Gert Wiiks "udvidede broklappertur

Tekst og foto: Gert Wiik, gæstemedlem.

Teksten er sat sammen af e-post fra Gert Wiik samt opslag på Facebook i gruppen "Alle os fra Toreby Sejlklub".

Der gik sport i det

Afsejlede fra Nykøbing Falster kl. 12 fredag den 9. oktober.
Skibet skulle røres inden optagning sidst på måneden.
Der gik sport i det, så da jeg passerede Femø havn kl. 15 tænkte jeg... ca. tre timer mere, så kan jeg være i Lohals. Jeg sejlede 6 - 7 knob i "bidevind" og i bølger, der ikke ruskede i skibet.
I Langelandsbæltet mødte jeg kun to større skibe, en passagerfærge, antagelig Oslo Kiel ruten, og en stor dybtliggende østeuropæisk tanker. Nå pyt, der er mindst 17,5 m. vand og længere ude op til 30 m. dybt. Da jeg rundede Langelands nordspids, var det begyndt at blive mørkt. Jeg tænkte, at lørdag bliver der meget blæsevejr, og så vil jeg ikke sidde i kahytten i Lohals. Så jeg sejlede ned forbi Smørstakken og ud gennem Lohalsløbet forbi det røde og grønne fyr, der ledte mig sikkert på vej.
Nu var vinden lige imod og bølgerne større, så jeg fortsatte med storsejl og motor i en kurs mod Thurø Rev-bøjen, som i mørket syntes uendelig langt væk. Jeg holdt kompaskursen og fortsatte imod de to røde lysbøjer, der leder trafikken ind i sundet.
Gennem sundet fik jeg følgeskab af et arbejdsfartøj fyldt med projektører og med fire ben, der stak op i luften. Ved midnat lagde jeg til kaj ved havnekontoret i Svendborg og tog redningsvesten af, og slækkede lanternerne. 12 timers sejlads på tværs af øhavet blev det til. Nu hviler jeg arme og ben i kahytten i nogle timer. Hvor er der mange havfugle derude.

Svendborg

Det var singlehand, med varme dunluffer og vinterhue/hætte, lange underbukser, varme skibukser, forede skivanter, foret skijakke med varm hætte, hjemmestrikkede uldne sokker og isolerede gummistøvler.
Fryser man, øges risikoen for fejl og ulykker. 43 sømil i går.
Afgik fra Vikingen kl. 12 og kom ind ved midnat efter 12 timer med sejl..
Min stavekontrol ændrede skivanter til skavanker.. men ok, dem sejlede jeg også med!
Retur om nogle dage med en mild vestenvind... hvis den fås i oktober.

Heiligenhafen

Jeg laver den store udvidede broklappertur hvor det sydfynske øhav indgår. Udover Guldborgbroen og Frederik den 9.s bro indgik en tur under den klapløse Svendborgsundbro. Er sejlet fra Marstal kl 12. Sejler syd om Langeland og Lolland
Så blev den udvidede broklappertur ændret og jeg er på vej mod Heiligehafen. Her bliver jeg i morgen, mens det stormer. Så gennem Femernbroen, og så Guldborgsund.
Nu er havet steget op over broen her i Heiligenhafen, og jeg kæmper sammen med en gallionsfigur og med kurrywurst for ikke at omkomme af corona, sult eller drukning.

Kold nat i kahytten

Melding fra Heiligenhafen. I dag, torsdag den 15. oktober, er vinden stadig stærk og direkte imod, når kursen er Guldborgsund.
I kistebænken sidder en blank rustfri stålkasse. Det er mit webasto oliefyr. Det er skibets pt. vigtigste udstyr. I går gik en sikring, hvor jeg havde gang i alt, varme, køl, vanddampen og lys.
Her blev så koldt i skibet, at jeg måtte ligge under dynen og se England - Danmark spille 0 - 1 i fodbold. Her til morgen var det blevet værre. Nu er sikringen skiftet.
Uden det oliefyr, der fører varmen ud i alle hjørner af skibet ville det ikke være rart/muligt, at sejle på tur i oktober. Iskolde fingre og tæer, man holder det ikke ud.

Femernsundbroen uden klapper - broflaget er hejst for en sikkerheds skyld.

Hjemad

Fri af Femern var der en del søgang. Sidste bro var Frederik IX's Bro, og lige der var det slut med strøm på mobilen, så der blev ikke noget broklap billede.

Billedet er hentet fra Gert Wiiks video på Facebook.

Det var broklapperturen

217 sømil singlehand. Guldborgbroen, Svendborgsundbroen, Femernsundbroen og Frederik den IX's bro. Iført skibukser, skijakke, skiluffer og med oliefyret tændt i kahytten.
Besøgte Svendborg (to dage i havn) Marstal (en dag i havn), Heiligenhafen ( to dage i havn pga storm) en uge i alt med tre dage til havs. Længste strækning var Nykøbing Svendborg 12 timer heraf fem timer i mørket.

Hvad gik galt?
Undervantskruerne skruede sig løs i mørket i farvandet mellem Fyn og Langeland. Den ene vantskrue trillede overbord. Købte en ny hos "Gnisten" i Svendborg havn. Lærte, at man skal huske at sikre sine vantskruer med splitter om foråret. Ingen af mine fem vantskruer var sikrede.
I Langelandsbæltet gik motoren pludselig i stå. Jeg havde glemt at tjekke mængden af kølevand i varmeveksleren. Hører dårligt og hørte ikke alarmen om høj kølevandstemperatur.
Bortset fra disse to ting fungerede alt, som det skulle.
I Nordtyskland er der stadig stor sejleraktivitet modsat her.

Nyt mindre køkken
Jeg havde afmonteret min gasinstallation og gaskomfur. I stedet har jeg nu et lille handy gasapparat med sluksikring og automatisk tænding. Det kan pakkes væk, når det ikke er i brug. Endvidere havde jeg en microovn, som fint kan benyttes med landstrøm. Kosten ombord var Bastogne kiks, microovn-retter, microbagte kartofler og smørrebrød. Jeg lavede også laks og spidskål i flødeskum på det nye blus. Slut med stort komfur-skrummel i min båd.