gennemsejlings stræde i Danmark (naturligt løb mellem øerne fra Østersøen til Smålandsfarvandet og ud i verden) og skal holdes sikkert afmærket i henhold til traktaten om Øresundstoldens ophævelse af 1847. Der kan ikke nogensinde pålægges skibsfarten forhindringer eller afgifter for denne service. Det vil jo nærmest være at indføre Øresundstolden igen, nu bare i Guldborgsund!

*FN´s havretskonvention af 1982 - Havretten er en del af folkeretten. Den omfatter de retsregler, der gælder på havet.
De væsentligste regler vedrører afgrænsning af staternes søterritorium og maritime zoner samt disses benyttelse, herunder retten til ressourcer (fiskeri, olie og gas m.v.). Endvidere adgangen til retshåndhævelse, navnlig i forbindelse med ressourceforvaltning og miljøbeskyttelse.
De havretlige regler tilstræber en balance mellem på den ene side kyststaternes interesse i at have kontrol med de tilstødende havområder, og på den anden side alle staters interesse i frit at kunne benytte havet til sejlads, fiskeri m.v. Reglerne bygger dels på internationale aftaler (konventioner), navnlig FN's Havretskonvention af 1982, dels på sædvaneret. Danmark ratificerede Havretskonventionen den 16. november 2004.

Amtet efterlevede konventionen med de nu gældende åbningstider. Sejlads i dagtimer*, da afmærkningen ikke må anses for at tillade sejlads med større skibe om natten. Åbning uden for dagstimerne kan bestilles uden beregning for de skibe der kan/vil besejle Guldborgsund om natten.
På den måde efterleves konventionen fuldt ud.

Der er flere konventioner der sikrer den frie og uhindrede sejlads gennem farvandet, samt EU's regler om fri og lige konkurrence havnene imellem, som vi vil opfordre kommunen til at sætte sig ind i, før der træffes beslutninger om broens åbningstider.

*Desuden hersker der en sædvaneret som er en hundredårig uskreven regel i hele landet om, at broer åbnes for sejlere, fra en time før solopgang til en time efter solnedgang. Hvis nogen forsøger at ændre dette, frygter vi, at det vil skabe præcedens for spareivrige broejere og kaos ved mange broer rundt om i landet.

Endvidere finder vi de foreslåede ændringer særdeles uheldige for sejlerturismen i vores område, og vil givet påvirke vores samarbejde i Baltic Sailing.

De påtænkte indskrænkninger af Guldborgsundbroens åbningstider er ikke forbedringer, men forringelser af sejlerturismen, og som vi ser værende i direkte modstrid med Guldborgsund Kommunes vedtagne politik og handling på turismeområdet. Citat fra handlingsplan 2010:

Baltic Sailing II Handling: På baggrund af erfaringerne fra projekt Baltic Sailing gennemføres fra 1. januar 2009 til 31. december 2011 projekt Baltic Sailing II inden for rammerne af Interreg IV A-programmet for Femern Bælt Regionen.

Projektets formål er at udvikle og markedsføre kystturismen i Femern Bælt Regionen med særligt henblik på lystbådehavnene.

Sammenhængen mellem sejler- og landturismen skal forbedres bl.a. gennem udvikling af nye turistprodukter, kompetenceudvikling i lystbådehavnene og bedre markedsføring.

Lolland Kommune/Fonden Turist Lolland er hovedpartner – og regnskabsførende - på dansk side i Baltic Sailing II projektet, mens den tyske partner varetager den overordnede lead partner rolle.

Visit Guldborgsund medvirker ligeledes i projektet.

Vi har i Motorbådsklubben Guldborgsund, oplevet et meget stærkt fald af gæstesejlere i vores havn de seneste år, pga. de gener byggeriet på Slotsbryggen og Sofieholmen har givet området. Netop nu hvor vi står overfor en snarlig færdiggørelse af byggerierne på havnen, har vi et håb og en forventning om, at kunne genvinde sejlernes interesse for at besøge Nykøbing F. havn og by.

Med ændrede åbningstider og forhindringer ved Guldborgsundbroen, må vi desværre nok forvente, at mange sejlende turister - ikke mindst udenlandske sejlere fra f. eks Tyskland, helt givet vil vælge andre rejsemål, når mulighederne for passage gennem Guldborgsund begrænses i sådant et omfang, som man påtænker.

Vi skal anbefale, at de påtænkte ændringer for Guldborgsundbroens passage indstilles og at broens drift føres uændret videre i henhold til nævnte konventioner og regler.
Med venlig hilsen
Bent Larsen, Formand
Motorbådsklubben Guldborgsund
Sofieholmen 21
4800 Nykøbing F.

Guldborgsund Kommunes Teknik- og Miljøudvalg oplyser i høringsbrevet:

Som et led i rationaliserings og besparelsestiltagene i Guldborgsund Kommune har Teknik- og Miljøudvalget behandlet forslag til nye åbningstider for Guldborgbroen.

Udvalget har på sit møde den 16. november 2010 besluttet at sende forslaget i høring til erhvervshavnen og relevante foreninger.

Forslaget til nye åbningstider er:
Maj – August mellem klokken 07 og 19.
September fra klokken 07 til 15.
Oktober – marts mellem klokken 08 og 12.
April vil broen vederlagsfrit kunne åbnes mellem klokken 07 og 13.

OPDATERING:
Miljø- og Teknikudvalgets møde 15. marts 2011:

Forslaget til nye åbningstider har nu været i høring, og der er indkommet en række høringssvar fra lokale bådelaug/foreninger, Baltic Sailing og Guldborgsund Havne (vedlagt). Alle høringssvar taler imod en reduktion af åbningstiderne af hensyn til mulighederne for lystsejlere og erhvervstrafik. Guldborgsund Havne er imod en betaling for åbninger udenfor normal åbningstid. Enkelte høringssvar nævner formelle hindringer for en reduktion i åbningstiderne, herunder havretskonventioner, og at det vil medføre en nedgradering af Guldborgsund som farvand. Vej og Projekt har undersøgt disse forhold, men konstaterer, at det ikke er korrekt.

Sideløbende med høringen har der været dialog med Guldborgsund Havne om et driftssamarbejde for at afdække, om besparelsen kan realiseres gennem et samarbejde med Havnen, men med mindre indgriben i åbningstiderne end forslaget, der har været i høring.

Guldborgsund Havne har fremsendt et oplæg (vedlagt) med to modeller, hvoraf kun model 1 holder sig inden for den reducerede ramme og dermed realiserer besparelsen. Model 1 indebærer som helhed ikke nogen væsentlig udvidelse af åbningstiderne i forhold til forslaget, der har været i høring, men indebærer en mere differentieret fordeling af åbningstiden over året og med hensyntagen til weekender og helligdage, hvilket er en fordel for lystsejlere. Vej og Projekt kan desuden se en fordel ved et samarbejde med Guldborgsund Havne om driften af broen, da det vil kunne sikre en tættere sammenhæng med erhvervstrafikken. Realisering af et samarbejde vil kræve, at der arbejdes videre med oplægget fra Guldborgsund Havne om deres model 1, så det sikres, at både den vedtagne besparelse og de opstillede åbningstider kan realiseres. Forslaget skal desuden godkendes af Havnebestyrelsen.

Sådan ser en landkrabbe ud

Sagens dokumenter i PDF-format:

Toreby Sejlklub, Høringssvar.
Nysted Sejlklub, Høringssvar.
Motorbådsklubben Guldborgsund, Høringssvar.
Guldborgsund Kommune: Høringsbrev.
Guldborgsund Kommune: Spareforslag.
Guldborgsund Kommune: Guldborgbroen - notat.
Alle høringssvar samlet
Havnens forslag

Til sidens top